Specjalizacja: teoria i praktyka konserwacji rzeźby i elementów architektury oraz obiektów archeologicznych
Magister: Magister sztuk pięknych w zakresie konserwacji i restauracji rzeźby i elementów architektury, Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie, Wydział Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki, 2011. Temat pracy „Problem odtworzenia przekazu działa w świetle Konserwacji Zabezpieczającej oraz wykonania pełnej rekonstrukcji obiektu „Burdygiel – Kostium do Sztuki S. I. Witkiewicza „Wariat i Zakonnica” autorstwa Tadeusza Kantora z kolekcji Muzeum Sztuki w Łodzi”. Praca wyróżniona w konkursie Coming OuT Najlepsze Dyplomy ASP w Warszawie 2011.
Doktor: Doktor w dziedzinie w dyscyplinie sztuki plastyczne i konserwacja dzieł sztuki. Temat pracy „Późnoarntyczne mozaiki w Libanie: technologia i problematyka konserwatorska”. Promotorem pracy był prof. dr hab. Krzysztof Chmielewski.
-
Zrealizowane dzieła konserwatorsko-restauratorskie, artystyczne i badawcze
- Bank Gospodarstwa Krajowego BGK (2020) Koordynatorka zadania (z ramienia MIK) oraz członek zespołu badawczego MIK, w ramach projektu „Badania konserwatorskie i stratygraficzne w budynku centrali Banku Gospodarstwa Krajowego przy Al. Jerozolimskich 7 w Warszawie” Projekt realizowany przez: Międzyuczelnianym Instytucie Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki
- Muzeum Narodowe w Gdańsku (2020) Koordynatorka zadania (z ramienia MIK) w ramach projektu „Badań warstw malarskich i spoiw z rzeźb: św. Elżbieta nr inw. MNG/SD/3/2/Rz; Maria Magdalena nr inw. MNG/SD/3/3/Rz; Pieta nr inw. MNG/SD/3/1/Rz; św. Elżbieta nr inw. MNG/SD/2/Rz Projekt realizowany przez: Międzyuczelnianym Instytucie Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki
- Muzeum w Malborku (2018). Koordynatorka zadania (z ramienia MIK) oraz członek zespołu badawczego MIK, w ramach projektu „badania warstw malarskich i nawarstwień próbek pobranych z dwóch rzeźb kamiennych: piety z Nowego Miasta Lubawskiego oraz św. Elżbiety z Muzeum Narodowego w Gdańsku (nr inw. MNG/SD/2/Rz) Projekt realizowany przez: Międzyuczelnianym Instytucie Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki
- Willa Alexandrine w Vence (Francja) (2017) Autorka opracowania opinii eksperckiej z zakresu badań kolorymetrycznych kolorystyki polichromii sufitu i ścian, w ramach części projektu „Konserwacja i restauracja polichromii ściennych w willi Alexandrine w Vence”. Projekt realizowany przez: Towarzystwo Przyjaciół Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie.
- Muzeum Mozaik w pałacu w Beit ed Dine, Liban (od 2014 roku projekt jest kontynuowany rokrocznie) Autorka badań i konserwacji w ramach projektu „Konserwacja wczesno-bizantyńskich mozaik posadzkowych z Muzeum pałacu Beit ed Dine w Libanie. Projekt realizowany przez: Wydział Konserwacji i restauracji Dzieł Sztuki, akademia Sztuk Pięknych w Warszawie.
- Muzeum Łazienki Królewskie w Warszawie (2016) Koordynatorka zadania (z ramienia MIK) oraz członek zespołu konserwatorskiego MIK, w ramach projektu „Konserwacja 6 rzeźb gipsowych, odlewów gipsowych z Królewskiej Kolekcji Króla Stanisława Augusta”. Projekt realizowany przez: Międzyuczelnianym Instytucie Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki.
- Jiyeh Liban (2016) Uczestniczka misji konserwatorskiej w ramach działań ratunkowych. Projekt realizowany przez: Wydział Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki, Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie we współpracy z Departamentem Starożytności Libanu w ramach projektu działań ratunkowych prowadzonych na stanowisku archeologicznym w Jiyeh.
- Paphos Agora Project, Cypr (od 2016 projekt kontynuowany rokrocznie) Delegat MIK w ramach porozumienia współpracy z Paphos Agora Project (Cypr), asystent w misji konserwatorskiej pod kierunkiem prof. Krzysztofa Chmielewskiego, prof. ASP. Projekt realizowany przez: Wydział Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki, ASP w Warszawie we współpracy z misją archeologiczną Paphos Agora w ramach projektu “Studenckie praktyki na terenie stanowiska archeologicznego Paphos Agora”. Międzyuczelniany Instytutu Konserwacji w ramach projektu “Współpraca w dziedzinie nauki i oświaty”.
- Figura Matki Boskiej, Warszawa (2016) Koordynatorka zadania (z ramienia MIK) oraz członek zespołu konserwatorskiego MIK, w ramach projektu „Konserwacji i restauracji kamiennej rzeźby Matki Boskiej usytuowanej przy ul. Zakroczymskiej 1 w Warszawie. Projekt realizowany przez: Międzyuczelnianym Instytucie Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki na zlecenie Stołecznego Konserwatora Zabytków.
- Anfeh, Liban (2015, 2016) Asystentka w misji konserwatorskiej pod kierunkiem prof. Krzysztofa Chmielewskiego, prof. ASP. Projekt realizowany przez: Wydział Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki, ASP w Warszawie we współpracy z Departamentem Starożytności Libanu w ramach projektu “Conservation of medieval wall paintings in the Sayydat ar-Rich church in Anfeh (Lebanon)”
- Chhim, Liban (2014, 2015) Uczestniczka misji archeologicznej, konserwator misji archeologicznej, asystentka prowadząca prace studenckie na stanowisku archeologicznym w roku 2015. Projekt realizowany przez: Centrum Archeologii Śródziemnomorskiej UW, Wydział Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki, ASP w Warszawie we współpracy z Departamentem Starożytności Libanu w ramach projektu “Polish archaeological and conservation missions in Lebanon – Chhim”
- Amioun, Lebanon (2013 – 2015) Asystentka w misji konserwatorskiej pod kierunkiem prof. Krzysztofa Chmielewskiego, prof. ASP. Projekt realizowany przez: Wydział Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki, ASP w Warszawie we współpracy z Departamentem Starożytności Libanu w ramach projektu „Conservation of Medieval wall paintings in the Mar Fokas church in Amioun”.
- Kamienna rzeźba Matki Boskiej, Warszawa (2014) koordynator zadania (z ramienia MIK) oraz członek zespołu konserwatorskiego MIK, w ramach projektu „Konserwacji i restauracji kamiennej rzeźby Matki Boskiej usytułowanej przy ul. Mickiewicza 27 w Warszawie. Projekt realizowany przez: Międzyuczelnianym Instytucie Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki na zlecenie Stołecznego Konserwatora Zabytków.
- Muzeum Łazienki Królewskie w Warszawie (2014) Koordynatorka zadania (z ramienia MIK) oraz członek zespołu konserwatorskiego MIK, w ramach projektu „Konserwacja 34 rzeźb gipsowych oraz jednej marmurowej z Królewskiej Kolekcji Stanisława Augusta”. Projekt realizowany przez: Międzyuczelnianym Instytucie Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki.
- Figura św. Nepomucena, Warszawa (2013) Koordynatorka zadania (z ramienia MIK) oraz członek zespołu konserwatorskiego MIK, w ramach projektu. Projekt realizowany przez: Międzyuczelnianym Instytucie Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki na zlecenie Stołecznego Konserwatora Zabytków w ramach projektu „Konserwacja i restauracja figury z przedstawieniem św. Jana Nepomucena usytuowanej na pl. Trzech Krzyży w Warszawie.
- Klasztor Deir Es-Salib w Hadszit, Liban (2013) Asystentka w misji konserwatorskiej pod kierunkiem prof. Krzysztofa Chmielewskiego, prof. ASP. Projekt realizowany przez: Wydział Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki, ASP w Warszawie we współpracy z Departamentem Starożytności Libanu w ramach projektu „Rescue conservation works in the medieval monastery Deir Es-Salib in Hadszit”.
- Muzeum Łazienki Królewskie w Warszawie (2013) Koordynatorka zadania (z ramienia MIK) oraz członek zespołu konserwatorskiego MIK, w ramach projektu „Konserwacja 61 odlewów gipsowych z Królewskiej Kolekcji Stanisława Augusta”. Projekt realizowany przez: Międzyuczelnianym Instytucie Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki
- Muzeum Łazienki Królewskie w Warszawie (2013) Koordynatorka zadania (z ramienia MIK) oraz członek zespołu konserwatorskiego MIK, w ramach projektu „Konserwacja 65 odlewów gipsowych z Królewskiej Kolekcji Stanisława Augusta”. Projekt realizowany przez: Międzyuczelnianym Instytucie Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki
- Chersonesos – Sewastopol, Ukraina (2012) Uczestnik misji w ramach programu współpracy między Międzyuczelnianym Instytutem Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki a Muzeum Chersonesos. Projekt realizowany przez: Międzyuczelniany Instytut Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki w ramach warsztatów i konferencji „What will ruins tell…?”
- Kościół Wniebowzięcia NMP w Ostrowi Mazowieckiej (2011) Autorka prac konserwatorskich kamiennej rzeźby Matki Boskiej pochodzącej z kościoła Wniebowzięcia NMP w Ostrowi Mazowieckiej we współpracy z parafią Wniebowzięcia NMP w Ostrowi Mazowieckiej oraz Wojewódzkim Mazowieckim Konserwatorem Zabytków (delegatura w Ostrołęce).
- Trakay, Lithuania (2010) Uczestniczka misji konserwatorsko-badawczej. Projekt realizowany przez: Projekt Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego we współpracy z Akademią Wilanowską dotyczący „badań i konserwacji wnętrza pałacu Tyszkiewiczów w Zatroczu na Litwie”.
- Jasnogórski klasztor w Częstochowie (2007) Członek zespołu konserwatorskiego. Projekt realizowany przez: Międzyuczelniany Instytut Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki w ramach projektu: Konserwacji bramy Matki Boskiej Bolesnej na terenie jasnogórskiego klasztoru w Częstochowie.
-
Lista ważniejszych publikacji
- Tomkowska A., 2012, „Konserwacja obiektów gumowych na przykładzie dzieła Tadeusza Kantora Burdygie, kostium do sztuki S. I. Witkiewicza Wariat i Zakonnica”, w: Studia i materiały konferencji naukowej studentów konserwacji i restauracji dzieł sztuki, Akademia Sztuk Pięknych w Krakowie, Kraków, 64-69
- Tomkowska A., 2016, “Conservation and restoration of a votive mask from Jiyeh in Lebanon”, Polish Archaeology in the Mediterranean, XXV, 479-486
- Tomkowska A., 2017, „Młodzi konserwatorzy w kulturowym tyglu, czyli praktyki w Libanie studentów Wydziału Konserwacji I Restauracji Dzieł Stuki, Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie”, Ogrody Nauki i Sztuki, 3, 237-248
- Tomkowska A., 2016, „Burdygiel – kostium autorstwa Tadeusza Kantora do sztuki Stanisława Ignacego Witkiewicza Wariat i Zakonnica jako dzieło w procesie, czyli dylematy konserwatora związane z rozpoznaniem obiektu w procesie i kreowaniu strategii działań”, w: Sztuka w procesie/ proces w sztuce. Ku nowej filozofii ochrony dziedzictwa kulturowego, red I. Szmelter, Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie, Warszawa 127-135
- Tomkowska A., Chmielewski K., Skrzeczanowski W., Ostrowski R., Mularczyk – Oliwa M., Strzelec M., 2017, “LIBS, Raman spectroscopy and optical microscopy analyses of superficial encrustations on ancient tesserae in Lebanon”, Optics and Arts, Architecture, and Archaeology VI, Proceedings of SPIE, vol. 10221 http://spiedigitallibrary.org/ on 07/17/2017
- Tomkowska A.,” Kilka uwag o stanie zachowania i przyczynach zniszczeń kamiennej rzeźby Chrystusa z krzyżem autorstwa Andrzeja Pruszyńskiego”, Rocznik Ostrowski, nr 4, 2018, s. 29-41
- Papuci-Władyka E., Tomkowska A., Miszk Ł., Włoch J., 2017, „Eastern Portico of the Paphos Agora: a preliminary report on its development and techniques of the walls plaster decoration and preservation”, Warszawa-Wisbaden, s. 141-150.
- Tomkowska, 2017, „Mosaics in Lebanon 20 years after conservation -restoration: evaluations of earlier decisions and planning of new actions”, w: What comes to mind when you hear mosaic? Conserving mosaics from ancient to modern. The 13th conference of the International Committee for the
- Tomkowska A., Kurkowska J., Jeżewska E., 2022, „Polichromia wybranych rzeźb z projektu Styl piękny w redakcji czeskiej w Prusach – rzeźba kamienna z lat 1380-1400 w świetle badań instrumentalnych”, Ochrona Zabytków, 2, 85-106
- Saha, S., Tomkowska, A., Martusewicz, J., Sitnik R., 2023, „Manufacturing of ceramic venus figurine replica from a mold by combining traditional and digital technologies”, Heritage Science,11, https://doi.org/10.1186/s40494-023-00870-2
- Tomkowska, 2017, „Mosaics in Lebanon 20 years after conservation -restoration: evaluations of earlier decisions and planning of new actions”, w: What comes to mind when you hear mosaic? Conserving mosaics from
-
Referaty wygłoszone na międzynarodowych i krajowych konferencjach tematycznych
Konferencje krajowe:
- A. Tomkowska, “Conservation, emergency and research”. Prelekcja w ramach spotkania Collections Working Group Olympic Museums Network, Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie/ Muzeum Sportu i Turystyki w Warszawie, Warszawa. 23-24 Maj 2019
- A. Tomkowska, M. Ruszkowski “Badania proweniencji kamiennych tesser z późno-antycznej mozaiki z bazyliki w Chhim (Liban)”. XXIV Konferencja Kamień w złożu, krajobrazie i architekturze, Oddział Świętokrzyski Państwowego Instytutu Geologicznego. Kwiecień 2019
- A. Tomkowska, A. Wesołowska J. Kurkowska “Charakterystyka urządzeń Pogotowia Konserwatorskiego – mobilnego laboratorium dla ochron, konserwacji i zabezpieczenia dział sztuki i obiektów zabytkowych w architekturze – zastosowanie w badaniach dzieł sztuki”. Analiza Chemiczna w Ochronie Zabytków, Centrum Biologiczno-Chemiczne Uniwersytetu Warszawskiego. Grudzień 2018
- A. Tomkowska „Co zagraża mozaice z Anfeh, analiza przyczyn zniszczeń cennej wczesno-bizantyńskiej posadzki.” Polacy na Bliskim Wschodzie 2018. Konferencja archeologiczna, Uniwersytet Warszawski. Czerwiec 2018
- M Gostkowski, M. Ruszkowski, A. Tomkowska „Proweniencja materiału skalnego wykorzystanego do produkcji tesser mozaiki w Chhim – wstępne wyniki badań terenowych oraz analiza laboratoryjna.” – poster. Analiza Chemiczna w Ochronie Zabytków, Centrum Biologiczno-Chemiczne Uniwersytetu Warszawskiego. Grudzień 2017
- R. Ostrowski, W. Skrzeczanowski, A. Tomkowska „Technika LIBS jako skuteczne narzędzie do badania nawarstwień z powierzchni wybranych, antycznych mozaik pochodzących z terenów Libanu.” – poster. Analiza Chemiczna w Ochronie Zabytków, Centrum Biologiczno-Chemiczne Uniwersytetu Warszawskiego. Grudzień 2017
- A. Tomkowska „Badania terenowe stanu zachowania wybranych przykładów wczesno-bizantyńskich mozaik posadzkowych w Libanie.” II konferencja „Polacy na bliskim Wschodzie”, Uniwersytet Warszawski. Maj 2017
- M. Gostkowski, M. Ruszkowski, A. Tomkowska „Wyniki pierwszego etapu badań geochemicznych wczesnochrześcijańskich mozaik posadzkowych z miejscowości Chhim w Libanie.” I Interdyscyplinarna Konferencja Studencko – Doktorancka CARAVANSERAI, Uniwersytet Warszawski. Maj 2017
- K. Lesiak, A. Tomkowska, J. Włoch, Ł. Miszk, E. Papuci-Władyka „ Decoration of the internal eastern portico of the Paphos Agora.” International Conference „Decoration of Hellenistic and Roman Buildings in Cyprus, Uniwersytet Warszawski. Kwiecień 2017
- M Gostkowski, M. Ruszkowski, A. Tomkowska „Wczesnochrześcijańskie mozaiki posadzkowe w świetle badań geochemicznych na podstawie wybranych grup zabytków z terenu Libanu – wstępne wyniki i perspektywa dalszych badań.” – poster. Analiza Chemiczna w Ochronie Zabytków, Centrum Biologiczno-Chemiczne Uniwersytetu Warszawskiego. Grudzień 2016
- A. Tomkowska “Młodzi konserwatorzy w kultowym tyglu, czyli praktyki w Libanie studentów Wydziału Konserwacji I Restauracji Dzieł Stuki, Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie.” Interdyscyplinarna Konferencja naukowa Talenty, Uniwersytet Wrocławski. Listopad 2016
- A. Tomkowska “Conservation and restoration of medieval wall paintings in the Sayydat ar-Rich Church in Lebanon. ” International Conference “Międzynarodowa Konferencja “Malarstwo ścienne w tradycji wschodnie i zachodniej. Ikonografia, technika, technologia I konserwacja. Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie. Kwiecień 2016
- M. Gostkowski, M. Ruszkowski, A. Tomkowska “Nie tylko woda, wapno i piasek. Geochemiczne analizy historycznych zapraw, tynków i wapiennych wylewek z Jiyeh i Chhim (południowy Liban) jako podstawa do programu konserwatorskiego.” I konferencja „Polacy na bliskim Wschodzie”, Uniwersytet Warszawski. Kwiecień 2016
- A. Tomkowska, „Burdygiel – kostium autorstwa Tadeusza Kantora do sztuki Stanisława Ignacego Witkiewicza Wariat i Zakonnica jako dzieło w procesie, czyli dylematy konserwatora związane z rozpoznaniem obiektu w procesie i kreowaniu strategii działań.
” Międzynarodowe sympozjum „SYNTEZA SZTUK/ SZTUKA W PROCESIE”, Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie. Grudzień 2015 - A. Tomkowska, „Działania konserwatorskie podczas misji archeologicznej CAŚ UW w Libanie w 2014 r.” Konferencja “Polacy w Libanie”, konferencja poświęcona polskim badaniom archeologicznym i działalności konserwatorskiej w Libanie, Centrum Archeologii Śródziemnomorskiej Uniwersytetu Warszawskiego. Maj 2015
- A. Tomkowska, „Stan zachowania mozaik posadzkowych ze stanowisk archeologicznych w Chhim i Jiyeh. Strategia przyszłych działań konserwatorskich w obliczu dotychczasowych dokonań.” Konferencja “Polacy w Libanie”, konferencja poświęcona polskim badaniom archeologicznym i działalności konserwatorskiej w Libanie, Centrum Archeologii Śródziemnomorskiej Uniwersytetu Warszawskiego. Maj 2015
- A. Tomkowska, „Konserwacja obiektów gumowych na przykładzie dzieła Tadeusza Kantora Burdygie, kostium do sztuki S. I. Witkiewicza Wariat i Zakonnica.” I konferencja naukowa studentów konserwacji i restauracji dzieł Sztuki, Akademia Sztuk Pięknych w Krakowie. Maj 2011
Konferencje zagraniczne:
- A. Tomkowska “Late-antique mosaics in Lebanon: technology and conservation issues” Conference in cooperation with the Nordic Conservation Programmes Network and ENCoRE Ulrich Schiessl PhD, Kopenhaga, Dania. Listopad 2019
- A. Tomkowska “Conservation Strategy for the Late Antique Mosaic from Anfeh – based on the results of interdisciplinary research program” Studies in Archaeology and Heritage – conference organized by the Lebanese University, Bejrut, Liban. Maj 2019
- A. Tomkowska “Presentation invitation: Cosnervation Of Ceramic and Glass Objects” – wykład dla Saskatchewan Craft Council (Kanada). 16 luty 2019
- A. Tomkowska, M. Ruszkowski „Diffractometric analysis as a Tool for an Early-Byzantine Stone Tesserae Origin, on the Example of the mosaic form the Basilica in Chhim (Lebanon).” The 67th annual Denver X-ray Conference, Colorado, Stany Zjednoczone. Sierpień 2018
- M. Gostkowski, M. Ruszkowski, A. Tomkowska „Provenance of the raw rock material used in the mosaic at the Chhim site, Preliminary field Survey and laboratory results.” – poster. 6th International Postraduate Conferencje PeClA, Uniwersytet Karola w Pradze. Grudzień 2017
- A. Tomkowska „Restoring mosaics in Lebanon: evaluation of earlier decisions and propositions of further actions based on the examples of two case studies.” – poster. 13th ICCM Conference, Barcelona. Październik 2017
- M. Oliwa, R. Ostrowski, W. Skrzeczanowski, A. Tomkowska „LIBS, Raman spectroscopy and optical microscopy analyses of superficial encrustations on ancient tesserae in Lebanon”. Międzynarodowa konferencja Society of Photo-Optical Instrumentation Engineers SPIE. Optical Metrology, Monachium. Maj 2017
- A. Tomkowska “Restoring byzantine mosaics in Lebanon.” Konferencja i wystawa pt. “People, Places, Monuments, 20 years of Polish-Lebanese Cooperation Archaeology and Conservation” Institute Français du Liban, Beirut. Wrzesień 2016
-
Udział w konsorcjach i sieciach badawczych
- Redaktor tematyczny w czasopiśmie International Journal of Young Conservators and Restorers of Works of Art (ICAR) od 2017r.
- Członkostwo w międzynarodowych organizacjach oraz towarzystwach naukowych/artystycznych:
Członek International Committee for the Conservation of Mosaics ICCM od 2013 r. Uczestnictwo na konferencjach w: Sassari (2014), Barcelonie (2017).
-
Wystawy i plenery
- Coming OuT – najlepsze dyplomy Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, Warszawa 2011
- Rekonstrukcja Lwa ze świątyni Allat w Palmyrze (Syria) ekspozycja w ramach wystawy „W cieniu wojny, zabytki Syrii i Iraku w badaniach Centrum Archeologii Śródziemnomorskiej Uniwersytetu Warszawskiego”, Warszawa 2016
- Rekonstrukcja łuku tryumfalnego z Palmyry (Syria) ekspozycja w ramach wystawy “Against the Sands of Time. Documentation and Restoration of the World Heritage – Polish Experience”, siedziba UNESCO, Paryż 2017
- A. Tomkowska „Antyczne mozaiki w Libanie – przegląd przyczyn zniszczeń. Ancient mosaics in Lebanon – review of deterioration causes” Wystawa z okazji 70-cio lecia Wydziału Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki ASP w Warszawie, Warszawa 2017
- “MetrODsztuki wystawa prac 40 artystów wybranych z dziesięciu edycji Coming OuT Najlepsze Dyplomy ASP w Warszawie”, 2019