Specjalności na WKiRDS ASP w Warszawie
W momencie rejestracji, w systemie Internetowej Rejestracji Kandydata, kandydat dokonuje wyboru specjalności spośród:
- konserwacja i restauracja malarstwa i rzeźby drewnianej polichromowanej;
- konserwacja i restauracja książki, grafiki i skóry zabytkowej;
- konserwacja i restauracja rzeźby kamiennej i elementów architektury;
- konserwacja i restauracja tkanin zabytkowych.
Kandydat może brać udział w rekrutacji na więcej niż jedną specjalność.
Postępowanie rekrutacyjne na kierunek Konserwacja i Restauracja Dzieł Sztuki składa się z następujących części:
Etap I - Portfolio
Dla specjalności konserwacja i restauracja malarstwa i rzeźby polichromowanej; konserwacja i restauracja książki, grafiki i skóry zabytkowej oraz konserwacja i restauracja tkanin zabytkowych kandydat/tka składa prace rysunkowe i malarskie.
Zaleca się, aby portfolio zawierało:
- 10 prac rysunkowych, w tym min. 5 studiów postaci w formacie 70 cm × 100 cm
- 10 prac malarskich, zalecany format to 50 cm × 70 cm.
Dla specjalności konserwacja i restauracja rzeźby kamiennej i elementów architektury kandydat/tka składa:
- prace rysunkowe w ilości 10 – 15 sztuk, w tym min. 5 studiów postaci w formacie 70 cm × 100 cm
- 2 – 3 rzeźby, w tym przynajmniej jedno studium głowy.
Etap II - Egzamin Praktyczny
dla specjalności konserwacja i restauracja malarstwa i rzeźby polichromowanej; konserwacja i restauracja książki, grafiki i skóry zabytkowej oraz konserwacja i restauracja tkanin zabytkowych:
rysunek – studium z natury – postać – 2 dni po 4 godz.
malarstwo – studium z natury – martwa natura – 2 dni po 4 godz.
dla specjalności konserwacja i restauracja rzeźby kamiennej i elementów architektury:
rysunek – studium z natury – postać – 2 dni po 4 godz.
rzeźba z natury – głowa – 2 dni po 4 godz.
kompozycja rzeźbiarska na zadany temat – 1 dzień, 4 godz.
III etap - Autoprezentacja
W trakcie swobodnej rozmowy kandydat/tka powinien się zaprezentować jako osoba zainteresowana kulturą i sztuką. Mogą padać ogólne pytania dotyczące szeroko rozumianych zagadnień z obszaru kultury i sztuki.
Lista lektur dla kandydatów na Konserwację i Restaurację Dzieł Sztuki.
Rekrutacja na rok akademicki 2023/2024
- Barbara Osińska „Sztuka i czas”, cz. 1–4 lub 1–2 w zależności od wydania.
- Ernst H. Gombrich „O sztuce”, wyd. Warszawa 1997 lub Poznań 2009, 2013, 2016
- Jan Białostocki „Sztuka cenniejsza niż złoto”
- Iwona Szmelter „Współczesna teoria konserwacji i restauracji dóbr kultury. Zarys zagadnień”, „Ochrona Zabytków”, 2006/2, s.5-39.
OZ_2-2006_01_Szmelter
Rekrutacja 2025/26
Szczegółowe informacje o rekrutacji na rok akademicki 2025/26
Konsultacje stacjonarne i online
Konsultacje stacjonarne
Pracownie Malarstwa
- adi. dr Maciej Wojciechowski, sala 0.14,
poniedziałki, godz. 10:00-12:00 - adi. dr Kacper Ziółkowski, sala 0.14,
wtorki, godz. 10:00-12:00 - adi. dr Łukasz Zedlewski, sala 0.14,
piątki, godz. 10:00-12:00
Pracownie Rysunku
- adi. dr Keiji Matsumoto, sala 0.06,
wtorki, godz. 14:00-16:00 - dr hab. Grzegorz Stachańczyk, prof. ASP, sala 0.05,
środy, godz. 14:00-16:00 - dr hab. Zuzanna Tomaś- Krynicka, , prof. ASP, sala 0.06, wtorek, godz. 10:00-12:00
Pracownia Rzeźby
dr Elżbieta Kołodziejczyk-Macander, sala 0.05,
czwartki, godz. 10:00-12:00
Konsultacje online
dr Łukasz Zedlewski, Rysunek i Malarstwo,
11 kwietnia, 9 maja, godz. 12:00-14:00
Zapisy: konsultacje.konserwacja@cybis.asp.waw.pl