Specjalizacja: konserwacja – restauracja starych druków, grafiki i fotografii
Magister w zakresie konserwacji i restauracji książki, grafiki i skóry zabytkowej (dyplom z wyróżnieniem), Wydział Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki ASP, Warszawa 1997.
Doktor nauk humanistycznych w dyscyplinie historia sztuki, Instytut Sztuki PAN w Warszawie, tytuł pracy: „Historia zabytkowych albumów do fotografii”, Warszawa 2011.
Habilitacja w dziedzinie sztuk plastycznych uzyskana w czerwcu 2020.
-
Zrealizowane dzieła konserwatorsko-restauratorskie i artystyczne
- 2014 – I. Zając – projekt konserwacji wraz z ekspertyzą stanu zachowania odbitek fotograficznych na papierze B. Schulz „Cliché – veere” ze zbiorów Muzeum Literatury w Warszawie.
- 2015 – S. Popławska, I. Zając kierownik), konserwacja obiektów (w tym fotografii: E. Smoliński „Tylko dla twoich oczu”; P. Stembra „Kontrapunkt”, „Sleevers”; M. Michałowska, „Jeden tydzień/ Osieki ’70 Autorstwa Marii Michałowskiej”; W. Gołkowskiej, „Dezaprobator potrójny”; M. Bocian, „Krzyże. Czas urozmaicony na dobre”, „Droga do Raju, droga do Nieba, droga do Ziemi, droga do Rozumu”, „Jakby ktoś pytał”; A. Kutera, „Najkrótszy film świata”; D. Maurer, „Reversible and Interchangeable Phases of Motion (etiude No. 5)”) ze zbiorów Muzeum Sztuki Nowoczesnej Wrocław, wytypowanych na wystawę „Dzikie Pola- Historia Awangardowego Wrocławia”, która odbyła się w Zachęcie Narodowej Galerii Sztuki (19.06 – 13.09.2015).
- 2015 – S. Popławska, I. Zając (kierownik i realizacja) – konserwacja 14 albumów fotograficznych z XIX i pocz. XX wieku ze zbiorów Muzeum Warszawy (Album Instytutu Maryjskiego Wychowania Panien w Warszawie; Album Szkoły Mechaniczno-Technicznej H. Wawelberga i S. Rotwanda; Album pensji Marty Łojko (1922); Album pensji Marty Łojko (1914); Album pensji Natalii Porazińskiej; Album Szkoły Powszechnej nr 123 w Warszawie, ul. Smolna; Album pensji A. Jasieńskiej z lat 1900-1905; Album szkolny Prywatnego 4-klasowego żeńskiego Gimnazjum Kupieckiego; Album pensji Janiny Tymińskiej; Album szkolny Zofii Sierpińskiej; Album szkolny Haliny Gepnerówny; Album szkoły Leonii Rudzkiej; Album Żeńskiej Szkoły Handlowej Teodory Raczkowskiej; Album pamiątkowy firmy K. Rudzki i Sks).
- 2016 – I. Zając (kierownik i realizacja); M. Supruniuk (realizacja); S. Popławska (realizacja); opracowanie metody konsolidacji odspajającej się warstwy żelatyny (potocznie nazywanej emulsją fotograficzną) od podłoży szklanych: Konserwacja 21 szklanych negatywów żelatynowo srebrowych (z lat 1921-1939) autorstwa Narcyza Witczaka – Witaczyńskiego ze zbiorów Narodowego Archiwum Cyfrowego (NAC).
- 2016 – I. Zając (kierownik i realizacja), M. Supruniuk, S. Popławska (realizacja); konserwacja i zabezpieczenie 720 pasków negatywów z zespołów: nr 27 Archiwum Fotograficzne Stefana Rassalskiego, nr 39 Wojskowa Agencja Fotograficzna, nr 65 Archiwum audiowizualne Jerzego Ficowskiego oraz 126 archiwum fotograficznego rodziny Zdzienieckich, ze zbiorów Narodowego Archiwum Cyfrowego.
- 2017 – I. Zając – opracowanie metody konsolidacji odspajającej się warstwy żelatyny (tzw. emulsji fotograficznej) od płócienno-tekturowego podłoża malowanego olejem zdjęcie przedstawiającego portret Jana Cetnarskiego autorstwa E.J. Jurkiewicza z 1910 roku, własność Biblioteki Publicznej w Łańcucie.
- 2017 – M. Ciechańska (kierownik zespołu); I. Zając (kierownik ds. merytorycznych i realizacja) wraz z zespołem: A. Ciecierska, Z. Koss, S. Popławska, D. Długosz-Jasińska, P. Popławski, P. Pańczyk, T. Rizov-Ciechański – konserwacja 373 fotografii z kolekcji Muzeum Warszawy. Konserwacja muzealiów w 14 częściach w ramach projektu „Modernizacja, konserwacja oraz digitalizacja obiektów zabytkowych siedziby głównej Muzeum Warszawy przy Rynku Starego Miasta w Warszawie”- część 12 zamówienia – fotografia, obejmujący: opracowanie projektu konserwatorskiego, analiza technologiczna i stanu zachowania obiektów, dokumentacja konserwatorska opisowa i fotograficzna, badania analityczne; obiekty stanowią fundament dla nowo utworzonej ekspozycji Muzeum Warszawy.
- 2017 – 2019 – P. Pańczyk (realizacja), I. Zając (kierownik i realizacja). Konserwacja i restauracja malowego olejem zdjęcia na płótnie/ tekturze przedstawiającego Jana Cetnarskiego autorstwa E.J. Jurkiewicza z 1910 roku, własność Biblioteki Publicznej w Łańcucie.
-
Lista ważniejszych publikacji
- 2011 – I. Zając, B. F. Zerek, „PODSTAWOWE ZASADY KONSERWACJI FOTOGRAFII” – ZAKOŃCZENIE TRZYLETNIEGO KURSU KSZTAŁCENIE I SZKOLENIE SPECJALISTÓW W TEJ DZIEDZINIE, „Notes Konserwatorski”, Biblioteka Narodowa, Warszawa 2011, s.205-219.
- 2011 – I. Zając, W. Sobucki, use of WEICON “Sealant & Adhesive remover” in the Conservation Process of “Lindley’s Plans”[w:] New Approaches to Book and Paper Conservation – Restoration, Verlag Berger Horn, Wien 2011, s.651 – 665.
- 2012 – I. Zając, Leather book bindings – traps and surprises [w:] “Parchment and leather heritage Conservation-Restoration”, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń 2012, s.265-275.
- 2012 – I. Zając , New Approaches to Book and Paper Conservation – konferencja w Horn, 9-11-maja 2011, „Notes Konserwatorski” nr 15, Biblioteka Narodowa, Warszawa 2012, s.171 – 173.
- 2012 – I. Zając, Profilaktyka Konserwatorska i metody konserwacji archiwaliów [w:] Ochrona zasobu archiwów kościelnych (pod red. A. Laszuk), Naczelna Dyrekcja Archiwów Państwowych, Warszawa 2012, pp. 110 – 122.
- 2012 – I. Zając, Oprawy skórzane- pułapki i niespodzianki, „Notes Konserwatorski” nr 15, Biblioteka Narodowa, Warszawa 2012, s.156-163.
- 2012 – I. Zając, W. Sobucki, Zastosowania środka firmy Weicon Sealant & Adhesive Remover podczas konserwacji i restauracji Planów Lindleya; „Notes Konserwatorski” nr 15, Biblioteka Narodowa, Warszawa 2012, s.65 – 74.
- 2012 – I. Zając, Papiery Wzorzyste – Recenzja: Teresa Windyka, „Papiery Wzorzyste. Katalog zbiorów Muzeum Papiernictwa w Dusznikach Zdroju, Muzeum papiernictwa w Dusznikach Zdroju, 2012, [w:] Muzealnictwo 2013 (54), Warszawa 2013, s.254-257.
- 2014 – I. Zając, Od albumu fotograficznego do wydawniczego – pochodzenie i systematyka, „Notes Konserwatorski”, nr 16, Biblioteka Narodowa, Warszawa 2014, s. 31-57
- 2014 – I. Zając, Ilustracje fotomechaniczne vs albumy fotograficzne oraz z pocztówkami. Identyfikacja, konserwacja, terminologia [w:] Metodologia, metodyka i terminologia grafiki i rysunku. Teoria i praktyka, J. Talbierska [red.], Biblioteka Uniwersytecka w Warszawie, Warszawa 2014, s. 253-261.
- 2015 – I. Zając, Klasyczne i nietypowe albumy familijne, „Notes Konserwatorski”, nr 17, Biblioteka Narodowa, Warszawa 2015, s. 111-136.
- 2016 – S. Popławska, I. Zając, Nietypowe wykorzystanie technologii XIX-wiecznego albumu na przykładzie artystycznego Zielnika Elizy Orzeszkowej, [w:] E. Jabłońska, J. Czuczko (ed.), Sztuka, rzemiosło przemysł XIX-XX wiek. Zagadnienia Konserwatorskie. Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, s. 257-265
- 2016 – S. Popławska, W. Sobucki, I. Zając, The Conservation Problems in Eliza Orzeszkowa’s Artistic Herbarium as a New Research Direction, [w:] Historical Bookbinding Techniques in Conservation, (ed.) G. Boudalis, 2016, s. 305-324.
- 2016 – I. Zając, A New Typology of nineteenth century photograph albums [w:] „Between Art and Science” red. M. Ciechańska, Warszawa 2016.
- 2017 – S. Popławska, I. Zając, Przykłady wybranych zabiegów konserwatorskich wykonywanych przed digitalizacją zabytkowych albumów do fotografii, odbitek fotograficznych i negatywów, „Notes Konserwatorski” nr 19, 2017, s.105-123.
- 2017 – S. Popławska, W. Sobucki, I. Zając, Zastosowania Aquazolu 500 i środka Bookkeeper podczas konserwacji Artystycznego Zielnika Elizy Orzeszkowej ze zbiorów Muzeum narodowego w Warszawie, „Notes Konserwatorski”, nr 19, 2017, s. 61-84.
- 2017 – I. Zając, Współczesna czy dawna, Fałszerstwo, Reprint czy Vintage Print? Zagadnienia związane z identyfikacją fotografii. Studium przypadku, „Sztuka i Dokumentacja” Nr 17 (jesień-zima 2017), s.125-137.
- 2017 – I. Zając, Historia zabytkowych albumów do przechowywania fotografii, Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie, Warszaw 2017.
- 2018 – S. Popławska, I. Zając, Artystyczne i naukowe zielniki z zasuszonymi roślinami. Problematyka konserwacji zielników w formie kodeksu, “Toruńskie Studia Bibliologiczne (TSB)”, 2018, nr 1 (20), UMK w Toruniu, s. 67-88.
- 2018 – S. Popławska; I. Zając, Konserwacja żelatynowo-srebrowych negatywów na szkle, autorstwa Narcyza Witczak – Witaczyńskiego, przechowywanych w zbiorach Narodowego Archiwum Cyfrowego/ Conservation of silver-gelatin glass plate negatives made by Narcyz Witczak – Witaczyński, stored in the National Digital Archives in Poland, [w:] Czarno-biały obraz świata. Problemy ochrony i konserwacji dawnych fotografii. Black and white image of the world. Issues in the conservation of photographs; [red. E. Jabłońska, T. Kozielec], Wydawnictwo naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika 2018, s. 261-278.
- 2018 – I. Zając, Dziewiętnastowieczne albumy fotograficzne z polskich kolekcji: klasyfikacja, identyfikacja i typowe zniszczenia – wyniki wstępne/ Nineteenth century photograph albums from Polish collections: classification, identification and typical deterioration – preliminary research [w:] Czarno-biały obraz świata. Problemy ochrony i konserwacji dawnych fotografii. Black and white image of the world. Issues in the conservation of photographs ; [red. E. Jabłońska, T. Kozielec], Wydawnictwo naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika 2018, s.329-350.
- 2019 – I. Zając, „Diagnostyka zabytkowych albumów do przechowywania fotografii. Identyfikacja i prekursorskie badania fotografii pochodzących z XIX i początków XX wieku. Ocena możliwości przeprowadzenia zabiegów dezynfekcji i odkwaszania”, 2019, Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie.
-
Projekty naukowe
- 2014 – opracowanie zaleceń dotyczących organizacji magazynu i sposobów przechowywania zbioru ikonograficznego w PKiN dla Muzeum Warszawy
- 2014 – 2018 – członek zespołu realizującego badania statutowe (finansowane przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego) pt. „Fotografia zabytkowa w Polsce – technologia i stan zachowania zbiorów” [badania statutowe WKIRDS ASP w Warszawie, dr hab. M Ciechańska – kierownik; P. Pańczyk, mgr M. Supruniuk, mgr S. Popławska, I. Zając – zespół badawczy].
- 2015 – 2020 – (kierownik projektu i realizacja) – projekt naukowy pt. „Prekursorskie badania konserwatorskie i technologiczne albumów fotograficznych z XIX w. Innowacyjne strategie konserwacji i ochrony (NCN,2014/13/D/HS2/02755)
- od 2019 – (kierownik badań statutowych finansowane przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego) pt. „Fotografia zabytkowa w Polsce – technologia i stan zachowania zbiorów” [badania statutowe WKIRDS ASP w Warszawie, dr hab. M Ciechańska, P. Miąsik, Julia Kłosińska, mgr M. Supruniuk, mgr S. Popławska – zespół badawczy, dr hab. I. Zając – kierownik].
-
Referaty wygłoszone na międzynarodowych i krajowych konferencjach tematycznych
- 2014 – S. Popławska, I. Zając, Integracja nauki i sztuki w botanicznej działalności Elizy Orzeszkowej – z punktu widzenia konserwatora, referat wygłoszony na seminarium Ochrony Dziedzictwa Kulturowego, Polski Instytut Studiów nad Sztuką Świata (Warszawa, 26.02.2014).
- 2014 – I. Zając, K. Zych, Kroniki wspomnień – materia i symbol orientalnych albumów fotograficznych, referat wygłoszony na naukowej konferencji konserwatorów- restauratorów papieru i skóry pt. „Wczoraj i dziś konserwacji – restauracji zabytkowych kodeksów” (UMK Toruń, 23-24.10.2014).
- 2014 – S. Popławska, I. Zając, Artystyczne i naukowe zielniki z suszonymi roślinami. Problematyka konserwacji zielników w formie kodeksów, referat wygłoszony na naukowej konferencji konserwatorów- restauratorów papieru i skóry pt. „Wczoraj i dziś konserwacji – restauracji zabytkowych kodeksów” (UMK Toruń, 23-24.10.2014).
- 2015 – I. Zając, „Pracownia Konserwacji i Restauracji Fotografii i Sztuki Dekoracyjnej WKIRDS ASP w Warszawie”, referat wygłoszony podczas warsztatów “Photographs and Their Enviroment. Decision – making for Sustainability”, Advenced-level Workshop zorganizowany w Pradze (Czechy, 13.07-24.07.2015) przez Getty Conservation Institute (GCI), Los Angeles
- 2015 – I. Zając, Classification versus Preservation. Technique, Materials & Conservation Problems of Photo Albums from Polish Collections, referat wygłoszony na XIII Kongresie IADAw Berlinie (12-16.10. 2015).
- 2015 – I. Zając, „ Zabytkowe fotografie na papierze – problematyka identyfikacji technologii i czasu powstania”; konferencja: „Analiza chemiczna w ochronie zabytków”, XV (3-4.12.2015), Warszawa.
- 2016 – S. Popławska, I. Zając, Konserwacja zdelaminowanych żelatynowo-srebrowych szklanych negatywów autorstwa Narcyza Witczaka-Witaczyńskiego przechowywanych w zbiorach Narodowego Archiwum Cyfrowego, referat wygłoszony podczas międzynarodowej konferencji naukowej „Czarno-biały obraz świata. Problemy ochrony i konserwacji dawnych fotografii”, w dniach 20-21 października 2016 r na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu.
- 2016 – I. Zając, Dziewiętnastowieczne albumy fotograficzne z polskich kolekcji – klasyfikacja, identyfikacja i stan zachowania (2014/13/D/HS2/02755, Narodowe Centrum Nauki), referat wygłoszony podczas międzynarodowej konferencji naukowej „Czarno-biały obraz świata. Problemy ochrony i konserwacji dawnych fotografii”, w dniach 20-21 października 2016 r na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu.
- 2017 – S. Popławska, I. Zając, Przykłady zabiegów konserwatorskich wykonywanych przed digitalizacją zabytkowych albumów fotograficznych, fotografii i negatywów, referat wygłoszony podczas sesji konserwatorskiej w Bibliotece Narodowej w Warszawie w ramach obchodów dwudziestolecia warszawskich spotkań konserwatorskich „Sztuka Konserwacji 1997-2017” (18.04.2017).
- 2017 – B. Witkowski, I. Zając, T. Gierczak, M. Biesaga, Analiza tłuszczów i garbników roślinnych w próbkach skór z XIX wiecznych albumów fotograficznych za pomocą chromatografii gazowej połączonej ze spektrometrią mas (GC/MS); referat wygłoszony na konferencji „Analiza chemiczna w ochronie zabytków”, XVI (1-2.12.2017), Warszawa.
- 2017 – M. Grenda-Kurmanow, S. Popławska, I. Zając, Zielnik naukowy a artystyczny w XIX wieku. Problematyka konserwacji i ochrony na przykładzie zielników Michała Fedorowskiego i artystycznych zielników Elizy Orzeszkowej, referat wygłoszony na konferencji pt. „Hinc Omnia. Zbiory XIX-wieczne. Organizacja. Terminologia. Metodyka badań. Konserwacja” (29-30.2017), Biblioteka Uniwersytecka w Warszawie.
- 2017 – I. Zając, Zagadnienia związane z ochroną i konserwacją dziewiętnastowiecznych albumów fotograficznych. Identyfikacja technik fotograficznych. Analiza stanu zachowania, referat wygłoszony na konferencji pt. „Hinc Omnia. Zbiory XIX-wieczne. Organizacja. Terminologia. Metodyka badań. Konserwacja” (29-30.2017), Biblioteka Uniwersytecka w Warszawie.
Postery:
- 2016 – S. Popławska, I. Zając, poster pt. Aspects of a Conservation–Restoration Project of an Unusual Artistic Herbarium from the 19h Century; konferencja ICOM-CC, Interim Meeting of the Graphic Documents Working Group „Experience and Evidence” (1-3. 06. 2016, Biblioteka Narodowa w Paryżu).
- 2016 – I. Zając, J. Kurkowska, M. Sawicki, O. Syta, K. Załęska, K. Zarębska, B. Wagner, poster pt. „Badania zabytkowych fotografii – wyniki wstępne”; konferencja: „Analiza chemiczna w ochronie zabytków”, XVI (1-2.12.2016), Warszawa.
- 2017 – M. Ciechańska, Z. Koss, S. Popławska, I. Zając; poster pt. „Konserwacja fotografii z kolekcji Muzeum Warszawy” prezentowany podczas obchodów 70-cio lecia WKiRDS oraz konferencji „Care!- Conervation and REstoration Conference”, która odbyła się w dniach 11-12 maja 2017 na Wydziale Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki ASP w Warszawie.
- 2017 – I. Zając; poster pt. „Badania zabytkowych fotografii z dziewiętnastowiecznych albumów. Albumy wydawnicze”/ “Analyses of historical 19th century photograph albums. Edited photograph albums (National Science Centre, Poland; 2014/13/D/HS2/02755)” prezentowany podczas obchodów 70-cio lecia WKiRDS oraz na konferencji „Care!- Conervation and REstoration Conference”, która odbyła się w dniach 11-12 maja 2017 na Wydziale Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki ASP w Warszawie.
- 2017 – M. Ciechańska, Z. Koss, S. Popławska, I. Zając; poster pt. „Konserwacja fotografii z kolekcji Muzeum Warszawy” prezentowany podczas Festiwalu Nauki 30.09-01.10.2017 WKiRDS ASP w Warszawie
-
Międzynarodowe i krajowe nagrody za działalność artystyczną oraz naukową
- 2019 – Nagroda Inteligentnego Rozwoju 2019 za projektu badawczy zatytułowany „Prekursorskie badania konserwatorskie i technologiczne albumów fotograficznych z XIX w. Innowacyjne strategie konserwacji i ochrony” (NCN, 2014/13/D/HS2/02755)
- 2020 – nominacja do jubileuszowego odznaczenia „Zasłużony dla Inteligentnego Rozwoju”
-
Udział w konsorcjach i sieciach badawczych
- od 2011 współpraca z Biblioteką Uniwersytecką w Warszawie – realizacje konserwatorskie studentów IV i V roku Katedry Konserwacji i Restauracji Starych Druków i Grafiki ASP w Warszawie w latach 2011-2019 (jako członek zespołu konserwatorskiego)
- od 2013 rzeczoznawca w zakresie opieki nad zabytkami Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego
- od 2014 współpraca z Muzeum Warszawy [dawniej Muzeum Historyczne m.st. Warszawy] – konsultacje dotyczące zabytkowych fotografii, realizacje konserwatorskie, realizacje konserwatorskie studentów V roku Katedry Konserwacji i Restauracji Starych Druków i Grafiki ASP w Warszawie w latach 2011-2019 (jako kierownik zespołu konserwatorskiego) oraz w ramach projektu badawczego finansowego przez Narodowe Centrum Nauki (UMO-2014/13/D/HS2/02755)
- 2015 -2019 współpraca z Muzeum Narodowym w Warszawie w ramach projektu badawczego finansowego przez Narodowe Centrum Nauki (UMO-2014/13/D/HS2/02755)
- 2015 – 2019 współpraca z Archiwum Głównym Akt Dawnych w Warszawie w ramach projektu badawczego finansowego przez Narodowe Centrum Nauki (UMO-2014/13/D/HS2/02755)
- 2015 -2019 współpraca z Muzeum Historycznym m. Krakowa w ramach projektu badawczego finansowego przez Narodowe Centrum Nauki (UMO-2014/13/D/HS2/02755)
- 2015 – 2019 współpraca z Wydziałem Chemii Uniwersytetu Warszawskiego w ramach projektu badawczego finansowego przez Narodowe Centrum Nauki (UMO-2014/13/D/HS2/02755)
- 2015- 2019 współpraca z Wydziałem Chemii Politechniki Warszawskiej w ramach projektu badawczego finansowego przez Narodowe Centrum Nauki (UMO-2014/13/D/HS2/02755)
- 2017 – 2019 – współpraca z Instytutem Technologii i Fermentacji i Mikrobiologii Politechniki Łódzkiej w ramach projektu badawczego finansowego przez Narodowe Centrum Nauki (UMO-2014/13/D/HS2/02755)
- 2017- 2019 – współpraca z Uniwersytetem Ekonomicznym w Krakowie Wydziału Towaroznawstwa (Katedrą Mikrobiologii) w ramach projektu badawczego finansowego przez Narodowe Centrum Nauki (UMO-2014/13/D/HS2/02755)
-
Prowadzone prace magisterskie
- 2011 – I. Zając – recenzja pracy magisterskiej M. Supruniuk pt. „Problematyka konserwacji i restauracji dwóch obiektów fotograficznych Zbigniewa Dłubaka – Onona i Desymbolizacja” [praca magisterska zrealizowana pod kierunkiem dr hab. M. Ciechańskiej, prof. ASP na WKIRDS ASP w Warszawie].
- 2012 – I. Zając – promotor pracy magisterskiej K. Zych, pt. „Zjawisko chinoiserie i jego wpływ na formę albumu fotograficznego” [praca magisterska, część teoretyczna, zrealizowana pod kierunkiem dr I. Zając na WKIRDS ASP w Warszawie].
- 2014 – I. Zając – promotor pracy magisterskiej S. Popławskiej pt. „Problematyka konserwacji artystycznego zielnika i papeterii autorstwa Elizy Orzeszkowej podarowanych Leopoldowi Méyetowi, przechowywanych w Muzeum Narodowym w Warszawie” [praca magisterska, część praktyczna, zrealizowana pod kierunkiem adi. dr I. Zając w Katedrze Konserwacji i Restauracji Starych Druków i Grafiki WKiRDS ASP w Warszawie]. Dyplom prezentowany był na wystawie pt. „Coming –out. Najlepsze dyplomy Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. 2014”. Ponadto uzyskał wyróżnienie w Konkursie Generalnego Konserwatora Zabytków i Stowarzyszenia Konserwatorów Zabytków.
- 2014 – I. Zając – promotor pracy magisterskiej S. Popławskiej pt. „Gdy suszone rośliny stają się zabytkiem. Historia, technologia, problemy konserwacji i przechowywania zielników” [praca magisterska, część teoretyczna, zrealizowana pod kierunkiem adi. dr I. Zając w Katedrze Konserwacji i Restauracji Starych Druków i Grafiki WKiRDS ASP w Warszawie]. Praca uzyskała wyróżnienie w Konkursie Generalnego Konserwatora Zabytków i Stowarzyszenia Konserwatorów Zabytków.
- 2015 -2016 – studencka praca kursowa: A. Pomorska (V rok) pod kierunkiem adi dr I. Zając, asyst. M. Supruniuk; realizacja projektu pt. „Konserwacja czarno-białego negatywu, Tadeusza Sumińskiego”, kolekcja prywatna.
- 2016 – I. Zając – promotor pracy magisterskiej A. Ciecierskiej pt. „Może Pan zrobić wszystko ale nie wolno przejść panu obojętnie obok takiego arcydzieła. Zagadnienia związane z konserwacją i restauracją monidła ze zbiorów prywatnych”, [praca magisterska, część praktyczna, zrealizowanej pod kierunkiem adi. dr I. Zając w Katedrze Konserwacji i Restauracji Starych Druków i Grafiki ASP w Warszawie.
- 2016 – I. Zając – promotor pracy magisterskiej A. Ciecierskiej pt. „Lekarstwo na chorobę postszmirową – monidło. Technika i technologia jego wytwarzania (badania i próba odtworzenia)”, [praca magisterska, część teoretyczna. zrealizowanej pod kierunkiem adi. dr I. Zając w Katedrze Konserwacji i Restauracji Starych Druków i Grafiki ASP w Warszawie].
- 2016 – I. Zając – recenzja pracy magisterskiej P. Kramolišová pt. „Problem nowej oprawy starych druków z początku XVI wieku na przykładzie konserwacji i restauracji dzieła „Breviarium Cracoviense” z 1507 – 1508 r. własności Biblioteki Uniwersyteckiej w Warszawie” [praca magisterska zrealizowana pod kierunkiem dr hab. M. Ciechańskiej, prof. ASP na WKIRDS ASP w Warszawie]
- 2016 – I. Zając – promotor pracy magisterskiej M. Kożurno pt. „Problemy konserwatorsko – kuratorskie autorskich odbitek fotograficznych Mikołaja Smoczyńskiego Map Room I i Map Room II, ze zbiorów Zachęty Narodowej Galerii Sztuki, o nr inw. R254, R255” [praca magisterska, część praktyczna, zrealizowana pod kierunkiem adi. dr I. Zając w Katedrze Konserwacji i Restauracji Starych Druków i Grafiki ASP w Warszawie]. Dyplom prezentowany był na wystawie pt. „Coming –out. Najlepsze dyplomy Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. 2016”.
- 2016 – I. Zając – promotor pracy magisterskiej M. Kożurno pt. „Projektowanie metod przechowywania, transportu i ekspozycji obiektów fotograficznych z czarno- białą emulsja srebrowo żelatynową na papierze w oparciu o analizę cech obiektów i potrzeb kuratorskich”, [praca magisterska, część teoretyczna, zrealizowana pod kierunkiem adi. dr I. Zając w Katedrze Konserwacji i Restauracji Starych Druków i Grafiki ASP w Warszawie].
- 2016-17 – studencka praca kursowa: M. Dzik; P. Popławski (V rok) pod kierunkiem I. Zając, M. Supruniuk; realizacja projektu pt. „Konserwacja czarno- białych negatywów Stanisława Nofok-Sowińskiego z 1915 roku „Wojska rosyjskie na przystani wiślanej” (nr inw. 34639) „Pułk Litewski opuszcza Warszawę” (nr inw. 34615), Muzeum Warszawy”.
- 2017 – I. Zając– promotor pracy magisterskiej A. Murawskiej pt. „Zagadnienia związane z konserwacją i restauracją mapy z 1797 r., stanowiącej o podziale gruntów pomiędzy Wólką Rokicką a Rokitnem”, [praca magisterska, część praktyczna, zrealizowanej pod kierunkiem adi. dr I. Zając w Katedrze Konserwacji i Restauracji Starych Druków i Grafiki ASP w Warszawie].
- 2017 – I. Zając– promotor pracy magisterskiej A. Murawskiej pt. „Przykłady XVII-wiecznych i barokowych opraw książek na podstawie zbiorów Biblioteki Uniwersytetu Warszawskiego i Biblioteki Muzeum Narodowego”, [praca magisterska, część teoretyczna, zrealizowana pod kierunkiem adi. dr I. Zając w Katedrze Konserwacji i Restauracji Starych Druków i Grafiki ASP w Warszawie].
- 2017 – I. Zając– promotor pracy magisterskiej A. Kanabus pt.„Historia i konserwacja pieczęci woskowych w odniesieniu do dokumentów zawartych w obiekcie dyplomowym: Bulle i Przywileje zgromadzenia Ś Filipa Neri w Studzianny różnemi czasy nadane”, [praca magisterska, część teoretyczna, zrealizowana pod kierunkiem adi. dr I. Zając w Katedrze Konserwacji i Restauracji Starych Druków i Grafiki ASP w Warszawie].
- 2017 – 2018 – studencka praca kursowa: M. Bajek (V rok) pod kierunkiem adi dr I. Zając, asyst. M. Supruniuk; realizacja projektu pt. „Konserwacja czarno-białego pozytywu na aksamicie przedstawiającego Tadeusza Kościuszkę”, autor nieznany, kolekcja prywatna.
- 2017 – 2018 – studencka praca kursowa: M. Bajek (V rok) pod kierunkiem adi dr I. Zając, asyst. M. Supruniuk; realizacja projektu pt. „Konserwacja i restauracja czarno-białego negatyw Stanisława Nofoka-Sowińskiego (nr inw. 34601; 34602; 34608; 34610)”.
- 2017 – 2019 – studenckie prace kursowe: P. Miąsik (IV i V rok), A. Kukuczka-Szarzec (IV i V rok), B. Dzięgiel (IV i V rok) pod kierunkiem: wykł. W. Chrościcki, adi. dr I. Zając, wykł. Z. Koss. Realizacja projektu dotyczącego konserwacji i restauracji 3 szesnastowiecznych woluminów (starych druków) ze zbiorów Gabinetu Starych Druków Biblioteki Uniwersyteckiej w Warszawie: „Comoediae sex […]”, Lipsiae 1579 r., sygn. Sd.618.507; „Comoediae sex […], Coloniae ok. 1537-1544(?), sygn. Sd.608.5954; „Index utriusque Testamenti […]”, Niemcy 1535 r., sygn. Sd.608.157.
- 2018 – I. Zając – recenzja pracy magisterskiej J. Wrzoska pt. „Zagadnienia związane z konserwacją i restauracją taśmy filmowej na przykładzie kopii filmu Iwonka z 1925 roku” [praca magisterska zrealizowana pod kierunkiem dr hab. M. Ciechańskiej, prof. ASP na WKIRDS ASP w Warszawie].
- 2018 – I. Zając – recenzja pracy magisterskiej P. Popławskiego pt. „ Plan działek gruntów, oddanych zgodnie z dobrowolnym porozumieniem wsi Dołhobrody w zamian za leśnie i pastwiskowe serwituty z całości posiadłości Sławatycze majątku księżnej Marii Hohenlohe-Schillingsfürst położonych w guberni Siedleckiej Ujeździe Bielskim gminie Sławatycze, wykonanej przez uczonego geodetę M. Kowalskiego, w listopadzie i grudniu 1884 roku ” [praca magisterska zrealizowana pod kierunkiem dr hab. M. Ciechańskiej, prof. ASP na WKIRDS ASP w Warszawie].
- 2019 – I. Zając – promotor pracy magisterskiej P. Pańczyk pt. „Konserwacja i restauracja albumu z fotografiami familijnymi z początku XX wieku”, [praca magisterska, część praktyczna, zrealizowana pod kierunkiem adi. dr I. Zając w Katedrze Konserwacji i Restauracji Starych Druków i Grafiki WKiRDS ASP w Warszawie].
- 2019 – I. Zając – promotor pracy magisterskiej P. Pańczyk pt. „Analiza techniki i technologii wykonania fotografii trójwarstwowych”, [praca magisterska, część praktyczna, zrealizowana pod kierunkiem adi. dr I. Zając w Katedrze Konserwacji i Restauracji Starych Druków i Grafiki WKiRDS ASP w Warszawie].
- 2019 – I. Zając – konsultacje i opieka nad konserwacją obiektu na podłożu papierowym w ramach pracy magisterskiej K. Lizurej pt. „Problematyka konserwacji i restauracji pamiątek ślubnych pochodzących z Muzeum Etnograficznego w Warszawie – dwóch dekoracyjnych ramek w stylu ludowym malowanych na szkle i trzech malowanych teł fotograficznych” [praca magisterska, część praktyczna, realizowana pod kierunkiem dr hab. J. Czernichowskiej, prof. ASP; Międzykatedralna Pracownia Konserwacji i Restauracji Zabytków Archeologicznych i Etnograficznych, WKIRDS ASP w Warszawie].
-
Wystawy
- I. Zając udział w wystawie zbiorowej pt. „ Jubileuszowa wystawa wykładowców Wydziału Konserwacji i restauracji Dzieł Sztuki ASP w Warszawie”, WKiRDS ASP w Warszawie, Warszawa 2018.
- I. Zając udział w wystawie zbiorowej pt.” Kalejdoskop”, Stołeczne Centrum Edukacji Kulturalnej, Stara Prochownia, ul. Boleść 2, Warszawa, Polska; 16.01.2020-23.02.2020; kurator K. Ziółkowski
- I. Zając udział w wystawie zbiorowej pt.” pt. ”Salon Parametryczny +” 3.03.2020- 30.06.2020; Galeria Salon Akademii Koneser, Centrum Praskie Koneser, pl. Konesera 8, Warszawa, Polska; kurator prof. P. Nowak.
-
Stopień naukowy
Dr hab. -
Wydział
Wydział Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki