KONKURS GKZ I SKZ EDYCJA 2024 ROZSTRZYGNIĘTY
Komisja Konkursowa, która zebrała się w dniu 21 listopada 2024 r. rozstrzygnęła Konkurs Generalnego Konserwatora Zabytków i ZG Stowarzyszenia Konserwatorów Zabytków na najlepsze prace studialne, naukowe oraz popularyzatorskie, dotyczące ochrony zabytków i muzealnictwa – edycja 2024.
Na Konkurs wpłynęło w terminie (do 30.10.2023 ) 51 prac, w tym: 14 doktorskich, 23 magisterskie, 1 wieńcząca studia podyplomowe, 3 inżynierskie, 10 popularyzatorskich, z następujących uczelni i instytucji: ASP Warszawa – 12, ASP Kraków – 11, Politechnika Krakowska – 5, , Politechnika Warszawska – 2, , Uniwersytet Jagielloński – 1, Uniwersytet Gdański – 2, Politechnika Łódzka – 1,, ZUT – 1, Wyższa Szkoła Prawa i Administracji Rzeszów – 2, Akademia Ekonomiczno-Humanistyczna Warszawa – 1, Politechnika Śląska – 1, Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie – 1, Muzeum Piastów Śląski w Brzegu – 1, Uniwersytet SWPS – 1, zgłoszonych indywidualnie 9.
Laureatami z Wydziału Konserwacji zostali:
NAGRODY
Anna Konopko, Cztery reliefowe malowidła w stylu chińskim z Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie – interdyscyplinarne badania oraz konserwacja dzieł z pogranicza sztuk i kultur / praca doktorska, prof. dr hab. Marzenna Ciechańska; promotor pomocniczy: dr hab. Monika Stachurska / Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
Elżbieta Modzelewska, Problematyka technologiczna i konserwatorska obrazów sztalugowych Michelangelo Palloniego na przykładzie analizy portretu Dobrogosta Krasińskiego oraz innych, wybranych dzieł artysty; praca doktorska, prof. dr hab. Krzysztof Chmielewski / Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
Łukasz Wojtowicz, Konserwacja, restauracja i reorganizacja wyposażenia świątyni w Odrzechowej. Rozwiązania konserwatorskie w kontekście przemian kulturowych i zmian konfesyjnych na terenach południowo-wschodniej Polski po 1945r.; praca doktorska prof. dr hab. Joanna Czernichowska / Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
WYRÓŻNIENIA
Julia Gluźniewicz, Konserwacja i restauracja obrazu Salvator Mundi Autor nieznany XVI-XVII w. olej na płótnie, ze zbiorów Muzeum Narodowego w Poznaniu, nr inw. MNP MP 2891; praca magisterska prof. dr hab. Joanna Czernichowska / Salvator Mundi ze zbiorów Muzeum Narodowego w Poznaniu – analiza warsztatu wykonania na tle malarstwa epoki XVI-XVII w. Próba ustalenia autorstwa i datowania; prof. dr Marcin Zgliński / Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
Alina Makarow, Konserwacja i restauracja XVII-wiecznej ikony namiestnej Chrystusa Pantokratora na podłożu drewnianym ze zbiorów Muzeum Ikon w Supraślu, oddział Muzeum Podlaskiego w Białymstoku; praca magisterska, dr Julia Burdajewicz / Charakterystyka i zakres przekształceń stylistycznych i technologicznych w ikonach z XVII i XVIII wieku z północnych terenów dawnej eparchii przemyskiej, na przykładzie obiektu dyplomowego oraz wybranych obiektów ze zbiorów Muzeum Ikon w Supraślu i Działu Sztuki Cerkiewnej dr Anna Oleńska / Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
Joanna Rachubka, Konserwacja i restauracja rzeżby drewnianej „Św. Barbara” z Muzeum Archidiecezjalnego we Wrocławiu; praca magisterska, dr Julia Burdajewicz / Synkretyzm kulturowy i artystyczny w malarstwie szkoły kuzkeńskiej, prof. dr hab. Krzysztof Chmielewski / Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
Wszystkim nagrodzonym i wyróżnionym gratulujemy. Wszystkim, którzy zgłosili prace, dziękujemy za udział. Następna edycja konkursu już za rok.