Używamy ciasteczek

Strona dla prawidłowego działania wymaga plików cookies. Szczegóły ich wykorzystania znajdziesz w Polityce Prywatności.
obraz przedstawiający kobietę w średnim wieku, o ciemnych włosach. Zbliżenie na twarz
Portret Babette Silberstein, stan po konserwacji, detal, fot. M. Jasiński
prezentacja obrazu na wystawie „Odkładając rzeczy na miejsce. Żydowscy Breslauerzy i ich przedmioty”

wystawa "Odkładając rzeczy na miejsce. Żydowscy Breslauerzy i ich przedmioty"

Portret olejny Babette Silberstein (zd. Friedländer), znajdujący się w zbiorach rodzinnych jej prapraprawnuków, braci Falk po przeprowadzonej konserwacji i restauracji został zaprezentowany na wystawie „Odkładając rzeczy na miejsce. Żydowscy Breslauerzy i ich przedmioty”. Domu dla Kultury OP ENHEIM we Wrocławiu.

Babette była to postać związana z żydowską społecznością Breslau m.in. , które znalazły swoje miejsce spoczynku na cmentarzu przy Claassenstr./ Gwarnej, którego upamiętnieniem zajmuje się UMF (Urban Memory Fundation) w ramach projektu “Miejsca Pamięci i Zapominania”. Fundacja Urban Memory działa na rzecz przybliżenia pamięci o przedwojennej społeczności żydowskiej Wrocławia, aby dziedzictwo Żydów z Breslau stało się bliskie społeczności wrocławian. Misją jest działanie na rzecz opieki, rewitalizacji i rzetelnego utrzymania materialnego dziedzictwa przedwojennej społeczności żydowskiej Breslau.

Partnerami projektu “Miejsca Pamięci i Zapominania”są: m.in. Niemiecko-Polska Fundacja Ochrony Zabytków Kultury, CEJI – A Jewish Contribution to an Inclusive Europe, Uniwersytet w Würzburgu oraz Hochschule für Jüdische Studien Heidelberg. Wystawa jest współfinansowana przez Unię Europejską (w ramach projektu MultiMemo, program CERV), Fundację Współpracy Polsko-Niemieckiej, Wydział Kultury Urzędu Miejskiego Wrocławia oraz Stowarzyszenie Żydowski Instytut Historyczny w Polsce.
W ramach prowadzonych prac konserwatorsko restauratorskich wykonano badania nieinwazyjne (IR, UV, RTG) w celu ustalenia pierwotnego wyglądu portretowanej osoby. W wyniku poprzedniej konserwacji na skutek dość rozległych przemalowań i retuszy zmieniono rysy twarzy portretowanej. Program prac zakładał usunięcie przemalowań, uzupełnienie ubytków zaprawy i warstwy malarskiej. Rekonstrukcję twarzy wykonano na podstawie zachowanych oryginalnych zdjęć.