Innowacyjny pomiar deformacji wielkoformatowych obrazów na płótnie

Grant badawczy finansowany przez Narodowe Centrum Nauki (umowa NCN UMO-2011/N/HS2/01936), realizowany we współpracy z Instytutem Podstawowych Problemów Techniki PAN w Warszawie.
kierownik grantu: mgr Katarzyna Górecka (Wydział Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki, ASP w Warszawie)
opiekun merytoryczny: prof. dr hab. Joanna Szpor (Wydział Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki, ASP w Warszawie)
współpraca naukowa, badania optyczne: dr Marek Skłodowski, dr Piotr Pawłowski, mgr Paweł Wójcicki (Instytut Podstawowych Problemów Techniki, PAN w Warszawie)
logistyka projektu, prace techniczne: inż. Grzegorz Osowicki, P.K.U. REKONS, Toruń
zespół konserwatorski: Katarzyna Górecka, Joanna Chodkiewicz, Maciej Żelechowski – Stoń, Catherine Debière, Emmanuelle Nsunda.
okres realizacji 2012 – 2015
Wielkoformatowe obrazy o nietypowym wygiętym kształcie stanowią fenomen malarstwa barokowego i są niezwykle istotnym elementem dziedzictwa kultury europejskiej. Ze względu na ogromne wymiary i nietypowy kształt konserwacja takich obiektów jest zadaniem wyjątkowo skomplikowanym, wymagającym często nowatorskich rozwiązań technicznych. Celem projektu było rozwiązanie kluczowego dla obrazów o dużym formacie problemu, związanego z deformacjami podłoża. Głównym zadaniem było opracowanie spójnego kompleksowego systemu zdalnych, optycznych badań deformacji malowideł na płótnie, które uzupełniłby tradycyjne analizy fizyko-chemiczne i mikrobiologiczne. W ramach projektu zrealizowano prace badawcze i eksperymentalne przy krzywoliniowym obrazie Mauritiusa Heinricha Lodera „Pokłon Trzech Króli” o wym. 450 x 370 cm i wadze 280 kg (!) z katedry Saint – Aubain w Namur (Belgia). Wykonano trzy cykle badań pomiarowych za pomocą skanerów laserowych i technik fotogrametrycznych:
Do badań wykorzystano wytworzoną w ramach projektu aparaturę: prototypowy model skanera laserowego 3D, wyposażony w głowicę laserową o wysokiej dokładności pomiaru rzędu 7µm. Wykonane pomiary umożliwiły pełną ocenę stanu zachowania obiektu przed konserwacją. Przeprowadzono analizę metryczną lokalnych odkształceń i podjęto próbę zdefiniowania pierwotnego kształtu obrazu. Głównym założeniem konserwacji stało się zachowanie oryginalnej krzywizny obiektu na każdym etapie prac konserwatorskich. W tym celu na postawie uzyskanych wyników skanowania zaprojektowano dwie platformy robocze: wklęsłą (do prac od strony lica) i wypukłą (do prac na odwrociu). Opracowano również innowacyjny system obracania obrazu, który całkowicie wyeliminował konieczność rolowania malowidła na wałku. Zdobyta wiedza pozwoliła na zoptymalizowanie rozwiązań technicznych w zakresie wzmocnienie oryginalnego podłoża (dublażu) i modyfikacji konstrukcji naprężającej (krosna). Po konserwacji podjęto próbę monitorowania reologicznych zmian powierzchni obrazu.
Rezultatem projektu jest:
Projekt przyczynił się do:
Prace konserwatorskie zostały zaprezentowane belgijskiej parze książęcej: księciu Laurent i księżniczce Claire podczas Święta Niepodległości w czasie uroczystości odbywających się w Katedrze Saint – Aubain w Namur, 21 VII 2014.
Projekt naukowy oraz prace konserwatorskie przy wielkoformatowym malowidle zostały przedstawione na konferencji prasowej: Conservation et restoration du tableau de Mauritius Heinrich Loder, L’Adoration des Rois Mages, de XVIIIeme siècle de l’Église Cathédrale Saint – Aubain de Namur, Press Conference, media of Diocese Namur, 20 September 2013, Namur (Belgium).