specjalizacja: konserwacja malarstwa ściennego i sztalugowego
magister historii, w 2004 r. ukończyła studia w Instytucie Historii UW
magister sztuki, w zakresie konserwacji i restauracji malarstwa, w 2006 r. ukończyła studia na Wydziale Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki ASP w Warszawie.
Doktor sztuki, praca doktorska pt.: Rozwiązanie konserwatorskie dla wielkoformatowego, nieplanarnego obrazu Mauritiusa Heinricha Lodera Pokłon Trzech Króli (XVIII w.) z katedry Saint-Aubain w Namur (Belgia) wsparte zdalnymi, optycznymi pomiarami i analizą deformacji podobrazia, dostosowanego do kształtu architektury pod kier. prof. dr hab. J. Szpor. Dysertacja otrzymała nagrodę Stowarzyszenia Konserwatorów Zabytków.
Od 2006 r. asystent w Pracowni Konserwacji i Restauracji Malarstwa na Podłożach Ruchomych WKiRDS ASP w Warszawie, od 2017 r. adiunkt. Prowadzi własne projekty badawcze i konserwatorskie w Polsce i za granicą, zajmuje się konserwacją malarstwa sztalugowego i ściennego.
-
Zrealizowane dzieła konserwatorsko-restauratorskie i artystyczne
2017, 2018, 2019, 2020
Kierownik prac: dr Katarzyna Górecka, Maria Pokorna- Paruszkiewicz, dr Rafał Nijak
Projekt prac ratunkowych. Konserwacji i restauracji malowideł ściennych Walentego Żebrowskiego w kaplicy bł. Ładysława z Gielniowa w Kościele Akademickim Św. Anny w Warszawie.
Prace finansowane z dotacji Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego
2019
Autor realizacji
Projekt konserwacji i restauracji obrazu Św. Barbary, pochodzącego z ołtarza głównego w kościele Św. Barbary w Lubawie.
Wykonawca: Gorek RESTAURO w ramach projektu: Drewniane Perły Architektury Ziemi Lubawskiej.
2018
Kierownik projektu
Projekt konserwacji i restauracji z elementami aranżacji malarskiej dekoracji kościoła bizantyńskiego Monastère de Chevetogne (Belgia). Górecka autor projektu konserwacji i restauracji malowideł, R. Nijak autor projektu dekoracji malarskiej latarni, M. Gościcka, autor aranżacji malarskiej kopuły, I. Boicu, autor projektu malowidła przedstawiającego Chrystusa Pantokratora.
2017
Autor projektu, nadzór konserwatorski
Projekt aranżacji kolorystyki wnętrza kościoła Św. Karola Boromeusza parafii Św. Andrzeja Apostoła w Warszawie.
2014-2016
Autor projektu
Konserwacja i restauracja wielkoformatowego obrazu Mauritiusa Heinricha Lodera Pokłon Trzech Króli (XVIII w.) z katedry Saint-Aubain w Namur (Belgia).
2010, 2016, 2017
Uczestniczka misji konserwatorskich, mających na celu ratowanie średniowiecznych XII-XIII w. malowideł w Libanie. Kierownik i koordynator prac: prof. dr hab. Krzysztof Chmielewski (Wydział Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki, ASP w Warszawie). Prace prowadzone w latach 2010, 2016, 2017 Projekt odsłonięcia i konserwacji XIII – wiecznych malowideł w absydzie prezbiterialnej kościoła Mar Elias Btina w Bejrucie, Liban 2010. Konserwacja i restauracja malowideł ściennych w kościele Sayyidat ar-Rih w Enfe, Liban 2016, 2017.
2008 – 2010
Członek zespołu, udział w pracach koncepcyjnych i projektowych,
Projekt zintegrowanych prac konserwatorsko-aranżacyjnych w kościele Św. Jana Chrzciciela i Św. Rocha w Brochowie 2008-2010.
Projekt związany z obchodami roku Chopinowskiego 2010. Nadzór i wykonawca: Monument Service, Marcin Kozarzewski. Prace finansowane ze środków Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina i Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego
2009
Koordynator zespołu konserwatorskiego,
Prace konserwatorsko-restauratorskie przy malowidłach ściennych w kościele Opatrzności Bożej w Tychnowach, pierwsze przęsło nawy.
wykonawca Monument Service, Marcin Kozarzewski, sierpień – wrzesień 2009. Prace finansowane ze środków uzyskanych z dotacji Urzędu Marszałkowskiego
2008
Kierownik prac zespołu, autor projektu rekonstrukcji
Projekt konserwacji i restauracji malowideł ścian i rekonstrukcji stropu w kościele Matki Boskiej Różańcowej w Górze.
Wykonawca: Monument Service, Marcin Kozarzewski
2007, 2008, 2009, 2011, 2016
Kierownik praktyk studenckich z zakresu:
Konserwacji i restauracji malarstwa ściennego na terenie klasztoru Suceviţa, cerkiew pw. Przemienienia Pańskiego, malowidła z k. XVI w.
prace prowadzone przez prof. Oliviu Boldurę z Wydziału Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki Uniwersytetu im. Nicolae Grigorescu w Bukareszcie. Prace finansowane przez UNESCO i Ministerstwo Kultury Rumuńskiej.
2007, 2008, 2010, 2011, 2013
Kierownik prac,
Projekt konserwacji i restauracji dekoracji malarskiej kościoła bizantyńskiego klasztoru benedyktyńskiego Chevetogne w Belgii (nartex).
Prace finansowane ze środków Fondation Roi Baudouin (Belgia)
2006
Kierownik prac,
Projekt konserwacji i restauracji dekoracji malarskiej krypty kościoła bizantyńskiego klasztoru benedyktyńskiego Chevetogne w Belgii.
Prace finansowane ze środków Fondation Roi Baudouin (Belgia)
-
Lista ważniejszych publikacji
Publikacje książkowe:
1. Górecka, Pobożne matrony i cnotliwe panny. Epitafia jako źródło wiedzy o kobiecie w epoce nowożytnej, wyd. Neriton, Warszawa 2006, s. 244.
Artykuły w pracy zbiorowej:
2. Górecka, The Adoration of the Magi from Saint – Aubain’s Cathedral in Namur, Belgium: A Large Curvilinear Canvas Painting Adapted to the Shape of the Architecture, (in:) Between Science and Art, ed. M. Ciechańska, Warsaw 2016, p. 125 – 142.
3. Górecka, Konserwacja i restauracja XVII – wiecznych wielkoformatowych obrazów batalistycznych Martino Altomonte z kolegiaty pw. Św. Wawrzyńca w Żółkwi. Subtilitas intelligendi, explicandi et applicandi – o konieczności poznania znaczenia i kontekstu dzieła sztuki w procesie konserwacji, [w:] Stan badań nad wielokulturowym dziedzictwem dawnej Rzeczypospolitej, red. K. Łopatecki, W. Walczak, t.V, Białystok 2013, ISBN 978-83-934920-8-4, s. 51-86.
4. Górecka, Mierzyć znaczy badać. Pomiar nietypowych deformacji obrazu z kolekcji rodowej Tyszkiewiczów za pomocą prototypowego skanera laserowego 3D, [w:] Stan badań nad wielokulturowym dziedzictwem dawnej Rzeczypospolitej, red. K. Łopatecki, W. Walczak, t. 9, Białystok 2017, ISBN 978-83-641031-86, s. 107-115.
Publikacje krajowe w czasopismach specjalistycznych:
5. Górecka, P. Pawłowski, M. Skłodowski, G. Osowicki, Belgijski pacjent. Polskie prace badawczo – konserwatorskie przy wielkoformatowym krzywoliniowym obrazie z XVIII w. z katedry Saint-Aubain w Namur, Biuletyn Informacyjny Konserwatorów Dzieł Sztuki, 2016, Vol. 21, Nr 80, s. 62-71.
6. Górecka, Dyskusje. O obiektywizm krytyki naukowej – replika na artykuł Katarzyny Gołąbek, w związku z książką Katarzyny Góreckej, Pobożne matrony i cnotliwe panny. Epitafia jako źródło wiedzy o kobiecie w epoce nowożytnej, Warszawa 2006, „Przegląd Historyczny”, IHUW, R. 2010, T. 51, z. 2, s. 240 – 250.
Publikacje w czasopismach zagranicznych:
7. Szpor, K. Górecka, M. Kozarzewski, To reach the original: technique and materials of the late 17th-century Italian painter of large-scale battle scenes, Martino Altomonte, Ground Layers in European Painting 1550 – 1750, ed. A. H. Christensen, A. Jager, J. H. Townsend, CATS Proceedings, 2019, vol.V, ISBN 978-1-909492-79-0, p. 55-63.
8. Górecka, R. Malarski, P. Pawłowski, M. Skłodowski, Contribution of e-Documentation to Technical Rescue Works and Conservation of the Mural Painting of the Dome of Blessed Ladislaus’ Chapel in St. Anne’s Church in Warsaw, Springer Nature Switzerland AG 2018 M. Ioannides et al. (eds.), EuroMed 2018, LNCS 11196, pp. 667–676, 2018
9. Górecka, Pictura murală de secol XVIII de la biserica Sf. Ana din Varșovia, realizată de Walenty Żebrowski. Investigații preliminare a stării de conservare, anamneza și evaluarea picturii, „Caiete Restaurari”, 2017, vol. VI, ISNN 2285-8598, p. 174-183.
10. Górecka, Technical rescue works on the construction of the Saint Anne’s church in Warsaw as an opportunity to study the technique, technology and iconography of the XVIIIth century mural paintings, European Journal of Science and Theology, 2016, vol. 12, no. 3, ISSN 1841 – 0464, p. 233-
11. Górecka, A. Rzeszutek, Does restorer need a scanner? Optical methods in canvas painting diagnostic, Photonics Applications in Astronomy, Communications, Industry, and High-Energy Physics Experiments 2015, edited by Ryszard S. Romaniuk, Proc. of SPIE, Vol. 9662, 96622D-1, p. 1-6.
12. Górecka, P. Pawłowski, M. Skłodowski, New Materials and Methods Used in the Conservation of The XVIIIth Century Curvilinear Canvas Painting „Adoration of the Magi” From The Saint Aubain Cathedral Church In Namur (Belgium), European Journal of Science and Theology, 2015, Vol. XI, No. 2, p. 45 – 53.
13. Skodowski, P. Pawłowski, K. Górecka, Geometrical Models of Old Curvilinear Paintings, Computer Vision and Graphics: Proc. Int. Conf. Computer Vision and Graphics ICCVG 2014, pages 578-585, Warsaw, Poland, Sept 15-17, 2014. LNCS series Vol. 8671, Springer Verlag.
14. Górecka, M. Skłodowski, P. Pawłowski, J. Szpor, H. Arendarski, XVIII Century Wooden Stretchers Structure Designed for Large Canvas and an Example of the Assessment Method, Advanced Materials Research, 778, 2013, p. 113-118.
15. Górecka, M. Kozarzewski, Revitalization of historical interiors – nobilitation of restoration, rum. Revitalizarea interioarelor istorice – nobilizarea restaurării, Atelier de lucru privind lucrările de conservare – restaurare ale componentelor artistice la monumente istorice Ediţia a 3-a 2009, Bucureşti 2009, p.18.
-
Projekty naukowe
Kierownik grantu:
Grant badawczy pt.: Innowacyjny pomiar deformacji wielkoformatowych obrazów na płótnie z wykorzystaniem zdalnych metod optycznych oraz jego zastosowanie w dokumentacji, projektowaniu i ocenie konserwatorskich rozwiązań technicznych, zrealizowanego we współpracy z naukowcami z Instytutu Podstawowych Problemów Techniki PAN w Warszawie, finansowanego ze środków NCN UMO-2011/03/N/HS2/01936. Kierownik grantu (2012 – 2015).
Udział w projekcie:
Międzynarodowy projekt polsko –ukraiński badań i konserwacji wielkoformatowych obrazów z kolegiaty w Żółkwi (Ukraina), „Bitwa pod Wiedniem”, „Bitwa pod Parkanami”, k. XVII w., autor: Martino Altomonte.
Wykonawca: Croaton, Paweł Sadlej, Monument Service, Marcin Kozarzewski, nadzór merytoryczny prof. Joanna Szpor. Katarzyna Górecka Kierownik prac międzynarodowego zespołu konserwatorskiego przy obrazie „Bitwa pod Parkanami”,
Uczestnicy: Zamek Królewski na Wawelu, Zamek Królewski w Warszawie, Wydział Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki ASP w Warszawie, Galeria Narodowa we Lwowie.
Prace finansowane ze środków Polskiego Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Kierownik badań:
Badania statutowe za rok 2019/2020
Szkoła malarska zakonu oo. bernardynów. Twórczość br. Walentego Żebrowskiego, autora dekoracji malarskich kościołów bernardyńskich.
-
Referaty wygłoszone na międzynarodowych i krajowych konferencjach tematycznych
Wystąpienia na konferencjach krajowych:
- Górecka, Czy obraz sztalugowy musi być płaski? Konserwacja i restauracja obrazu o nietypowym wypukłym kształcie z kościoła pw. Św. Barbary w Lubawie, Sztuka Konserwacji, 24– edycja, Spotkania konserwatorskie, 9-14 września 2020 Warszawa.
- Górecka, M. Pokorna – Paruszkiewicz, Grzegorz Osowicki, Prace ratunkowe i konserwatorskie przy malowidłach ściennych w kaplicy bł. Ładysława z Gielniowa w kościele akademickim Św. Anny w Warszawie, Sztuka Konserwacji, 22 – edycja, Spotkania konserwatorskie, 18 – 21 kwietnia 2018 Warszawa.
- Górecka, Prace ratunkowe w kościele akademickim św. Anny w Warszawie jako okazja do badań malowideł Walentego Żebrowskiego, Międzynarodowa konferencja, Malarstwo ścienne w tradycji wschodniej i zachodniej. Ikonografia, technika, technologia i konserwacja. Mural painting in the eastern and western tradition. Iconography, technique, technology and conservation. Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie, 21 – 23 kwiecień 2016, WKiRDS Warszawa.
- Górecka, P. Pawłowski, M. Skłodowski, G. Osowicki, Belgijski pacjent. Polskie prace badawczo-konserwatorskie przy wielkoformatowym krzywoliniowym obrazie z XVIII w. z katedry Saint-Aubain w Namur, Konferencja jubileuszowa ORKDS ZAP 25 – lecie, 26 – 27 kwietnia 2016 Warszawa.
- Górecka, P. Pawłowski, M. Skłodowski, G. Osowicki, Sztuka i technika. Konserwacja i restauracja wielkoformatowego obrazu o nietypowym kształcie „Pokłon Trzech Króli” M. H. Lodera z katedry Saint – Aubain w Namur (Belgia), Sztuka konserwacji, 19 – edycja, Sztuka i technika, Spotkania konserwatorskie, 16 – 18 kwietnia 2015 Warszawa.
- Górecka, P. Pawłowski, M. Skłodowski, G. Osowicki, Sztuka i technika. Konserwacja i restauracja wielkoformatowego obrazu o nietypowym kształcie „Pokłon Trzech Króli” M. H. Lodera z katedry Saint – Aubain w Namur (Belgia), Sztuka konserwacji, 19 – edycja, Sztuka i technika, Spotkania konserwatorskie, 16 – 18 kwietnia 2015 Warszawa.
- Górecka, Mierzyć znaczy badać. Pomiar nietypowych deformacji obrazu z kolekcji rodowej Tyszkiewiczów za pomocą prototypowego skanera laserowego 3D, Sympozjum: Stan Badań nad Wielokulturowym Dziedzictwem Dawnej Rzeczypospolitej, 5-6 listopada 2015 Białystok.
- Górecka, Międzynarodowy projekt polsko-ukraiński konserwacji wielkoformatowych obrazów z kolegiaty w Żółkwi: „Bitwa pod Wiedniem”, „Bitwa pod Parkanami”, k. XVIII w. M. Altomonte, Sympozjum: Stan Badań nad Wielokulturowym Dziedzictwem Dawnej Rzeczypospolitej,14-16 listopada 2012 Warszawa.
- udział w Sesji Konserwatorskiej UMK Toruń. Referat: Konserwacja i restauracja malowideł ściennych na terenie Bukowiny Rumuńskiej (Patrauti, Balinesti, Rasca, Suceava, Suceviţa, Voroneţ, Arbore i Moldoviţa), Toruń 2006.
- udział w Sesji Konserwatorskiej UMK Toruń, Studenci o konserwacji. Referat: Historia, ikonografia, technika i technologia wykonania malowideł ściennych w cerkwiach rumuńskich: Suceava, Suceviţa, Voroneţ, Arbore i Moldoviţa, Toruń 2003.
Wystąpienia na konferencjach zagranicznych i międzynarodowych:
- Górecka, J. Szpor, M. Kozarzewski, To reach the original. Painting technique and technology of the Italian artist M. Altomonte, author of the two large-size Battle scenes from the end of the 17th century, Mobility Creates Masters – discovering artists’ grounds 1550-1700, International CATS Conference, 13-14 June 2019, Copenhagen, Denmark.
- Górecka, R. Malarski, P. Pawłowski, M. Skłodowski, Contribution of e-Documentation to Technical Rescue Works and Conservation of the Mural Painting of the Dome of Blessed Ladislaus’ Chapel in St. Anne’s Church in Warsaw, 7th International Conference, EuroMed 2018, October 29 November 3 2018, Nicosia, Cyprus.
- Górecka, Technical rescue works on the construction of the saint Anne’s church in Warsaw as an opportunity to study the technique, technology and iconography of the XVIII century mural paintings), ESRARC 7th European Symposium on Religious Art, Restoration & Conservation, April 2015, Trnava, Slovakia.
- Górecka, P, Pawłowski, M. Skłodowski, G. Osowicki, From digital to classical shape. Stretching of curvilinear canvas paintings, 24th edition of the International Panorama Council (IPC) Layers of History: Panoramas From Classical to Digital Age, 9-12 September 2015, Namur, Belgium.
- Górecka, A. Rzeszutek, Does restorer need a scanner? Optical methods in canvas painting diagnostic, SPIE 9662, Photonics Applications in Astronomy, Communications, Industry, and High-Energy Physics Experiments 2015, 11 September 2015, Wilga, Poland.
- Górecka, P. Pawłowski, M. Skłodowski, New Materials and Methods Used in the Conservation of the XVIIIth Century Curvilinear Canvas Painting „Adoration Of The Magi” From The Saint Aubain Cathedral Church In Namur (Belgium), ESRARC 6th European Symposium on Religious Art, Restoration & Conservation, June 2014, Florence, Italy.
- Skodowski, P. Pawłowski, K. Górecka, Geometrical Models of Old Curvilinear Paintings, Computer Vision and Graphics: Proc. Int. Conf. Computer Vision and Graphics ICCVG 2014, Warsaw, Poland, September 15-17 2014, Warszawa, Poland.
- Górecka, Conservation and restoration solution for the curvilinear large – size canvas painting “Adoration of the Magi” by Mauritius Heinrich Loder (XVIII c.) from the Saint Aubain’s Cathedral Church in Namur (Belgium), assisted by remote optical measure- ments and analysis of the deformation of the canvas support, adapted to the shape of the architecture, ENCORE, The Ulrich Schiessl PhD Colloquium, 24-25 November 2014, Dresden, Germany.
- Górecka, Large –size curved shape canvas painting „Adoration of the Magi” from the cathedral church in Namur (Belgium). Conservation works carried out “in situ” as a spectacle, 22th edition of the International Panorama Council (IPC), 22 – 24 November 2013, Lucerne, Switzerland.
- Górecka, P. Pawłowski, M. Skodowski, Large–size curved shape canvas painting „Adoration of the Magi” from the cathedral church in Namur (Belgium). Conservation works carried out “in situ” as a spectacle, 22nd IPC International Panorama Conference, Panoramic Spectacles – A Tourist Attraction Then and Now, 22 – 25 November 2013, Lucerne, Switzerland.
- Górecka, M. Skłodowski, P. Pawłowski, J. Szpor and H. Arendarski, XVIII Century Wooden Stretchers Structure Designed for Large Canvas and an Example of the Assessment Method, 2nd International Conference on Structural Health Assessment of Timber Structures, 4-6 September 2013, Trento, Italy.
- Large – size pre-panoramic paintings from St. Lawrence’s collegiate church in Zhovkva/Ucraine, Katarzyna Górecka, Karol Klata, Marcin Kozarzewski, 18th International Panorama Conference in Cooparation with the Royal Museum of Armed Forced and Military History, March 29-31 and April 1st 2011, Brussels, Belgium.
- Górecka, M. Kozarzewski, Revitalization of historical interiors – nobilitation of restoration, Katarzyna Górecka, Konferencja Ministerstwa Kultury Rumunii, Atelier de lucru privind lucrările de conservare – restaurare ale componentelor artistice la monumente istorice. Ministerul Culturii, Cultelor şi Patrimoniului Naţional,, 14 – 15 octombrie 2009, Bucureşti, Romania.
ORGANIZACJA KONFERENCJI
- Międzynarodowa konferencja, Malarstwo ścienne w tradycji wschodniej i zachodniej. Ikonografia, technika, technologia i konserwacja. Mural painting in the eastern and western tradition. Iconography, technique, technology and conservation. Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie, 21 – 23 kwiecień 2016, WKiRDS Warszawa.
- Konferencja z zakresu konserwacji i restauracji malarstwa ściennego, z udziałem zaproszonych gości: Bernard Delmotte, dr Karin Keutgens (Academy of Fine Arts in Antwerpen), prof. Oliviu Boldura (University of Bucharest) prof. Władysław Zalewski (Akademia Sztuk Pięknych w Krakowie), Belgium – Poland – Romania Conference, Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie, 25-26 maj 2009, WKiRDS Warszawa.
-
Międzynarodowe i krajowe nagrody za działalność artystyczną oraz naukową
- 2017 – Nagroda w konkursie Generalnego Konserwatora Zabytków i Stowarzyszenia Konserwatorów Zabytków na najlepsze prace z zakresu ochrony zabytków i muzealnictwa (Dysertacja doktorska 2017).
- 2007 – Nagroda w konkursie Generalnego Konserwatora Zabytków i Stowarzyszenia Konserwatorów Zabytków na najlepsze prace z zakresu ochrony zabytków i muzealnictwa (dyplom z zakresu konserwacji 2006 r.).
- 2006 – Wyróżnienie rektorskie za wykonany dyplom z zakresu konserwacji i restauracji dzieł sztuki na ASP w Warszawie.
- 2004 – Stypendium Naukowe Ministra Kultury
- 2002 – Nagroda Ministra Kultury
-
Udział w konsorcjach i sieciach badawczych
UDZIAŁ W KONSORCJACH I SIECIACH BADAWCZYCH
W latach 2011 – 2015 reprezentowała ASP w Warszawie w Polskim Komitecie Normalizacyjnym, podejmując prace w jednostce zajmującej się sprawami konserwacji dóbr kultury.
Od 2013 r. jest członkiem komisji konserwatorskich przy Kościele Akademickim Św. Anny w Warszawie.
WSPÓŁPRACA
Od 2020 r. współpraca z Narodowym Instytutem Polskiego Dziedzictwa Kulturowego za Granicą „Polonika”.
2019 – współpraca i konsultacje pracy dyplomowej magisterskiej M. Zielińskiego, Analiza i inwentaryzacja danych interwencji konserwatorskich wybranych fragmentów Kościoła Św. Anny w Warszawie, pod kier. dr hab. inż. Dorota Zawieska, prof. PW, Politechnika Warszawska, kierunek Geodezja i Kartografia, specjalność Fotogrametria i Teledetekcja, Warszawa 2019.
2014 – 2017 współpraca z Instytutem Podstawowych Problemów Techniki PAN w Warszawie
-
Stopień naukowy
Doktor -
Wydział
Wydział Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki