Dorota Dzik-Kruszelnicka
ORCID: 0000-0002-8709-2651
Doktor w dziedzinie sztuk plastycznych w dyscyplinie konserwacja i restauracja dzieł sztuki (2019). Absolwentka Wydziału Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie ze specjalizacją konserwacja i restauracja starych druków i grafiki. Zatrudniona w Zakładzie Konserwacji Masowej Biblioteki Narodowej w Warszawie (2005–2007) oraz Pracowni Konserwacji Obiektów na Papierze Muzeum Narodowego w Warszawie (2007–2020). Od 2011 roku na stanowisku naukowo-dydaktycznym w Katedrze Konserwacji i Restauracji Starych Druków i Grafiki na WKiRDS ASP w Warszawie, od 2019 roku prowadzi Pracownię Technik i Technologii Opraw. Uczestniczka wielu programów badawczych, autorka licznych publikacji z zakresu konserwacji-restauracji dzieł sztuki.
-
Zrealizowane dzieła konserwatorsko-restauratorskie i artystyczne
Konserwacja-restauracja wraz dokumentacją ZESPOŁU 14 RYSUNKÓW TERESY BRZÓSKIEWICZ, WYKONANYCH W LATACH 1982-1990, prezentowanych na wystawie “Teresa Brzóskiewicz (1929-2020): rzeźba- retrospektywa” (18 września – 14 października 2024, Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie)
Konserwacja-restauracja wraz dokumentacją prac Marii Korsak ze zbiorów Państwowego Muzeum Etnograficznego w Warszawie i kolekcji prywatnej, prezentowanych na dwóch wystawach:
-“Malarki warszawskie. Szkice ze sztuki zwanej naiwną”
Państwowe Muzeum Etnograficzne w Warszawie( ul. Kredytowa1, Warszawa), 1 grudnia 2022 – 4 czerwca 2023
– „Malarki warszawskie, malarki krakowskie. Spotkanie”, Muzeum Etnograficzne w Krakowie (ul. Krakowska 46, Kraków), 7 lipca 2023 – 24 września 2023Konserwacja-restauracja wraz dokumentacją 24 prac Wojciecha Jastrzębowskiego ze zbiorów Muzeum Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie – przygotowanie do wystawy „Projektant. Wojciech Jastrzębowski (1884–1963)”. Wystawa (11.11.2023 – 19.05.2024, Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie, Pałac Czapskich) [z Zofią Koss]
Konserwacja-restauracja wraz dokumentacją zespołu prac Henryka Stażewskiego i Bohdana Tadeusza Urbanowicza (sygn. MASP 852, MASP 24, MASP 49, MASP dep. 48 + MASP 21; MASP 23 + MASP 46 + MASP dep. 47 + MASP 22) ze zbiorów Muzeum Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie – przygotowanie do wystawy Henryk Stażewski. Późny styl (21.04.2023-27.08.2023 Muzeum Sztuki w Łodzi, ul. Gdańska 43, Łódź)
Konserwacja-restauracja wraz dokumentacją zespołu prac z Zakładów Artystyczno-Badawczych, z lat 1956-1962, ze zbiorów Muzeum Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie – przygotowanie do wystawy w Muzeum Narodowym w Krakowie pt. „Nowoczesność reglamentowana. Modernizm w PRL” (17.11.2023-14.04.2024 MNK GMACH GŁÓWNY, AL. 3 MAJA 1, 30-062 KRAKÓW)
Przygotowanie obiektów do ekspozycji i opieka konserwatorska nad wystawą „Bruno Schulz. Żelazny kapitał ducha” 26.01.2023 – 23.04.2023 Muzeum Literatury im. Adama Mickiewicza (Rynek Starego Miasta 20, 00-272 Warszawa). Wystawa zrealizowana w ramach obchodów Roku Brunona Schulza. Dofinansowano ze środków Samorządu Województwa Mazowieckiego oraz Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Współpraca z NCK. Przygotowanie prac Bruno Schulza do ekspozycji „Wenus. Schulz / Cranach” 4-28 sierpnia 2022, Kordegarda, Galeria Narodowego Centrum Kultury
Konserwacja-restauracja wraz dokumentacją + przygotowanie do ekspozycji prac Aliny Szapocznikow i Wojciecha Fangora ze zbiorów prywatnych
Konserwacja-restauracja wraz dokumentacją pięciu prac Opałki ze zbiorów Muzeum ASP w 2021 – przygotowanie do wystawy i opieka konserwatorska nad wystawą „Ćwiczenia ze sztuki”. Kolekcja Muzeum ASP w Warszawie (28 stycznia – 17 września 2022, Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie, Pałac Czapskich) [Dorota Dzik-Kruszelnicka, Zofia Koss, Anna Kowalik]
Konserwacja wraz dokumentacją dziesięciu pasteli Stanisława Ignacego Witkiewicza z Kolekcji grafiki i rysunku po 1914 r., Muzeum Narodowe w Warszawie (2020/21)
Inne przykładowe realizacje:
Konserwacja-restauracja wraz dokumentacją Zespołu dokumentów AK Tomaszów wykopanych z ziemi (1944-45), z Muzeum Regionalnego w Tomaszowie Lubelskim
Konserwacja-restauracja wraz dokumentacją Dyplomu czeladniczego Władysława Czuchry z 1924 roku, z Muzeum Rzemiosła w Krośnie
-
Lista ważniejszych publikacji
- Dorota Dzik-Kruszelnicka (2024) Seminarium Conservation of Tracing Paper, Notes Konserwatorski nr 26 (2024), ISSN 1509-5681, ISSN 2657-3083 (dla wersji elektronicznej), DOI 10.36155/NK
- Dorota Dzik-Kruszelnicka, Zofia Koss (2024) Warsztat Marii Korsak w kontekście konserwacji-restauracji prac na papierze, [w:] „Malarki warszawskie. Katalog zbiorów Państwowego Muzeum Etnograficznego w Warszawie”, ISBN 978-83-88654-23-7, Państwowe Muzeum Etnograficzne, Warszawa 2024.
- Dorota Dzik-Kruszelnicka „Podłoża papierowe. Wskazówki dotyczące bezpiecznego eksponowania i przechowywania prac” [w:] „Materiały i techniki. Poradnik dla artysty współczesnego”, NIKZ Warszawa, 2023 chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://ksiegarnia.nid.pl/wp-content/uploads/2025/01/Materialy-i-techniki%E2%80%93Poradnik-dla-Artysty-Wspolczesnego.pdf
- Małkowska L., Saha S., Papanikolaou A. & Dzik-Kruszelnicka D. (2023) How to Cope with a Globe: Conservation and Restoration of a Deformed Globe, Journal of Paper Conservation, DOI: 10.1080/18680860.2023.2239302
- Kukuczka-Szarzec A., Dzik-Kruszelnicka D. (2022) Opracowanie i ocena elastycznej metody montażu obiektów na pergaminie, Notes Konserwatorski nr 24 (2022), issn 2657-3083, str. 167-210 DOI: 10.36155/NK.24.00007
- Papanikolaou, A., Dzik-Kruszelnicka, D. & Kujawinska, M. (2022): Spatio-temporal monitoring of humidity induced 3D displacements and strains in mounted and unmounted parchments. Herit Sci 10, 15 (2022). https://doi.org/10.1186/s40494-022-00648-y
- Papanikolaou A, Dzik – Kruszelnicka D, Saha S, Kujawińska M. (2021): 3D digital image correlation system for monitoring of changes induced by RH fluctuations on parchment. Electron. Imaging, Society for Imaging Science and Technology; 2021. https://doi.org/https://doi.org/10.2352/ISSN.2470-1173.2021.18.3DIA-065.
- Dorota Dzik-Kruszelnicka (2021): Hrabia smolnych szczap, herold jodły, smocza maść… Wybrane zagadnienie związane z chińskim tuszem; Przestrzeń analityczna konserwacji / redaktor naukowy tomu Joanna Kurkowska, ISBN: 9788366098985
- Dorota Dzik-Kruszelnicka (2020): 中国墨的选定问题研究 /On a Particular Aspect of Chinese Ink, 文化艺术出版社 (Culture and Art Publishing House), isbn 978-7-5039-7020-7
- Marzenna Ciechańska, Dorota Dzik-Kruszelnicka, Magdalena Herman (2018): A Collection of 18th Century Chinese Wall Coverings at the Wilanów Palace, Poland. A Historical, Technological and Conservation Research Project [w:] Investigation and Conservation of East Asian Cabinets in Imperial Residences (1700-1900)/ edited by Kirst G., Iby E., Böhlau Verlag Wien Köln Weimar 2018, str. 47-59, ISBN 978-3-205-20501-2
- Dorota Dzik-Kruszelnicka (2017): 多洛塔.兹克.克鲁斯泽尔尼卡:《波兰维拉诺夫宫中国壁纸保护研究项目》,《原生态.新生代-传统木版年画的当代传承国际研讨会论文集,北京:文化艺术出版社,2017年,第80-85页
- Dorota Dzik-Kruszelnicka (2016): Discovering the Layers of Time, Meaning and Material. Conservation-Restoration of a Wall Hanging from the Wilanów Collection, [w:] ERC Newsletter 1/2016, str. 13-24, ISSN 2225‐7853 [double blind peer reviewed] [Online version: www.donau-uni.ac.at/imperia/md/content/department/kunst-kulturwissenschaften/book_paper_conservation/erc_newsletter_1_2016_april2016.pdf, accessed 10 June 2016]
- Marzenna Ciechańska, Dorota Dzik-Kruszelnicka, Zofia Koss (2015): W poszukiwaniu idealnego montażu: próba oceny przydatności różnych sposobów montowania obiektów wielkoformatowych na podłożu papierowym [w:] Notes Konserwatorski nr 17, Warszawa 2015, s. 229-245, ISBN 978-83-7009-629-8
- Dorota Dzik-Kruszelnicka (2015): 多洛塔.德兹克.克鲁斯泽尔尼卡 2015:德兹克.克鲁斯泽尔尼卡,D.2015.波兰)保护者的视角:中国版画技术分析案例.年画研究2015,北京:文化艺术出版社,第129–132页, ISBN: 9787-5039-6026-0
- Dorota Dzik-Kruszelnicka, Magdalena Borkowska (2015): Pastel okiem konserwatora [w:] Mistrzowie pastelu. Od Marteau do Witkacego, kat. wyst., red. nauk. Anna Grochala, MNW 2015, str. 81-94. ISBN: 978-83-7100-917-4
- Dorota Dzik-Kruszelnicka, Monika Supruniuk (2014): Ze śkłem trza obycajnie… Konserwacja i restauracja szklanych negatywów ze zbiorów Państwowego Muzeum Etnograficznego w Warszawie [w:] Notes Konserwatorski nr 16, Warszawa 2014, str. 67-76. ISSN 1509-5681
- Dorota Dzik-Kruszelnicka, Zofia Koss et al (2014): Przedmowa oraz „Oprawa mnisza„, „Oprawa sakwowa„, „Oprawa kopertowa„, „Oprawa z grzbietówką” [w:] Inspiracje. Oprawa historyzująca i artystyczna, Toruń 2014
- Marzenna Ciechańska, Dorota Dzik-Kruszelnicka, Elżbieta Jeżewska, Joanna Kurkowska (2013): Conservator’s investigation of the chinoiserie in the Wilanów Palace [w:] Paper Conservation: Decisions and Compromises. ICOM-CC Graphic Document Working Group Interim Meeting/ edited by Lieve Watteeuw and Christa Hofmann, str. 117-121 [Online version: http://www.icom-cc.org/54/document/paper-conservation-decisions–compromises–extended-abstracts–interim-meeting-graphic-document-working-group–vienna-april-2013/?id=1185#.VqOWgRjhDZs]
- Dorota Dzik-Kruszelnicka (2013): 多洛塔.德兹克.克鲁斯泽尔尼卡 2013: 德兹克.克鲁斯泽尔尼卡,D.2013.波兰)维拉诺夫宫“中国风”壁纸艺术试析.年画研究2013,北京:中国戏剧出版社,第123-132页. ISBN: 978-7-104-04090-3
- Dorota Dzik-Kruszelnicka (2008): Wpływ tradycyjnych metod czyszczenia na podłoża papierowe, pergaminowe i skórzane [w:] Notes Konserwatorski nr 12, Warszawa 2008
- Dorota Dzik-Kruszelnicka (2007): Siedem drzeworytów japońskich z Muzeum Narodowego w Warszawie [w:] Studenci o konserwacji t.7, Toruń 2007
- Dorota Dzik-Kruszelnicka (2007): Photograph Preservation Workshop (Part II), Notes Konserwatorski nr 11, Warszawa 2007
- Dorota Dzik-Kruszelnicka, Maria Woźniak (2008): XI Kongres IADA (Wiedeń, 17-21 września 2007r.), Notes Konserwatorski nr 11, Warszawa 2008
w procesie wydawniczym:
- Dorota Dzik-Kruszelnicka, Konserwacja-restauracja w Chinach: Tradycja i współczesność w świetle koncepcji i praktyk konserwacji papieru, monografia z okazji 75-cio lecia Wydziału Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie
-
Projekty naukowe
2024-2025
Realizacja projektu w ramach Programu Wsparcia Dydaktyki na Wydziałach Konserwatorskich w Polsce Narodowego Instytutu Dziedzictwa (wcześniej NIKZ): (2024) prace konserwatorsko-restauratorskich na obiekcie, drzeworycie przedstawiającym „GRUPĘ DEESIS” z przełomu XVII/XVIII wieku z Muzeum Archidiecezjalnego w Przemyślu (MAPRZ V/7562).2023-2024
Zadanie badawcze ze środków na szkolnictwo wyższe i naukę w roku 2023 Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, „Problematyka podłoży transparentnych”, kierownik Dorota Dzik-Kruszelnicka [WK/B/MN]2021-2022
Zadanie badawcze ze środków na szkolnictwo wyższe i naukę w roku 2021 Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, „Problematyka pomiaru powierzchni i odkształceń”, kierownik Dorota Dzik-Kruszelnicka [WK/01/MN, 2021]2020/21
Udział w projekcie finansowanym przez Radę Naukową Dyscypliny Automatyka, Elektronika, Elektrotechnika PW – projekt wewnętrzny Politechniki Warszawskiej na okres 1.07.2020-30.06.2021, kierownik prof. Małgorzata Kujawińska2020/21
Udział w projekcie EU-Funded Marie Sklodowska-Curie Initial Training Network (ITN): project entitled Cultural Heritage Analysis for New Generations (CHANGE) (www.change-itn.eu ), “Portable multi modal device(s) for Cultural Heritage objects measurement/monitoring (Athanasia Papanikolau)”, kierownik prof. Małgorzata Kujawińska2019/20
Zadanie badawcze ze środków na szkolnictwo wyższe i naukę w roku 2019 Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, „Problematyka ekspozycji obiektów”, kierownik Dorota Dzik-Kruszelnicka [WK/Dorota Dzik-Kruszelnicka, młody naukowiec, 2020]29 LISTPADA 2018
Obrona rozprawy doktorskiej WARSTWY CZASU, WARSTWY MATERII, WARSTWY ZNACZEŃ. Analiza funkcji, technik i treści. Konserwacja chińskiego przedstawienia Kobiety z dwójką dzieci z Pałacu w Wilanowie.
Promotor: dr hab. Marzenna Ciechańska, prof. ASP; recenzenci: prof. Elżbieta Jabłońska (UMK w Toruniu), prof. Leonard Ogierman (UŚ)2015
Konserwacja-restauracja chińskich papierowych obić ściennych (WIL.1866, WIL.1867, WIL.1869, WIL.1870, WIL.1876, WIL.1878) z Muzeum Króla Jana III w Wilanowie poprzedzona badaniami + opracowanie dokumentacji konserwatorskiej. Prace konserwatorskie prowadzone w zespole: Dorota Dzik-Kruszelnicka, Zofia Koss, Ewa Urzykowska, Tymon Rizov-Ciechański, Igor Nowak, Anna Pomorska, Paula Pańczyk.STYCZEŃ/LUTY 2015
Praca w National Museum of China, Beijing (Chińskie Muzeum Narodowe w Pekinie) przy wystawie Treasures from Chopin’s Country/Skarby z kraju Chopina. Sztuka polska XV–XX wieku (6 lutego 2015 – 10 maja 2015).2013
„Ekspertyza konserwatorska stanu zachowania z rozpoznaniem budowy technologicznej oraz wykonanie nieniszczących badań Pokoju Chińskiego [w Łazienkach Królewskich w Warszawie]” (Dorota Dzik-Kruszelnicka, Zofia Koss, Roman Stasiuk).STYCZEŃ 2011 – STYCZEŃ 2015
Udział w grancie (nr projektu NN105359740) finansowanym przez NCN Zespół chińskich papierowych obić ściennych z XVIII wieku z pałacu w Wilanowie. Badania technologiczne i konserwatorskie (kier. dr hab. Marzenna Ciechańska) . M.in.:
– przeprowadzenie badań oraz prac konserwatorskich i restauratorskich chińskiego papierowego obicia ściennego „Kobieta z dwojgiem dzieci” Wil. 1868;
– opracowanie optymalnej metody montażu wielkoformatowych obiektów na podłożu papierowym poprzedzone analizą i opracowaniem wyników badań odkształceń wybranych montaży konserwatorskich; realizacja – montaż konserwatorski z wykorzystaniem wielowarstwowego tekturowego podłoża z warstwą w formie plastra miodu (Dorota Dzik-Kruszelnicka, Zofia Koss).2011
Dofinansowanie projektu badań własnych WARSTWY CZASU, WARSTWY MATERII, WARSTWY ZNACZEŃ. Analiza funkcji, technik i treści. Konserwacja chińskiego przedstawienia Kobiety z dwójką dzieci z Pałacu w Wilanowie.GRUDZIEŃ 2005 – 2007
Udział w Międzynarodowym Projekcie Inicjatywy EUREKA E!3483 „Advanced laser renovation of old paintings, paper, parchment and metal objects” EULASNET LASCAN, Międzyuczelniany Instytut Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki, ASP w Warszawie,
nr 125/E-323/SPB/EUREKA/KG/DWM 98/2005-2007 (badania wytrzymałościowe).GRUDZIEŃ 2005 – GRUDZIEN 2007
Konserwacja tapet z pokojów chińskich Pałacu w Wilanowie.
Praca w zespole konserwatorskim pod kierunkiem dr hab. Marzenny Ciechańskiej przy konserwacji dwóch rodzajów europejskich obić ściennych w stylu chinoiserie.DZIAŁALOŚĆ DYDAKTYCZNA/RECENZENCKA/PEŁNIONE FUNKCJE
2019 – obecnie
Prowadzenie Pracowni Technik i Technologii Opraw (zajęcia II rok, fakultet V rok, pracownia specjalistyczna szkoły doktorskiej 2021-2025)MAJ 2021 – obecnie
Pełnienie funkcji wydziałowej koordynatorki ogólnoakademickiego newslettera2020-2028 (kadencje 2020-2024, 2025-2028)
Członkostwo w Komisji Dyscyplinarnej ds. Doktorantów w kadencjach 2020-24, 2025-282016 – obecnie
RECENZOWANIE PRAC MAGISTERSKICHMałgorzata Grzelec „Konserwacja i restauracja trzech wyklejanych piórami akwarel autorstwa Michała Rymkiewicza; 1848, ze zbiorów Muzeum Narodowego w Warszawie, o nr inw. SZT 2985, SZT 2986, SZT 2987”, promotor dr hab. Weronika Liszewska, prof. ASP
Julia Kłosińska „Zagadnienia związane z konserwacją i restauracją albumu fotograficznego z przedstawieniami kijowskiego teatru Studya Stanisławy Wysockiej z lat 1916-1917, własność Biblioteki Uniwersyteckiej w Warszawie sygnatura: BUW-DK-17/405/18“ oraz „Zastosowanie gumy gellan podczas konserwacji fotografii żelatynowych DOP na papierze barytowym”, promotor dr hab. Izabela Zając, prof. ASP
Zuzanna Rozwadowska, „Konserwacja rękopisu na podłożu z tapy (kultura Batak, Sumatra) ze zbiorów Państwowego Muzeum Etnograficznego w Warszawie“ oraz „Batackie rękopisy w zbiorach polskich – próba określenia stanu zbiorów oraz ich zachowania”, promotor dr hab. Weronika Liszewska, prof. ASP
Magdalena Chudek „Zagadnienia konserwacji i restauracji drukowanej mapy ogólnogeograficznej Carte générale et nouvelle de toutte la Pologne du Grand Duché de Lithuanie et des pais limitrofes autorstwa Bartolomeo Folina, wydanej po 1772 r. ze zbiorów Katedry Konserwacji i Restauracji Starych Druków i Grafiki na Wydziale Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie “, promotor prof. dr hab. Marzenna Ciechańska oraz „Wybrane zagadnienia dotyczące drukowanych map przedstawiających Rzeczpospolitą Obojga Narodów w II połowie XVIII w.”, promotor dr Marcin Zgliński
2017- obecnie
Recenzowanie artykułów do Icar Journal, Notesu Konserwatorskiego2019 – obecnie
– komitet techniczny międzynarodowej konferencji IADA – Internationale Arbeitsgemeinschaft der Archiv- Bibliotheks- und Grafik Restauratoren: Göttingen, Niedersachsen, DE (XIVth IADA Congress Warsaw) 23-27 September 2019;– reviewer IADA 2025 (Back to the Future – Lessons Learned a Decade Later) 8-10 September 2025
-
Referaty wygłoszone na międzynarodowych i krajowych konferencjach tematycznych
PAŹDZIERNIKA 2024
Udział w seminarium Hildegard Homburger „Conservation of Tracing Paper (Berlin, DE)25-26 KWIETNIA 2024
Udział w konferencji naukowej Ochrona archiwaliów – aktualne wyzwania, Toruń, 25-26 kwietnia 2024 [I. Turoń, D. Dzik-Kruszelnicka, Problematyka konserwacji-restauracji XIX-wiecznej legitymacji szlacheckiej]14-15 CZERWCA 2023
Udział w międzynarodowej konferencji naukowej Future of the Past – Conference on Innovative Research and Preservation of Cultural Heritage, 14-15 czerwca 2023 Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu, wystąpienie posterowe Rejestracja i pomiar odkształceń w procesie konserwacji-restauracji globusa szkolnego z lat 20. XX wieku [Lidia Małkowska, Dorota Dzik-Kruszelnicka] https://futureofthepast.umk.pl/pages/main_page/17-21 MAY 2021
Udział w konferencji Dzik-Kruszelnicka D., Xiaofang L., INPAINTING: PAPER CONSERVATION TRADITIONS IN THE EAST AND WEST w: Transcending Boundaries: Integrated Approaches to Conservation. ICOM-CC 19th Triennial Conference Beijing, 17–21 May 2021, poster. Paris: International Council of Museums 202117-21 MAY 2021
Udział w konferencji Transcending Boundaries: Integrated Approaches to Conservation. ICOM-CC 19th Triennial Conference Beijing, 17–21 May 2021 (International Council of Museums 2021) wystąpienie posterowe INPAINTING: PAPER CONSERVATION TRADITIONS IN THE EAST AND WEST (Dzik-Kruszelnicka D., Xiaofang L.)11-21 STYCZNIA 2021
Udział w konferencji IS&T International Symposium on Electronic Imaging (EI 2021), online, Stany Zjednoczone wystąpieniem 3D digital image correlation system for monitoring of changes induced by RH fluctuations on parchment (Papanikolaou A, Dzik – Kruszelnicka D, Saha S, Kujawińska M.).16-17 WRZESNIA 2019
Udział w konferencji z artykułem 中国墨的选定问题研究 (Wybrane zagadnienie związane z chińskim tuszem), międzynarodowe forum “2019年画世界的学术构建, 第三届中国木版年画国际会议/ 2019 Academic Construction of the New Year Picture Theory, the Third International Forum on Chinese Wood-Block New Year Picture“ (Feng Jicai Institute of Literature and Art, Tianjin, Chiny)23-27 WRZEŚNIA 2019
Poster „Atelier of Binding Technique and Technology” dotyczący działalność Pracowni Technik i Technologii Opraw na wystawie prezentującej dorobek naukowy pracowników Katedry Konserwacji i Restauracji Starych Druków i Grafiki, towarzyszącej międzynarodowej konferencji IADA (XIVth IADA Congress Warsaw)23-27 WRZEŚNIA 2019
Poster naukowy „Layers of Time, Layers of Meaning and Layers of Material, Analysis of Functions, Content and Techniques: Conservation – Restoration of a Chinese Object from the Wilanów Palace Collection. Completed PhD Project” prezentowany wystawie dorobku naukowego pracowników Katedry Konserwacji i Restauracji Starych Druków i Grafiki, towarzyszącej międzynarodowej konferencji IADA (XIVth IADA Congress Warsaw)23-27 WRZEŚNIA 2019
Poster naukowy „Complicated?…yet simplified: basic tools and common sense in art technological studies” (Dorota Dzik-Kruszelnicka, Zofia Koss, Roman Stasiuk) na międzynarodowej konferencji IADA (XIVth IADA Congress Warsaw).30 WRZEŚNIA – 1 PAŹDZIERNIKA 2017
Poster naukowy „Ukryte i odkryte: Nieniszczące badania dekoracji ściennych Pokoju Bawialnego w Białym Domku (Muzeum Łazienki Królewskie w Warszawie) / Hidden & Revealed: Non-destructive analysis of the wall decorations in the Drawing Room at the White Pavilion (The Royal Łazienki Museum in Warsaw)” (Dorota Dzik-Kruszelnicka, Zofia Koss, Roman Stasiuk) w ramach Festiwalu Nauki, 30. Wydział Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki ASP w Warszawie.30 WRZEŚNIA – 1 PAŹDZIERNIKA 2017
Poster naukowy „Przywrócone piękno chińskich dam: Konserwacja – restauracja wielkoformatowych malowideł na papierze z Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie / Chinese Ladies’ Beauty Restored: Conservation-restoration of large-format paintings on paper from the Museum of King Jan III’s Palace at Wilanów” (Marzenna Ciechańska, Dorota Dzik-Kruszelnicka, Zofia Koss) w ramach Festiwalu Nauki 2017 r., Wydział Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki ASP w Warszawie.11-12 MAJA 2017
Poster „Przywrócone piękno chińskich dam: Konserwacja – restauracja wielkoformatowych malowideł na papierze z Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie / Chinese Ladies’ Beauty Restored : Conservation-restoration of large-format paintings on paper from the Museum of King Jan III’s Palace at Wilanów” (Marzenna Ciechańska, Dorota Dzik-Kruszelnicka, Zofia Koss) w sesji posterowej międzynarodowej konferencji CaRE! Conservation and REstoration Conference 2017, Warszawa, Wydział Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki ASP w Warszawie.11-12 MAJA 2017
Poster naukowy „Ukryte i odkryte: Nieniszczące badania dekoracji ściennych Pokoju Bawialnego w Białym Domku (Muzeum Łazienki Królewskie w Warszawie) / Hidden & Revealed: Non-destructive analysis of the wall decorations in the Drawing Room at the White Pavilion (The Royal Łazienki Museum in Warsaw)” (Dorota Dzik-Kruszelnicka, Zofia Koss, Roman Stasiuk) w sesji posterowej międzynarodowej konferencji CaRE! Conservation and REstoration Conference 2017, Warszawa, Wydział Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki ASP w Warszawie.12 GRUDNIA 2016
Wystąpienie zatytułowane Chinese Wall Coverings at the Wilanów Palace, Poland. Conservation Research Project na konferencji Original Ecology· Neogeneration: Contemporary Inheritance of Traditional Woodblock New Year Picture, Tianjin University (Chiny).23-24 CZERWCA 2016
Wystąpienie zatytułowane Meiren hua w Muzeum Króla Jana III w Wilanowie. Konserwacja restauracja chińskich papierowych obić ściennych na konferencji: IX Ogólnopolskie Spotkanie Historyków Sztuki i Konserwatorów Dzieł Sztuki Orientu, Toruń.7-8 KWIETNIA 2016
Udział w konferencji CHINESE WALLPAPER: TRADE, TECHNOQUE AND TASTE – INTERNATIONAL CONFERENCE, London. A Collection of 18.th – century Chinese Wall Coverings at the Wilanów Palace, Poland. An Historical, Technological and Conservation Research Project.4-5 GRUDNIA 2015
Wystąpienie zatytułowane A Collection of 18th – century Chinese Wall Coverings at the Wilanów Palace, Poland. An Historical, Technological and Conservation Research Project (Marzenna Ciechańska, Dorota Dzik-Kruszelnicka, Magdalena Herman) na konferencji The Conservation of East Asian Cabinets in Imperial Residences (1700-1900), Wiedeń Schonbrunn.15-16 PAŹDZIERNIKA 2015
Poster zatytułowany Layers of Time, Layers of Meaning and Layers of Material. Analysis of Functions, Content and Techniques. Conservation – Restoration of a Chinese Object from the Wilanów Palace Collection prezentowany podczas IIC 2015 Student & Emerging Conservator Conference – Making the transition.23-24 PAŹDZIERNIKA 2014
Udział w IV Naukowej Konferencji Konserwatorów Papieru i Skóry Wczoraj i dziś konserwacji-restauracji zabytkowych kodeksów. Współautorstwo (Dorota Dzik-Kruszelnicka, Zofia Koss, Monika Dzik, Anna Nicewicz, Piotr Popławski, Julia Kłosińska) czterech posterów „Oprawa mnisza”, „Oprawa sakwowa”, „Oprawa kopertowa”, „Oprawa z grzbietówką” towarzyszących wystawie „Inspiracje. Oprawa historyzująca i artystyczna” zorganizowanej przez Pracownię Introligatorstwa Artystycznego ZKPiS UMK w Toruniu we współpracy z Pracownią Technik i Technologii Opraw ASP w Warszawie.28 KWIETNIA – 1 MAJA 2014
Wystąpienie posterowe zatytułowane Discovering the Layers of Time, Meaning and Material. Conservation-Restoration of a Wall Hanging from the Wilanów Collection na konferencji Men and Books: From Microorganisms to Megaorganisms, St. Pölten (AT).9 GRUDNIA 2013
Udział w warsztatach CULTURE AND TRADE THROUGH THE PRISM OF PRISM OF TECHNICAL ART HISTORY- A STUDY OF CHINESE EXPORT PAINTINGS, Victoria & Albert Museum London.17-19 KWIETNIA 2013
Wystąpienie posterowe zatytułowane Conservator’s investigation of the Chinoiserie in the Wilanów Palace (Marzenna Ciechańska, Dorota Dzik-Kruszelnicka, Joanna Kurkowska, Elżbieta Jeżewska), ICOM-CC Graphic Document Working Group, Interim Meeting, Austrian National Library, Vienna.10-30 PAŹDZIERNIKA 2007
Course of training in Photograph Conservation
Northeast Document Conservation Center (Andover, Massachusetts).WRZESIEŃ 2007
Udział w XI Kongresie IADA w Wiedniu, prezentacja posterowa Removing Varnish Layer from a Wallpaper /The Use of Bresciani Politore der Oro PH 065 as a Clearing Agent on Paper Object (M. Ciechańska, I. Zając, D.Dzik-Kruszelnicka).10-14 WRZEŚNIA 2007
Udział w międzynarodowych warsztatach PHOTOGRAPH PRESERVATION WORKSHOP (PART III), Bratysława.PAŹDZIERNIK 2006
Wystąpienie zatytułowane Siedem drzeworytów japońskich z Muzeum Narodowego w Warszawie w ramach Dni Nauki.11-15 WRZEŚNIA 2006
Udział w międzynarodowych warsztatach PHOTOGRAPH PRESERVATION WORKSHOP (PART II), zorganizowanych w Bratysławie przez AFAD oraz Northeast Document Conservation Center (NEDCC) in Andover, MA, USA and the Getty Conservation Institute in Los Angeles, CA, USA.PAŹDZIERNIK 2005
Wystąpienie na VII Międzynarodowej Konferencji Naukowej Studentów i Absolwentów Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki w Toruniu. -
Międzynarodowe i krajowe nagrody za działalność artystyczną oraz naukową
- Nagroda Rektora za wkład w rozwój popularyzowania konserwacji-restauracji dzieł sztuki w Polsce i na świecie (2023).
- Wyróżnienie Generalnego Konserwatora Zabytków i Stowarzyszenia Historyków Sztuki w konkursie na najlepsze prace naukowe, projektowe i popularyzatorskie z ochrony zabytków i muzealnictwa za pracę Konserwacja siedmiu drzeworytów japońskich ze zbiorów Muzeum Narodowego w Warszawie, pod kierunkiem dr Weroniki Liszewskiej oraz Recepcja sztuki japońskiej w prasie Warszawskiej w latach 1901-1913, pod kierunkiem dr Anny Lewickiej-Morawskiej (2006).
- Wyróżnienie Ministra Kultury za pracę dyplomową Konserwacja siedmiu drzeworytów japońskich ze zbiorów Muzeum Narodowego w Warszawie pod kierunkiem dr Weroniki Liszewskiej (2006).
- Laureatka pierwszej edycji konkursu na Prace Naukowe Studentów Uczelni Warszawskich z dziedziny Historii Sztuki, organizowanego przez Stowarzyszenie Historyków Sztuki za esej zatytułowany Nocna Mara Henrego Fuseliego a tradycja malarskich snów, praca napisana podczas III roku studiów pod opieką dr Anny Lewickiej-Morawskiej (2001).
-
Prowadzone prace magisterskie
- 2020 – obecnie
PROWADZENIE PRAC MAGISTERSKICH (jako promotorka)Aneta Kukuczka-Szarzec „Opracowanie i ocena elastycznej metody montażu obiektów na pergaminie” (część teoretyczna)
Lidia Małkowska „Konserwacja i restauracja Globusa bez tytułu, A. Nowosielski,
Zakład Litograficzny W. Główczewski, Warszawa” (część praktyczna)Inka Turoń „Dokumentacja prac konserwatorskich i restauratorskich patentu Heroldii – Legitymacji szlacheckiej Kulikowskiego Macieja Bernarda herbu Drogomir” (część praktyczna)
Olga Żuchowska „Problematyka płócien introligatorskich w kontekście ich historii, technologii i konserwacji opraw” (część teoretyczna)
Anna Całka – część praktyczna [w trakcie]
Patrycja Rymar – część praktyczna [w trakcie]
Katarzyna Sobolewska – część praktyczna [w trakcie]
Zuzanna Podleśny – część praktyczna [w trakcie]
- 2020 – obecnie
-
Wystawy i plenery
maja – 14 lipca 2024
Udział/prezentacja projektów na wystawie DZIEDZICTWO ‘PÓKI ŚWIAT ISTNIEJE’ – DUM MUNDUS DURAT – w połączeniu nauki i sztuki konserwacji-restauracji dzieł sztuki, Wystawa Wydziału Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki ASP w Warszawie w Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie, 10 maja – 14 lipca 2024
– Przywrócone piękno chińskich dam. Konserwacja – restauracja wielkoformatowych malowideł na papierze (Wil.1866, WIL. 1867, WIL. 1869, WIL. 1870, WIL. 1876, WIL. 1878)
– WARSTWY CZASU, WARSTWY MATERII, WARSTWY ZNACZEŃ. Analiza funkcji, technik i treści. Konserwacja chińskiego przedstawienia Kobiety z dwójką dzieci z Pałacu w Wilanowie.7 października – 12 listopada 2022
Udział w wystawie Sztuka na zawsze…? – 75 lat Wydziału Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki w ASP w Warszawie (Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie, Pałac Czapskich) z prezentacją projektu naukowo-badawczego: “Problematyka pomiaru powierzchni i odkształceń na przykładzie globusa szkolnego z lat 20. XX wieku” [z Małkowską L.]16 STYCZNIA 2020-17 LUTEGO
udział w wystawie “Kalejdoskop” prezentującej prace plastyczne z dorobku wykładowców Wydziału Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie (Galeria Stara Prochownia, ul. Boleść 2)23-27 WRZEŚNIA 2019
Poster „Atelier of Bindings Techniques and Technology” na wystawie promującej działalność pracowników WKiRDS towarzyszącej międzynarodowej konferencji IADA (XIVth IADA Congress Warsaw).23-27 WRZEŚNIA 2019
Poster „Layers of Time, Layers of Meaning and Layers of Material. Analysis of
Functions, Content and Techniques. Conservation – Restoration of a Chinese Object from the Wilanów Palace Collection.” (Dorota Dzik-Kruszelnicka) na wystawie promującej działalność pracowników WKiRDS towarzyszącej międzynarodowej konferencji IADA (XIVth IADA Congress Warsaw).24 LIPCA – 15 WRZEŚNIA 2015
Mistrzowie wczoraj i dziś, wystawa prac studentów i pracowników Katedry Technik i Technologii Malarstwa Sztalugowego, Muzeum Okręgowe w Sandomierzu, 24 lipca – 15 września 201522 LISTOPADA – 4 LUTY 2015
Piękno poza czasem, wystawa prac studentów i pracowników Katedry Technik i Technologii Malarstwa Sztalugowego, Gminy Ośrodek Kultury w Lesznowoli, 22 listopada – 4 luty 20159 WRZEŚNIA – 9 LISTOPADA 2016
Tajniki dawnego malarstwa. Studenci, absolwenci, pracownicy Katedry Technik i Technologii Malarstwa Sztalugowego, wystawa prac studentów i pracowników Katedry Technik i Technologii Malarstwa Sztalugowego, Muzeum Mazowsza Zachodniego w Żyrardowie, 9 września – 9 listopada 2016GRUDZIEŃ 2012 – LUTY 2013
„Dawni mistrzowie, współcześni uczniowie” TRAFFIC – Galeria. Wystawa prezentująca dorobek Katedry Technik i Technologii Malarstwa na Podłożach Ruchomych, grudzień 2012 – luty 2013GRUDZIEŃ 2010
„Od Mistrzów Średniowiecznych do Jacka Malczewskiego” TRAFFIC – Galeria. Wystawa prezentuje dorobek Katedry Technik i Technologii Malarstwa na Podłożach Ruchomych, grudzień 2010.8 MAJA – 5 CZERWCA 2009
Wystawa prac zrealizowanych przez studentów Katedry Technik i technologii Malarstwa na Podłożach Ruchomych Wydziału Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki ASP w Warszawie. Galeria Wydziału Sztuk Pięknych UMK Toruń, 08.05.2009- 05.06.200920 CZERWCA – 25 WRZEŚNIA 2008
„Tajemnice warsztatu dawnych mistrzów” Muzeum Polskie w Rappeswilu (Szwajcaria). Prezentacja prac studentów i pracowników Katedry Technik i Technologii Malarstwa na Podłożach Ruchomych.10 CZERWCA – 30 LIPCA 2006
„W Cieniu Katedr” Galeria STEEL FOREST, Stara papiernia Konstancin Jeziorna2005
„Tradycja, Współczesność Konserwacji Dzieł Sztuki ” Wystawa prezentująca dorobek naukowo dydaktyczny Wydziału Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki ASP w Warszawie, Wilanów 2005
-
Stopień naukowy
Doktor -
Wydział
Wydział Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki