Używamy ciasteczek

Strona dla prawidłowego działania wymaga plików cookies. Szczegóły ich wykorzystania znajdziesz w Polityce Prywatności.

Celem zadania badawczego było wykonanie badań nad techniką i technologią malarską wybranych polskich artystów działających na przełomie XIX–XX w. Badania pokazały wyraźnie ścieranie się dwóch tendencji w polskiej sztuce, z jednej strony artyści tworzący w nurcie akademickim, z drugiej rozwijający się modernizm i związane z tym stosowanie nowych materiałów i eksperymentów formalnych.

W ramach zadania badawczego przeprowadzono konserwację i badania technologiczne sześciu obrazów wykonanych na tekturach. Do analizy wybrano dzieł:
• Włodzimierza Tetmajera, Vlatimila Hoffmana, Alfonsa Karpińskiego, Józefa Graczyńskiego i Józefa Buchbindera ze zbiorów prywatnych
• Jacka Malczewskiego ze zbiorów Muzeum Niepodległości w Warszawie

Analiza składu włóknistego podłoży tekturowych i składu gruntów, pozwoliła lepiej poznać różnice i podobieństwa w stosowaniu tego nowego podłoża malarskiego przez różnych artystów. Obserwacja obrazów w różnych zakresach promieniowania elektromagnetycznego wykazała również stosowanie odmiennych spoiw malarskich w zakresie jednego obrazu. W obrazie Powrót Sybiraka Jacek Malczewski ewidentnie wykańczał obraz olejny za pomocą farb temperowych lub akwarelowych, wskazuje na to odmienne świecenie fragmentów warstwy malarskiej w podczerwieni. Możliwość kupowania gotowych materiałów malarskich pozwoliła artystą skupić się na samym procesie twórczym pomijając żmudny etap przygotowywania np. podobrazia. Szeroki wybór pozwalał indywidualnie dobierać je do zamierzonych efektów. Mogło to być np. płótno naklejone na tekturę, zagruntowana tektura lub jedynie przeklejona.

W realizacji zadania badawczego zastosowano nieniszczące metody obrazowania, wykorzystujące promieniowanie ultrafioletowe (ocena fluorescencji powierzchni obrazu wzbudzonej promieniowaniem ultrafioletowym), podczerwone (ocena warstw spodnich przy użyciu reflektografii w podczerwieni), zdjęcia w świetle widzialnym (VIS) oraz mikro- i makrofotografia. Do analiz stratygraficznych, identyfikacji pigmentów i spoiw wykorzystano instrumentalne metody wymagające pobrania niewielkich próbek. Analizy składu pierwiastkowego wykonano przy pomocy skaningowego mikroskopu elektronowego sprzężonego z mikrosondą elektronową EDS (analiza SEM-EDS).

Badania wykonali: dr inż. Elżbieta Jeżewska, st. Tech. Roman Stasiuk, dr Mateusz Jasiński