Specjalizacja: Konserwacja malarstwa sztalugowego i rzeźby drewnianej polichromowanej
Magister w zakresie konserwacji i restauracji malarstwa i rzeźby polichromowanej, Wydział Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki, Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie (2017).
-
Zrealizowane dzieła konserwatorsko-restauratorskie i artystyczne
- Współautorstwo wystawy stałej w Otwartym Muzeum Fabryki Norblina w Warszawie (ścieżka dydaktyczna Maszyny i Urządzenia) (2019-w trakcie realizacji). Stworzenie treści ekspozycyjnej zostało poprzedzone kilkuletnimi badaniami nad zespołem zabytkowych maszyn, których efektem było również opracowanie kompleksowej dokumentacji inwentaryzacyjno-konserwatorskiej (wykonawca prac: Monument Service).
- Współautorstwo konserwacji obrazu Włodzimierza Jana Zakrzewskiego „Obraz z dnia 19 kwietnia 1979”, pochodzącego z kolekcji Galerii Studio w Warszawie (2019).
- Współrealizacja transferu oraz konserwacji malowidła ściennego „Spotkanie Pańskie i Wprowadzenie do świątyni Najświętszej Bogurodzicy Marii” autorstwa Jerzego Nowosielskiego w cerkwi pw. św. Jana Klimaka w Warszawie (2019). Transfer malowidła został wymuszony z uwagi na konieczność przywrócenia pierwotnego układu architektonicznego dolnej cerkwi. Trudny dostęp do polichromii, a także troska o stworzenie jak najmniejszej ilości zniszczeń w trakcie przenoszenia malowidła stworzyła konieczność wykonania transferu metodą stacco a massello(tzn. wraz z murem).
- Konserwacja przygotowująca prace Wandy Czełkowskiej do wystawy w galerii Piktogram w Warszawie (Wanda Czełkowska & Paul Czerlitzki: Betwixt, 23.02.2019 – 30.03.2019).
- Współautorstwo projektu konserwatorskiego, powykonawczej dokumentacji konserwatorskiej oraz prac konserwatorsko-restauratorskich dotyczących gotyckiego malowidła ściennego Madonna Tronująca z Dzieciątkiem, znajdującego się w siedzibie Muzeum Warszawy, ul. Rynek Starego Miasta 40 (2018, wykonawca prac: Monument Service). Kompozycja, choć zachowana fragmentarycznie, jest dziełem unikatowym w skali miasta i o niebagatelnej wartości historycznej, bowiem stanowi jeden z zaledwie dwóch przykładów malarskich dekoracji domów mieszczańskich średniowiecznej Warszawy, które przetrwały do czasów obecnych. Przeprowadzone w ramach projektu badania konserwatorskie pozwoliły na zrewidowanie dotychczas obowiązujących, błędnych koncepcji dotyczących kompozycji dzieła, a zrealizowane prace umożliwiły przywrócenie mu części utraconych wartości estetycznych. Nowe ustalenia zostały opublikowane w roku 2018 na łamach 12. tomu rocznika muzealnego Almanach Warszawy
- Współautorstwo projektu konserwatorskiego, realizacji konserwatorskiej oraz powykonawczej dokumentacji prac dotyczących obiektu sztuki współczesnej Elegia (1990) autorstwa Wandy Czełkowskiej. Dzieło to łączy w sobie cechy malarstwa, rzeźby i instalacji przestrzennej i stanowi jedną z ikonicznych prac tej polskiej dwudziestowiecznej artystki. Zrealizowany projekt poprzedzał ekspozycję pracy podczas wystawy Land of Lads, Land of Lashes. Rosemarie Castro – Wanda Czelkowska – Lydia Okumura, czynnej w dniach 25 czerwca 2018 – 11 sierpnia 2018w Gallerie Thaddaeus Ropac w Londynie, nad którą opiekę kuratorską sprawowała Anke Kempkes. Zleceniodawcą prac była Fundacji Introspekcja Na Rzecz Badania i Prezentacji Twórczości Wandy Czełkowskiej.
- Współrealizacja prac konserwatorskich i restauratorskich w kościele seminaryjnym w Gościkowie-Paradyżu (woj. lubuskie, 2014-2017, wykonawca prac: Gorek Restauro). Prace dotyczyły barokowego, drewnianego ołtarza głównego, datowanego na rok 1738, a w szczególności konserwacji i restauracji marmoryzacji oraz rzeźbiarskiej dekoracji ołtarza.
- Współrealizacja prac konserwatorsko-restauratorskich w kościele pw. Św. Jana Chrzciciela w Międzyrzeczu (2014-2015, woj. lubuskie, główny wykonawca Gorek Restauro). Projekt dotyczył XVI-wiecznych malowideł ściennych odkrytych w prezbiterium oraz loży kolatorskiej kościoła, unikatowych w skali kraju nie tylko z uwagi na datowanie, lecz także świecką tematykę.
-
Lista ważniejszych publikacji
- Współautorstwo artykułu „Madonna Tronująca z Dzieciątkiem z kamienicy Rynek Starego Miasta 40, opublikowany w „Almanachu Warszawy” (2018)
- Autorstwo posteru zaprezentowanego podczas konferencji „Conservation Ethics Today: Are our Conservation-Restoration Theories and Practice ready for the 21st Century?” (Florencja, 1-3.03.2018). Praca pt. „You become responsible forever for what you’ve tamed. Caring for the art of the Others in the 21st century” koncentrowała się wokół zagadnień związanych z przystawalnością zachodnich koncepcji konserwatorskich w przypadku obiektów pochodzących z innych kręgów kulturowych. Rozważania zostały oparte na przykładzie konserwacji kongijskiej rzeźby nkisi nkondi, zrealizowanej w ramach pracy dyplomowej autorki.
-
Projekty naukowe
- Realizacja projektu badawczego pt. „Zastosowanie środków zagęszczających w oczyszczaniu kompozycji malarskich na różnych podłożach” (2019-2020), którego celem było wytypowanie nowych materiałów żelujących i emulgujących możliwych do zastosowania w oczyszczaniu dzieł sztuki.
- Uczestnictwo w projekcie naukowo-konserwatorskim poświęconym średniowiecznemu malarstwu ściennemu w Północnym Libanie, prowadzonym przez dr. hab. Krzysztofa Chmielewskiego, prof. ASP (2018, 2019). W ramach projektu zrealizowano prace konserwatorskie i ratunkowe m.in. w kościele Mar Barbara w Barghoun, grocie Mar Semaan w Sakiyat al Khayt czy kościele Es-Sayyidat w miejscowości Kousba.
- Uczestnictwo w projekcie studenckim „Tajemnice Odrzechowej” (koordynator studencki, edycja 2014 i 2015), poświęconym inwentaryzacji i popularyzacji dziedzictwa greckokatolickiego zgromadzonego w jednej z dawnych cerkwi na terenie wsi Odrzechowa (woj. Podkarpackie). Projekt został odznaczony wyróżnieniem w ministerialnym konkursie Struna w roku 2015 w kategorii „Projekt roku”.
- Współorganizacja i uczestnictwo w projekcie inwentaryzacji historycznych pracowni rzeźbiarskich na Saskiej Kępie w Warszawie, realizowanym przy współpracy z Kołem Naukowym Instytutu Historii Sztuki Uniwersytetu Warszawskiego (2013-2014). Jednym z wydarzeń podsumowujących prace badawcze prowadzone przez zespoły studenckie był projekt „Piękne nieznajome – poznaj zapomnianych artystów Warszawy” zrealizowany w roku 2014 wspólnie z Fundacją Hereditas, dofinansowany z funduszy Miasta Stołecznego Warszawy.
-
Referaty
- Referat poświęcony kongijskim rzeźbom minkisi minkondi („Minkisi minkondi – obiekty z pogranicza magii i sztuki”) wygłoszony w siedzibie ZPAP w Warszawie (grudzień 2017).
-
Międzynarodowe i krajowe nagrody za działalność artystyczną oraz naukową
- Wyróżnienie w konkursie SKZ na najlepsze prace studialne, naukowe oraz popularyzatorskie dotyczące ochrony zabytków i muzealnictwa (edycja 2018) za pracę magisterską pt. „Konserwacja afrykańskiej rzeźby typu nkisi nkondiz Państwowego Muzeum Etnograficznego w Warszawie z uwzględnieniem problemów ekspozycyjnych” oraz „Konserwacja i restauracja obrazu Madonna z Dzieciątkiem, XVIII/XIX wiek, autor nieznany, własność prywatna”, których promotorką była dr hab. Joanna Czernichowska, prof. ASP, a także części teoretycznej pt. „Minkisi minkondi – obiekty z pogranicza magii i sztuki. Historia, symbolika oraz technika i technologia wykonywania kongijskich fetyszów”, promotor st. wykł. Marek Machowski.
- Wyróżnienie dla studenckiego projektu „Tajemnice Odrzechowej” w konkursie Struna w kategorii „Projekt Roku 2015”, organizowanym przez Studencki Ruch Naukowy pod patronatem Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego.
-
Stopień naukowy
Magister -
Wydział
Wydział Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki