Używamy ciasteczek

Strona dla prawidłowego działania wymaga plików cookies. Szczegóły ich wykorzystania znajdziesz w Polityce Prywatności.
Wystawa oraz sesja naukowa

W cieniu czasu. Pokaz obrazów ze zbiorów Muzeum Fryderyka Chopina po konserwacji na WKiRDS

Studenci i kadra Pracowni Konserwacji i Restauracji Malarstwa Sztalugowego zapraszają na wystawę W CIENIU CZASU i sesję popularnonaukową wokół projektu konserwatorskiego zrealizowanego we współpracy z Muzeum Fryderyka Chopina w Warszawie. Na wystawie w dniach 4.12.2025-31.12.2025 pokazujemy efekty 2,5 letniego projektu wykonanego przez studentów konserwacji pod okiem pedagogów. Pierwszego dnia wystawy odbędzie się wernisaż o godzinie 17:00 w gmachu Muzeum Fryderyka Chopina w Warszawie.

Zaledwie cztery konserwowane obrazy to tak naprawdę setki pytań. Każde z pokazywanych dzieł kryło w sobie inną tajemnicę związaną z jego treścią, techniką, sposobem malowania, historią, zagadnieniami obejmującymi ochronę i ratowanie struktury materialnej. Dzięki zorganizowanej wystawie i sesji naukowej chcemy przybliżyć Państwu niektóre z nich.

Wydarzenie na FB

Co sportretowana przez jednego z najbardziej charyzmatycznych artystów i dydaktyków polskich początku XX. wieku – prof. Tadeusza Pruszkowskiego, piękna ministrowa Ewelina Zalewska i jej piesek mają wspólnego z Instytutem Fryderyka Chopina? Jak uderzenia tępym narzędziem i nieuważne przechowywanie mogą wpłynąć na stan zachowania obrazu? Czy udało się usunąć tysiące ciemnych zabrudzeń w formie kropek, które pojawiły się na powierzchni obrazu niczym niechciane piegi? To tylko niektóre z zagadnień towarzyszących pracom nad obiektem T. Pruszkowskiego Portret Pani Ministrowej Zaleskiej.

Obraz  Ostatnie akordy Chopina, autorstwa Władysława Turka inspirowany był dziełem Adama Setkowicza. To scena alegoryczna. Tanatos – bóstwo z mitologii greckiej towarzyszy konającemu Chopinowi. Zakres prac objął wykonanie niezbędnych zabiegów konserwatorskich i restauratorskich, tj. wzmocnienie i zespolenie warstw technologicznych malowidła, oczyszczenie z zanieczyszczeń oraz usunięcie zniekształceń podobrazia. Trzeba tu wspomnieć o dużym rozdarciu i kilku ubytkach, które wraz z kondycją płótna przyczyniły się do jego deformacji. Wyzwaniem było też ustalenie zakresu i stopnia oczyszczenia lica obrazu. Decyzja zapadła w oparciu o analizę pocztówki, która stanowiła pierwowzór dzieła.

Kolejny obiekt, autorstwa Kazimierza Poczmańskiego, przedstawia Józefa Elsnera, wybitnego polskiego kompozytora, a przede wszystkim nauczyciela Fryderyka Chopina. To on właśnie wystawił Chopinowi oryginalną ocenę: „szczególna zdatność, geniusz muzyczny”. Na problematykę prac konserwatorskich i restauratorskich złożyły się m.in. deformacje podobrazia płóciennego oraz zaburzenie odbioru estetycznego przez ubytki warstwy malarskiej.

I ostatni obraz, którego pierwowzór znamy z Luwru – Portret Fryderyka Chopina, to kopia wg E. Delacroix, nieznanego autora, pochodząca z Biblioteki Polskiej w Paryżu o burzliwej historii i wielu jej świadkach w postaci naklejek i napisów na odwrociu. Jednym z ciekawszych wątków dotyczących tego wizerunku jest kwestia pierwotnej kompozycji, z której został wycięty pierwowzór. Ten bowiem oryginalnie był portretem podwójnym, przedstawiającym George Sand oraz Fryderyka Chopina grającego na fortepianie. W zbiorach Luwru znajduje się szkic przedstawiający początkowy, zapewne niezrealizowany wariant kompozycyjny.

Na te i inne pytania odpowiedzi udzielą studenci i kadra Pracowni Konserwacji i Restauracji Malarstwa Sztalugowego WKiRDS w Warszawie podczas wystawy W CIENIU CZASU i sesji popularnonaukowej wokół projektu konserwatorskiego zrealizowanego we współpracy z Muzeum Fryderyka Chopina w Warszawie. Odkrywamy to, co zwykle niedostępne – procesy badawcze i konserwatorskie ukryte w pracowni i laboratorium chemicznym.

Wystawa: 

MUZEUM FRYDERYKA CHOPINA W WARSZAWIE
Pałac Gnińskich (Zamek Ostrogskich)
ul. Okólnik 1
00-368 Warszawa

Wernisaż wystawy: 04.12.2025, 17:00

w Muzeum Fryderyka Chopina w Warszawie

Sesja popularnonaukowa z udziałem studentów i kadry z WKiRDS w Warszawie

9.12.2025, godz. 9:30

Apteka Zabytków – sala w Pałacu Branickich (Wojewódzki Urząd Ochrony Zabytków w Warszawie),

Ul. Nowy Świat 18/20

Cztery konserwowane obrazy – setki pytań

Sesja naukowa - więcej informacji

Sesja naukowa poświęcona pracom badawczym i konserwatorsko-restauratorskim czterech obrazów sztalugowych towarzysząca wystawie „W cieniu czasu” pokaz obrazów ze zbiorów Muzeum Fryderyka Chopina po konserwacji na Wydziale Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki ASP w Warszawie

Wydarzenie na FB (klik)

Organizatorzy:

– Narodowy Instytut Fryderyka Chopina Muzeum Fryderyka Chopina

– Wydział Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki ASP w Warszawie

– „Apteka Zabytków” – projekt Mazowieckiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków, Wydziału Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie oraz Narodowego Instytutu Polskiego Dziedzictwa Kulturowego za Granicą POLONIKA

 

Kiedy? 9.12.2025 (wtorek)

Gdzie? „Apteka Zabytków”

Sala konferencyjna w siedzibie Wojewódzkiego Urzędu Ochrony Zabytków

Pałac Branickich, ul. Nowy Świat 18/20, 1 piętro, Warszawa

 

Program sesji naukowej:

Prowadzenie: Andrzej Kosowski, Dyrektor ds. Muzeum i Edukacji Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina

09:30 

Powitanie gości, wprowadzenie

Andrzej Kosowski, Dyrektor ds. Muzeum i Edukacji Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina

Dr Mateusz Jasiński, Prodziekan Wydziału Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki ASP w Warszawie

9:45 – 10:00 

Dr Marta Zaborowska, WKiRDS, Muzeum Fryderyka Chopina NIFC

Cztery obrazy ze zbiorów Muzeum Fryderyka Chopina w kontekście nut i czasu.

10:00-10:15  

Dr hab. Monika Jadzińska, prof. Uczelni, WKiRDS

Ratujemy dzieła sztuki. Projekt badawczo – konserwatorski dotyczący obrazów z kolekcji Muzeum Fryderyka Chopina w Warszawie

10:15 – 10:30 

Diana Kułakowska, WKiRDS

Od szczegółu do ogółu, czyli o znaczeniu badań laboratoryjnych dla zrozumienia procesów zachodzących w obrazach sztalugowych

10:30-10:45

Dr Łukasz Wojtowicz, WKiRDS

Problematyka adaptacji i zachowania historycznych krosien malarskich w projekcie konserwacji i restauracji obrazów sztalugowych

Prezentacje studentów biorących udział w projekcie:

10:45-11:00

Julia Przesmycka

,,Józef Elsner” Poczmańskiego – konserwacja i restauracja portretu nauczyciela Chopina

11:00-11:15 

Arkadiusz Wilk

,,Ostatnie akordy Chopina”, czyli jak uratować dzieło sztuki przed śmiercią

11:15-11:30

Anna Kozłowska

Od pracowni Pruszkowskiego do pracowni konserwatorskiej: historia osób związanych z „Portretem Pani Ministrowej Zaleskiej”

11:30-11:45

Tamara Woroniecka

Kopia „Portretu Chopina” wg Eugène Delacroix – identyfikacja i konserwacja

11:45-12:30 – dyskusja i podsumowanie sesji