„Mem Ignorancji, czyli rewolucja znaku w przestrzeni kulturowej”

„Mem Ignorancji” na wykładzie w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie!
23 stycznia 2025 roku w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie prof. Artur Krajewski – malarz, teoretyk sztuki oraz kierownik Katedry Kształcenia Ogólnoplastycznego na Wydziale Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki – wygłosił wykład, który stał się punktem wyjścia do prac nad jego najnowszą książką. Profesor porusza w niej zagadnienia dziedzictwa materialnego i niematerialnego ludzkości, analizując je w kontekście przyspieszenia cywilizacyjnego, szczególnie w erze cyfrowej, zdominowanej przez sztuczną inteligencję.
W trakcie wykładu zatytułowanego „Mem Ignorancji, czyli rewolucja znaku w przestrzeni kulturowej” prof. Krajewski zaprezentował autorskie pojęcie „Memu Ignorancji” (MI). Termin ten odnosi się do jednostki kulturowej lub idei, która promuje niewiedzę poprzez naśladowanie lub bezrefleksyjne powielanie. Koncepcja ta stanowi krytyczną analizę mechanizmów przenoszenia niewiedzy w kulturze, sztuce i społeczeństwie, a także ich wpływu na kształtowanie nowych przestrzeni kulturowych, zwłaszcza w rzeczywistości wirtualnej.
„Mem Ignorancji” bezpośrednio nawiązuje do teorii Richarda Dawkinsa, profesora Uniwersytetu Oksfordzkiego, który wprowadził termin „mem” jako jednostkę informacji kulturowej, przekazywanej i ewoluującej w społeczeństwie. Prof. Krajewski rozwija tę ideę, wskazując, że nie wszystkie memy sprzyjają rozwojowi wiedzy – niektóre, jak „Mem Ignorancji”, mogą prowadzić do jej ograniczenia, utrwalając powierzchowność w kulturze i społeczeństwie.
Wykład wzbudził duże zainteresowanie, zachęcając uczestników do krytycznego spojrzenia na mechanizmy kształtujące współczesną kulturę. Prof. Artur Krajewski polecił również swoją książkę z 2016 roku pt. „Artysta czy Poppacykarz?! Czyli zezowata transcendencja kontra kolorowa źrenica Protagonisty”, w której omówił trzy stany świadomości artysty w kontekście pracy twórczej. Profesor zwrócił uwagę na potencjalne zagrożenia związane z zawładnięciem „supermocami” wynikającymi z wykorzystania sztucznej inteligencji w procesach twórczych.
fot. i red. Marta Ewa Olbryś