Specjalizacja: teoria i praktyka konserwacji zabytków archeologicznych i etnograficznych oraz malarstwa tablicowego i rzeźby polichromowanej.
Magister w zakresie konserwacji i restauracji malarstwa i rzeźby polichromowanej, Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie, Wydział Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki, 2010. Nagroda Rektora Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie w konkursie na najlepsze prace magisterskie oraz uczestnictwo w wystawie końcowej Coming Out 2010.
Doktor nauk humanistycznych w dyscyplinie archeologia, Uniwersytet Warszawski, Wydział Historyczny, tytuł pracy: Late Antique wall paintings from Jiyeh (Porphyreon) in Lebanon. Iconographic study, technique of execution, conservation issues, Warszawa 2019.
W latach 2010-2013 stypendystka J. Paul Getty Museum, Los Angeles (rok) oraz National Gallery of Art, Washington, D.C. (2 lata). Od 2013 zatrudniona na Wydziale Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki ASP w Warszawie, specjalizacja: konserwacja i restauracja zabytków archeologicznych i etnograficznych oraz malarstwa tablicowego i rzeźby polichromowanej. 2013-2019 asystent; od 2019 adiunkt.
-
Zrealizowane dzieła konserwatorsko-restauratorskie i artystyczne
Realizacje z zakresu zabytków archeologicznych
- Wykonanie kopii mozaiki antycznej w technice opus tessellatum z Halikarnasu (5 w. n.e.) (wraz z dr Anną Tomkowską i p. Agnieszką Lipą-Wośko) jako elementu ekspozycji jubileuszowej wystawy Wydziału Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki ASP w Warszawie
„Sztuka na zawsze…?”, październik–listopad 2022 - Zabezpieczenie i transfer fragmentów mozaiki podłogowej z 2 w. n.e. odnalezionej na stanowisku Apsaros w Gruzji w ramach projektu archeologicznego pod kierunkiem prof. Radosława Karasiewiczna-Szczypiorskiego z Centrum Archeologii Śródziemnomorskiej
Uniwersytetu Warszawskiego - Kompleksowa konserwacja i restauracja, badania archeometryczne oraz historyczno- artystyczne nad malowidłami ściennymi pochodzącymi z wczesnochrześcijańskiej bazyliki w Marei (Egipt, 5 w. n.e.) w ramach projektu archeologicznego pod kierunkiem prof. Tomasza Derdy z Wydziału Archeologii Uniwersytetu Warszawskiego i dr Krzysztofa Babraja z Muzeum Archeologicznego w Krakowie
- Kompleksowa konserwacja i restauracja, badania archeometryczne oraz historyczno- artystyczne nad malowidłami ściennymi pochodzącymi z wczesnochrześcijańskiej bazyliki i domów mieszkalnych w Porfirionie (Jiyeh, Liban, datowanie 5/6 w. n.e.), odkopanymi przez misję archeologiczną Centrum Archeologii Śródziemnomorskiej Uniwersytetu Warszawskiego pod kierunkiem dr hab. Tomasza Waliszewskiego.
- Kompleksowa konserwacja i restauracja wraz z dokumentacją rzymskich malowideł ściennych w tzw. Villa Arianna w antycznych Stabiach (współczesne Castellammare di Stabia koło Neapolu). Prace prowadzone z prof. Krzysztofem Chmielewskim i we współpracy z włosko-amerykańską fundacją Restoring Ancient Stabiae oraz Parco Archaeologico Pompeii.
- Ekspertyza stanu zachowania malowideł ściennych w tzw. “Riverside Palace” (2/3 w. n.e.) w ramach projektu archeologicznego pod kierunkiem dr Mkrticha Zardaryana z Instytutu Archeologii i Etnografii Ormiańskiej Akademii Nauk.
Realizacje w toku stypendiów w J. Paul Getty Museum oraz National Gallery of Art
- Konserwacja-restauracja wraz z dokumentacją obrazu „Portret mężczyzny w zbroi” malarza z kręgu Antonisa Mora van Dashorst, 1558 r., technika olejna na płótnie, J. Paul Getty Museum, nr. inw. 78.PA.280.
- Konserwacja-restauracja (realizacja w zespole) wraz z badaniami i dokumentacją obrazu „Ecce homo” Martina van Heemskercka, 1544 r., technika olejna na podobraziu drewnianym, z kolekcji Muzeum Narodowego w Warszawie poddanego konserwacji-restauracji w J. Paul Getty Museum
- Konserwacja-restauracja (realizacja w zespole) wraz z badaniami i dokumentacją obrazów „Ukrzyżowanie” i „Custodia” Pacino di Bonaguida, 14 w.
- Konserwacja-restauracja (realizacja w zespole) wraz z badaniami i dokumentacją obrazu “Red Vermilion” Jacka Youngermana, 1961 r., olej na płótnie, z kolekcji Norton Simon Museum, Kalifornia
- Konserwacja-restauracja wraz z dokumentacją obrazu „Pokłon Pasterzy” Giovanni Girolamo Savoldo, ok. 1530, technika olejna na podobraziu drewnianym, nr. inw. NGA 1961.9.86
- Konserwacja-restauracja wraz z dokumentacją obrazu „Portret mężczyzny” Antonisa Mora van Dashorst, 1569, technika olejna na podobraziu drewnianym, przeniesiony na płótno, nr. inw. NGA 1937.1.52
- Konserwacja-restauracja wraz z dokumentacją obrazu z warsztatu Petera Paula Rubensa, „Wniebowzięcie”, ok. 1626 r., technika olejna na podobraziu drewnianym, nr. inw. NGA 1961.9.32
- Konserwacja-restauracja wraz z dokumentacją obrazu „Agostina” Camille Corota, ok. 1866 r., technika olejna na płótnie, nr. inw. NGA 1963.10.108
- Konserwacja-restauracja wraz z dokumentacją obrazu „Czytająca kobieta” Gustava Courbeta, ok. 1868 r., technika olejna na płótnie, nr. inw. NGA 1963.10.114
- Konserwacja-restauracja (realizacja w zespole) wraz z dokumentacją obrazu „Św. Jan na Patmos” Tycjana, 1553/1555 r., nr. inw. NGA 1957.14.6
- Konserwacja-restauracja (realizacja w zespole) wraz z dokumentacją obrazu „Święty Łukasz” Georgio Vasari, 1570-1575 r., nr. inw. NGA 2012.79.2
- Konserwacja-restauracja (realizacja w zespole) wraz z dokumentacją obrazu „Bachus i Ariadna” Giovanni Battista Tiepolo, 1745 r., nr. inw. NGA 1960.6.36
- Wykonanie kopii mozaiki antycznej w technice opus tessellatum z Halikarnasu (5 w. n.e.) (wraz z dr Anną Tomkowską i p. Agnieszką Lipą-Wośko) jako elementu ekspozycji jubileuszowej wystawy Wydziału Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki ASP w Warszawie
-
Lista ważniejszych publikacji
- Burdajewicz, “Late Antique Wall Paintings from Porphyreon in the Sidon Hinterland”. Peeters: Leuven, 2023
- Burdajewicz, “Floor Mosaics in the North-West Church at Hippos (Sussita)”, Zeitschrift des Deutschen Palästina-Vereins 138 (1) (2022), s. 88-107
- Burdajewicz, “Same site, different times: comparison of technique of execution of wall paintings from a Roman temple and an Early Christian basilica in Chhim, Lebanon”, w: M. Cavalieri i P. Tomassini (red.), La Peinture Murale Antique: Méthodes et Apports d’une Approche Technique. Rome: Quasar [seria Associazione Italiana Ricerca Pittura Antica] [w druku]
- Burdajewicz, “Wall paintings, wall mosaics, and marble wall revetments in early Christian churches of the southern Levant”, w: K. Jakubiak i A. Łajtar (red.), Ex Oriente Lux. Studies in Honour of Jolanta Młynarczyk. Warsaw: University of Warsaw Press (2020), s. 321-332
- Waliszewski, J. Burdajewicz, “Unearthing Houses in Porphyreon and Chhim. Structure, Spatial Development, and Decoration of Domestic Spaces in Late Antique Phoenicia”, Światowit 58 (2019), s. 173-195 DOI: doi.org/10.31338/0082-044X.swiatowit.58.10
- Burdajewicz, “Travelling painters’ workshops in the Late Antique Levant: preliminary observations”, w: M. Ivanova i H. Jeffery (red.), Transmitting and Circulating the Late Antique and Byzantine Worlds. Leiden: Brill (2019), s. 44-77.
- Burdajewicz, “Petrographic analyses of the substrate of a wall painting from the south-west church at Sa’adon in the Negev”, Levant (2019) DOI: 10.1080/00758914.2019.1639339
- Burdajewicz, “Petrographic analysis of three samples of painted plaster” (Appendiks do J. Młynarczyk i M. Burdajewicz, “Archaeological and geophysical survey at the site of Khirbat al-Sar/Sara, Jordan”), Polish Archaeology in the Mediterranean 27/1 (2018), 372-376.
- Chmielewski, J. Burdajewicz, “Conservation works on wall paintings in Villa Arianna at Stabiae carried out by the Academy of Fine Arts in Warsaw in 2017”, Rivista di Studi Pompeiani XIX (2018), 213-215
- Chmielewski, J. Burdajewicz, “Conservation of wall paintings in three rooms of Villa Arianna in Stabiae carried out by the Academy of Fine Arts in Warsaw”, Rivista di Studi Pompeiani XXVIII (2017), 175-176
- Burdajewicz, “The Use of metigoMAP Graphic Software for Survey, Conservation Planning, and Documentation of Mosaic Pavements”, w: J.M. Teutonico, L. Friedman, A. Ben Abed, and R. Nardi (red.), The Conservation and Presentation of Mosaics: At What Cost? Proceedings of the 12th Conference of the International Committee for the Conservation of Mosaics (ICCM), Sardinia, October 27-31, 2014. Los Angeles: The Getty Conservation Institute (2017), s. 87-95
- Burdajewicz, “Mosaic floors in the North-West Church of Sussita: A case-study on ten years of a joint conservation and archaeological project”, w: D. Michaelides and A.-M. Guimier-Sorbets (red.), Managing archaeological sites with mosaics: from real problems to practical solutions, Proceedings of the 11th Conference of the International Committee for the Conservation of Mosaics (ICCM), Meknes, Morocco, October 24-29, 2011. Florence: Edifiz Edizioni Firenze (2017), s. 513-524
- Burdajewicz, “Wall Painting Decoration from the North-West Church in Hippos-Sussita of the Decapolis”, Études et Travaux XXX (2017), 161-180
- Burdajewicz, E. Radziejowska, “Hippos (Sussita) churches reveal their mosaic floors”, w: D. Michaelides (red.), Proceedings of 10th Conference of the International Committee for Conservation of Mosaics, Palermo, October 20-26, 2008. Palermo: Regione siciliana, Assessorato dei beni culturali e dell’identità siciliana (2014), s. 748-756
- Burdajewicz, “Assumption of the Virgin by studio of Peter Paul Rubens from the National Gallery of Art in Washington – between master’s piece and student’s copy”, w: E. Hermens (red.), European Paintings 15th- 18th Century. Copying, Replicating and Emulating, Proceedings of the International Conference, National Gallery of Denmark, Copenhagen 21-22 May 2012, CATS (Centre for Art Technological Studies and Conservation). Copenhagen: Archetype, CATS (2014), s. 76-86
- Burdajewicz, E. Radziejowska, “Conservation Report for the 11th Season”, w: A. Segal (red.), Hippos – Sussita, Eleventh Season of Excavations, July 2010. Haifa: Zinman Institute of Archaeology, University of Haifa (2010), s. 90-94
- Burdajewicz, E. Radziejowska, “Conservation Report for the 10th Season”, w: A. Segal (red.), Hippos – Sussita, Tenth Season of Excavations, July 2009. Haifa: Zinman Institute of Archaeology, University of Haifa (2009), s. 85-90
- Burdajewicz, “Conservation Work in the North-West Church Complex during 2007 season of Hippos – Sussita Project”, w: A. Segal (red.), Hippos – Sussita, Eighth Season of Excavations, July 2007. Haifa: Zinman Institute of Archaeology, University of Haifa (2007), s. 72-75
- Burdajewicz, “Conservation Work in the North-West Church Complex”, w: A. Segal (red.), Hippos – Sussita, Seventh Season of Excavations, July 2006. Haifa: Zinman Institute of Archaeology, University of Haifa (2006), s. 60-65
- Burdajewicz, “Patterns of the mosaic pavement in the nave of the North-West Church”, w: A. Segal (red.), Hippos – Sussita, Sixth Season of Excavations, July 2005. Haifa: Zinman Institute of Archaeology, University of Haifa (2005), s. 61-64
- Burdajewicz, M. Aniszewski, “Conservation of wall plasters and mosaic floors in the North-West Church in 2005”, w: A. Segal (red.), Hippos – Sussita, Sixth Season of Excavations, July 2005. Haifa: Zinman Institute of Archaeology, University of Haifa (2005), s. 54-60
-
Projekty naukowe
- Kierownik projektu badawczego Technologia wykonania malowideł ściennych na Bliskim Wschodzie w okresie późnorzymskim i wczesnobizantyńskim realizowanego w ramach grantu Preludium 8 Narodowego Centrum Nauki (UMO-2014/15/N/HS3/01776) przyznanego na lata 2015-2019.
- Udział w projekcie badawczym Zespół tzw. Kościoła Północno-zachodniego w Hippos (Sussita), Palaestina Secunda: analiza i synteza danych archeologicznych z wykopalisk w latach 2000-2009 realizowanym w ramach grantu Narodowego Centrum Nauki (UMO-2012/07/B/HS3/02378) kierowanego przez dr Mariusza Burdajewicza. Zakres udziału: opracowanie ikonograficzne i technologiczne mozaik podłogowych i malowideł ściennych z kościoła Północno-zachodniego w Hippos Sussita.
-
Referaty wygłoszone na międzynarodowych i krajowych konferencjach tematycznych
- Burdajewicz, 2020, Metamorfozy koloru w malarstwie ściennym między antykiem a późnym antykiem z perspektywy warsztatu malarskiego. Przykład zabytków z Bliskiego Wschodu, konferencja „Metamorfozy koloru w sztuce” organizowana przez Instytut Historii Sztuki Wydziału Nauk Historycznych i Społecznych UKSW, 09.12.2020, referat
- Burdajewicz, 2020, Wyniki badań nad malowidłami ściennymi z dolnej bazyliki w Marei przeprowadzonych w sezonie 2019, konferencja „Marea ad Aegyptum”, organizowana przez Instytut Archeologii UW oraz Centrum Archeologii Śródziemnomorskiej UW, 07.09.2020,
referat - Gardelli, A. Raimondi Cominesi, J. Burdajewicz, A. Butyagin, K. Chmielewski, A collaborative archaeological and conservative project at Villa Arianna, Stabiae (2010-2016), konferencja XIV International Conference of the Association Internationale pour la Peinture Murale Antique Pareti dipinte. Dallo scavo alla valorizzazione, 9-13.09.2019, Museo Archeologico Nazionale di Napoli, poster
- Burdajewicz, 2019, Dekoracja malarska późnoantycznych domów na przykładzie Jiyeh (Liban), konferencja „Polacy na Bliskim Wschodzie”, organizowana przez Polskie Centrum Archeologii Śródziemnomorskiej i Instytut Archeologii UW, 23-25.05.2019, referat
- Burdajewicz, 2019, Malowidła ścienne z Jiyeh w muzeum w Beiteddine w Libanie. Podsumowanie czterech lat projektu konserwatorskiego (2015-2018), konferencja „Polacy na Bliskim Wschodzie”, organizowana przez Polskie Centrum Archeologii Śródziemnomorskiej i Instytut Archeologii UW, 23-25.05.2019, referat
- Burdajewicz, 2019, The technique of execution of Late Antique wall paintings from Porphyreon (Jiyeh), konferencja Studies in Archaeology and Heritage, 2-3.05.2019, Lebanese University, The National Library, Bejrut, referat, publikacja
- Burdajewicz, 2019, Technical know-how in crisis? Technique of execution of wall paintings in Byzantine period (AD 324-640), konferencja The 14th International Conference on the History and Archaeology of Jordan, Culture in Crisis: Flows of Peoples, Artifacts and Ideas, 21-25.01.2019, University of Florence, referat
- Burdajewicz, 2017, The wall-paintings from the Basilica of Porphyreon: from the Hellenistic-Roman Art to the New Aesthetics of the Early Byzantine Art, konferencja The ARAM Society for Syro-Mesopotamian Studies Forty Fifth International Conference Melkite Christianity 1st – 19th Centuries (The Patriarchates of Antioch, Alexandria, and Jerusalem), 12-14.07.2017, The Oriental Institute, University of Oxford, referat
- Burdajewicz, 2017, Technical investigations of the Late Antique and Early Byzantine wall paintings from Lebanon, konferencja CARE! Conservation and Restoration Conference 2017, 11-12.05.2017 Wydział Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki, ASP w Warszawie, poster
- Burdajewicz, 2017, Same site, different times: comparison of technique of execution of wall paintings from a Roman sanctuary and an Early Byzantine church in Chhim, Lebanon, konferencja La peinture murale antique: méthodes et apports d’une approche technique, 21.04.2017, Centre d’Étude des Mondes Antiques of the Université Catholique de Louvain and Centro Studi Pittura Romana Ostiense, Louvain-la-Neuve, referat, publikacja
- Burdajewicz, 2017, Travelling Painters’ Workshops in the Late Antique and Early Byzantine Levant, konferencja XIX International Graduate Conference of the Oxford University Byzantine Society: Transmitting and Circulating the Late Antique and Byzantine Worlds, 24-25.02.2017, History Faculty, University of Oxford, referat, publikacja
- Burdajewicz, 2016, Early Byzantine Wall Paintings from Jiyeh. Iconography and Conservation, konferencja People, Places, Monuments. 20 years of Polish–Lebanese Cooperation in Archaeology and Conservation (1996–2016), 20.09.2016, French Institute of Beirut, referat
- Burdajewicz, 2016, Interior decoration of the North-West Church at Hippos-Sussita of the Decapolis in the context of Late Antique arts and architecture konferencja The First Edinburgh Conference on Late Antiquity, 22.04.2016, University of Edinburgh, referat
- Burdajewicz, 2015, Problematyka badawcza i konserwatorska wczesnobizantyńskich malowideł z Jiyeh, konferencja sprawozdawcza Instytutu Archeologii Uniwersytetu Warszawskiego, 1-4.12.2015, referat
- Burdajewicz, 2015, Wstępne wyniki badań nad wczesnobizantyńskimi malowidłami ściennymi z Jiyeh, konferencja „Polacy na Bliskim Wschodzie”, organizowana przez Polskie Centrum Archeologii Śródziemnomorskiej i Instytut Archeologii UW, 15-16.05.2015, referat
- Burdajewicz, 2015, At a crossroads of cultures: piecing together early Christian wall paintings from the southern Levant, konferencja XVII International Graduate Conference of the Oxford University Byzantine Society: Cross-Cultural Exchange in the Byzantine World, c. 300-c.1500, 27-28.02.2015, History Faculty, University of Oxford, referat
- Burdajewicz, 2014, The use of metigoMAP graphic software for survey, conservation planning and documentation of mosaic pavements, konferencja The 12th Conference of the International Committee for the Conservation of Mosaics (ICCM), 26-30.10.2014, Alghero, Sassari, Sardinia, referat
- Burdajewicz, 2014, “Assumption of the Virgin” by studio of Peter Paul Rubens from the National Gallery of Art in Washington – between master’s piece and student’s copy, konferencja Copying, Replicating & Emulating Paintings in the 15th-18th Century, 21-22.05.2014, National Gallery of Denmark, Kopenhaga, referat
- Burdajewicz, 2011, Mosaic floors in the North-West Church in Susita: a case study on ten years of joint conservation and archaeological project, konferencja The 11th Conference of the International Committee for the Conservation of Mosaics (ICCM), 24-27.10.2011, Meknes, Morocco, poster
- Burdajewicz, 2009, MetigoMAP as an innovative graphic software for art conservators and restorers. Analysis of its possibilities and limits in the light of requirements for documentation, konferencja ICOM-CC Working Group Paintings, Conservation documentation: on-going projects and perspectives, 19.09.2009, Wallace Collection, London, UK
-
Udział w konsorcjach i sieciach badawczych
- Redaktor tematyczny w międzynarodowym czasopiśmie naukowym ICAR. International Journal of Young Conservators and Restorers of Works of Art, od 2016
- Recenzent w międzynarodowym czasopiśmie naukowym Polish Archaeology in the Mediterranean, od 2017
-
Stopień naukowy
Doktor -
Wydział
Wydział Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki