Specjalizacja: konserwacja i restauracja malarstwa i rzeźby polichromowanej
Magister: w zakresie konserwacji i restauracji malarstwa i rzeźby polichromowanej, Uniwersytet im. Mikołaja Kopernika w Toruniu, Wydział Sztuk Pięknych, 1985 r.
Doktor: w zakresie konserwacji i restauracji dzieł sztuki – malarstwa i rzeźby polichromowanej, Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie, tytuł pracy: Techniki zachodnioeuropejskiego malarstwa ściennego w XIX wieku, Warszawa 1993 r.
Habilitacja: w dziedzinie sztuk plastycznych w zakresie konserwacji dzieł sztuki, ASP w Warszawie, 2004 r., tytuł rozprawy habilitacyjnej – Aspekty estetyczne konserwacji malowideł ściennych, ujęcie historyczne
Tytuł profesora: nominacja na profesora ASP – październik 2012 r.
-
Zrealizowane dzieła konserwatorsko-restauratorskie i artystyczne
- 1986 r. – malowidło ścienne w portyku pałacu Bucholtzów w Supraślu k. Białegostoku
- 1987/88 – malowidła ścienne Piotra Nizińskiego (ucznia Jana Matejki) w kościele p.w. Wszystkich Swiętych w Złakowie Kościelnym k. Łowicza
- 1988/1989 r. – udział w konserwacji fresków z końca XV w. Domenico Ghirlandaio w kościele Santa Maria Novella we Florencji
- 1989 r. – malowane pokrywy instrumentów muzycznych z XVII (włoski spinet) i XVIII w. (francuski harpsihord) w Ringwe Museum w Trondheim /Norwegia/
- 1990/91 r. – ołtarz i ambona z XVII w. w Hospitalkirke w Trondheim
- 1993 r. – udział w konserwacji malowideł ściennych z pocz. XX w. w kościele parafialnym w Lesznie k. Warszawy
- 1994/1995 r. – polichromie ścienne w drewnianym kościele w Bezwoli (woj. Biała Podlaska)
- 1996/1997 r. – udział w konserwacji malowideł ściennych z różnych okresów stylowych w romańskiej bazylice w Czerwińsku
- 1996 r. freski Michelangelo Palloniego z końca XVII w. w zakrystii kościoła pokamedulskiego na Bielanach w Warszawie
- 1996/1998 r. – udział w konserwacji dekoracji malarskich drewnianego kościoła w Skułach /woj. skierniewickie/
- 1996/1997 r. – udział w konserwacji fresków Pietro da Cortony w Palazzo Pitti we Florencji
- 1997 r. Św. Anna Samotrzeć, obraz olejny na płótnie z kościoła p.w. Św. Franciszka Ksawerego w Krasnymstawie, XVII/XVIII w.
- 1998 r. – ołtarz boczny Ukrzyżowanie z II poł. XVIII w. w kościele pw. św. Franciszka Ksawerego w Krasnymstawie
- 1998 r. – udział w konserwacji obrazu olejnego na płótnie Michaela Willmanna Ukrzyżowanie św. Piotra z kościoła św. Stanisława Kostki w Warszawie
- 1998/1999 r. – obraz olejny na płótnie Matka Boska Łaskawa Szymona Czechowicza (XVIII w.) z kościoła parafialnego p. w. Rozesłania Apostołów w Chełmie
- 1999 r. – rzeźba drewniana polichromowana Ukrzyżowanie Macieja Polejowskiego (2 poł. XVIII w.), kościół p. w. Św. Ludwika Króla we Włodawie
- 1999 r. – udział w konserwacji obrazu Michaela Willmanna Męczeństwo św. Pawła – monumentalny obraz olejny na płótnie z 1661 r. w barokowych, bogatych ramach (drewno złocone i polichromowane) z kościoła św. Stanisława Kostki w Warszawie
- 1999/2000 r. – udział w konserwacji groteskowych polichromii ściennych oraz malarskiej dekoracji drzwi z końca XVIII w. Jana Bogumiła Plerscha w Dworze Mokronowskich Skarbków w Grodzisku Mazowieckim pod Warszawą
- 2000 r. – kierownictwo i udział w konserwacji polichromii /dekoracji klasycystycznych/ 4 sal w Belwederze w Warszawie – Sali Pompejańskiej, Sali Zwierciadlanej, Gabinetu Konstantego oraz pomieszczenia zwanego Balwederkiem
- 2000 r. – malowidło ścienne – tablica inskrypcyjna w starym bet ha-midrasz we Włodawie
- 2003/2004 r. – konserwacja malowideł ściennych z I ćw. XVIII w. oraz obrazów olejnych na płótnie zdobiących kościół w Markowicach (k. Inowrocławia)
- 2005 r. – Chrystus – obraz olejny na płótnie z 2 poł. XVII w. w złoconych ramach z kościoła NMP w Bielawach pod Łowiczem
- 2006/2007/2008 r. – malowidła ścienne, obrazy olejne na płótnie oraz ołtarz drewniany polichromowany z XVII, XVIII i XIX w. w kaplicach kalwarii w Wejherowie niedaleko Gdańska
- 2006/2007 r. – udział w konserwacji obrazu olejnego na płótnie z połowy XVII wieku – Matka Boska Łaskawa z kościoła OO Jezuitów na Starym Mieście w Warszwie
- 2009 – 2011 r. udział w prowadzeniu i realizacji prac konserwatorskich w Garderobie Króla i Gabinecie Chińskim (malowidło ścienne na suficie z XVIII w. i sztukaterie z XVII w. i XVIII w.) w Pałacu Muzeum w Wilanowie w ramach projektu POiŚ dla Muzeum Pałacu w Wilanowie
- 2009 – 2014 r. udział w prowadzeniu prac konserwatorskich przy barokowych: polichromiach ściennych z XVIII w. we wnętrzu kościoła parafialnego p.w. św. Jana Chrzciciela w Kłoczewie
- 2014 r. – konserwacja obrazu olejnego na płótnie Bitwa pod Olszynką Grochowską, Jana Lewickiego (?), poł. XIX w., z Muzeum Warszawy
- 2014 – 2015 r. – prowadzenie prac przy konserwacji XIX-wiecznych epitafiów kamedulskich w katakumbach kościoła Niepokalanego Poczęcia NMP na warszawskich Bielanach
- 2014 – 2015 r. – współudział w konserwacji obrazu z XVII w. Św. Franciszek Borgia, nieznanego autora z klasztoru księży Jezuitów w Świętej Lipce
- 2015, 2016 r., 2017 r. – udział w prowadzeniu prac konserwatorskich przy barokowych: polichromiach ściennych z XVIII w. w prezbiterium kościoła parafialnego p.w. Wniebowzięcia NMP w Skrzatuszu
- 2016 r. – konserwacja i restauracja dwóch malowideł reklamowych w budynku wejściowym hali targowej przy ul. Koszykowej w Warszawie
- 2017 r. – konserwacja i restauracja malowideł na klatce schodowej kamienicy przy ul. Ogrodowej 9 w Wołominie
- 2018 r., prowadzenie prac konserwatorskich i restauratorskich przy dwóch barokowych malowidłach ściennych w poklasztornych zabudowaniach przy kościele poreformackim w Węgrowie
- 2018/2019 r. – konserwacja i restauracja malowideł ściennych Jana Bogumiła Plerscha z 1783 r. w Pokoju Chińskim (ściana wschodnia z malowidłem ściennym wraz z obramieniem oraz fasety i suit z dekoracją malarską) oraz w Gabinecie zw. pokojem ośmiokątnym (wszystkie ściany i sufit) w Białym Domku realizowana na rzecz Muzeum Łazienki Królewskie w Warszawie.
- 2012 – 2018 r. – etapowa realizacja na elewacji Muzeum Azji i Pacyfiku w Warszawie według projektu autorskiego monumentalnego sgraffita Jawajski teatr cieni
-
Lista ważniejszych publikacji
- Upadek techniki buon fresco w XIX w. w: „Ochrona Zabytków”, nr 4,
1994 r., s. 347 – 353 - Malowane kościoły Północnej Mołdawii w: „Biuletyn Informacyjny Konserwatorów Dzieł Sztuki”, vol. 7, No 1 – 2 /24 -25/, 1996 r., s. 27 – 31
- Konserwacja dzieł Hasiora w: „Biuletyn Informacyjny Konserwatorów Dzieł Sztuki”, vol. 8 No. 2 /29/, 1997 r, s. 40 – 45
- Włoska technika a bianco di calce na przykładzie bielańskich fresków Michelangelo Palloniego w: „Ochrona Zabytków”, nr. 3, 1997 r, s. 239 – 249
- Granice retuszu w: materiały konferencji Sztuka Konserwacji, Wydział Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki , ASP w Warszawie 24, 25 października 1997 r., s. 77 – 84
- Katedra Konserwacji i Restauracji oraz Technik i Technologii Malarstwa Ściennego, w: Wydział Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie 1947 – 1997, ASP w Warszawie,1997, s. 53 – 62
- The Problem of the Presentation of the Coptic Mural Paintings in the Church of Archangel Gabriel in Naqlun, Egypt w: materiałach sesji konserwatorskiej w Mauerbach /Austria/ – Baroque Wallpaintings, wydanych przez Bundesdenkmalamt, Wiedeń październik 1998 r., s. 140 – 141
- Technika Michaela Willmanna na przykładzie dwóch obrazów Męczeństwa Św. Piotra oraz Męczeństwa Św. Pawła, w „Ochrona Zabytków”, n. 1, 2000 r., s. 39 – 47
- Konserwacja malowanej tablicy inskrypcyjnej w starym bet ha-midrasz we Włodawie, w: „Zeszyty Muzealne Muzeum Pojezierza Łęczyńsko-Włodawskiego we Włodawie”, t. 11, Włodawa 2001 r., s. 178 – 185
- Mariola Wierzbicka, Tytus Sawicki, Konserwacja grotesek J. B. Plerscha na ścianie północnej i fragmencie ściany północno-wschodniej westybulu dworu Mokronowskich w Jordanowicach, w: „Ochrona Zabytków”, n. 4, 2001 r., s. 372 – 384
- Techniki zachodnioeuropejskiego malarstwa ściennego w XIX w., Wydawnictwo ASP w Warszawie 2002
- Konserawacja malowideł ściennych, problemy estetyczne – historia, teoria, praktyka, ASP w Warszawie, Warszawa 2010 r.
- Na wzgórzu eremity Miniasza w: Miejsca Święte, nr 10(178) 20011
- Architektury fantastyczne – katalog wystawy malarstwa w Galerii Zespołu Szkół Plastycznych im. Antoniego Kenara w Zakopanem, Warszawa 2012 r.
- The Evolution of Modern Conservation Thought and Aesthetic Solutions in the Conservation of Paintings, w: Between Science and Art, Academy of Fine Arts in Warsaw, Warsaw 2016 r.
- Upadek techniki buon fresco w XIX w. w: „Ochrona Zabytków”, nr 4,
-
Projekty naukowe
Kierownik projektu CAPUS w ramach projektu centralnego ERASMUS +, Akcja 2, typ projektu : sojusz na rzecz wiedzy. Koordynatorem całości jest Universita degli Studi di Torino. ASP w Warszawie jest jednym z partnerów projektu. Termin realizacji: 1 stycznia 2018 r. – 31 grudnia 2020 r. Program dotyczy ochrony sztuki w przestrzeni publicznej. Głównym jego celem jest opracowanie innowacyjnego modułu edukacyjnego w tej dziedzinie konserwacji sztuki współczesnej, który będzie wdrażany na uczelniach wyższych.
-
Referaty wygłoszone na międzynarodowych i krajowych konferencjach tematycznych
- 1998 r. – udział w sesji konserwatorskiej poświęconej konserwacji malarstwa ściennego w Mauerbach w Austrii. Tytuł referatu – The Problem of the Presentation of the Coptic Mural Paintings in the Church of Archangel Gabriel in Naqlun, Egypt
- 21 – 22 kwietnia 2016 r. – International Conference – mural painting In the eastern and western. Iconography, technique, technology and conservation. Wydział Konserwacji i restauracji Dzieł Sztuki ASP w Warszawie. 21 – 22 kwietnia 2016 r.; tytuł referatu: Włoskie zasady retuszu – możliwość ich zastosowania w konserwacji malarstwa ściennego w Polsce.
-
Prowadzone prace magisterskie
- 1998 r., Katarzyna Fila, Konserwacja malowideł ściennych z XI w. w absydzie koptyjskiego kościoła Archanioła Gabriela w Naclun w Egipcie część południowo- zachodnia.
- 1998 r., Cristobal Calaforra Rzepka, Konserwacja malowideł ściennych z XI w. w absydzie koptyjskiego kościoła Archanioła Gabriela w Naclun w Egipcie – część północno zachodnia.
- 1998 r., Cristobal Calaforra Rzepka, Konserwacja Ściennych Malowideł Koptyjskich (praca teoretyczna).
- 2000 r., Mariusz Makowiecki , Konserwacja osiemnastowiecznej polichromii sklepienia drewnianego kościoła we wsi Chłopice (okolice Jarosławia).
- 2001 r., Mariola Wierzbicka, Konserwacja malowideł Jana Bogumiła Plerscha na ścianie północnej i fragmencie ściany północno-wschodniej westybulu dworu Mokronowskich w Jordanowicach (Grodzisk Mazowiecki)
- 2006 r., Katarzyna Górecka, Konserwacja i restauracja fragmentu malowidła ściennego we wnętrzu cerkwi p.w. Zmartwychstania Pańskiego klasztoru w Sucevity na Bukowinie w Rumunii.
- 2007 r., Dorota Kwiatkowska, Malarstwo dekoracyjne Władysława Drapiewskiego – rodowód artystyczny, ikonografia, technika i technologia (praca teoretyczna)
- 2008 r., Anna Ewa Czerwińska, Konserwacja i restauracja fragmentu malowanego fryzu z XVII wieku w Sali Architektur w willi Ida Parravicini di Persia w Albese con Cassano w prowincji Como we Włoszech.
- 2009 r., Justyna Szczepańska, Konserwacja i restauracja malowidła ściennego Trójca Święta w zwieńczeniu ołtarza bocznego w kościele p.w. św. Jana Chrzciciela w Holszanach na Białorusi.
- 2015 r., Zuzanna Ptaszyńska, Konserwacja i restauracja XIX-wiecznychepitafiów kamedulskich katakumbach kościoła Niepokalanego Poczęcia NMP na warszawskich Bielanach.
- 2015 r., Zuzanna Ptaszyńska, Zastosowanie preparatów wapiennych do konserwacji tynków zabytkowych (praca teoretyczna).
- 2016 r., Monika Bzura, Konserwacja i restauracja wnęki okiennej z przedstawieniem iluzjonistycznie namalowanego okna na elewacji Pałacu Radziwiłłów w Nieborowie.
- 2016 r., Monika Bzura, Próba rekonstrukcji historycznej kolorystyki elewacji Pałacu Radziwiłłów w Nieborowie (praca teoretyczna).
-
Wystawy i plenery
- 1997 r. udział w Wystawie Sekcji Konserwacji Dzieł Sztuki w ZPAP, Okręgu Warszawskim /Warszawa, ul. Mazowiecka 11 a/
- 1998 r. indywidualna wystawa malarstwa w Galerii Fundacji 3A w budynku ASP w Warszawie /ul. Krakowskie Przedmieście 5/
- 2000 r. udział w wystawie zbiorowej Grupa Wybrzeże, Galeria ZPAP Okręgu Warszawskiego
- 2001 r. udział w setnej zbiorowej wystawie Galerii Fundacji 3A w Rektoracie Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie
- 2001 r. udział w zbiorowej Wystawie Malarstwa Okręgu Warszawskiego ZPAP Otwarte drzwi, Warszawa, ul. Mazowiecka 11 a
- 2002 r. udział w zbiorowej wystawie Warszawski Przegląd Malarstwa, Okręg Warszawski ZPAP, Warszawa, ul. Mazowiecka 11 a
- 2005/2006 r. udział w wystawie Konfrontacje – od realizmu do abstrakcji, zorganizowanej przez Okręg Warszawski ZPAP w Warsaw Trade Tower, ul. Chłodna 51
- 2010 r. udział w zbiorowej wystawie Autoportret w Galerii Okręgu Warszawskiego ZPAP, Warszawa, ul Mazowiecka 11 a
- 2012 r. luty– indywidualna wystawa malarstwa Architektury fantastyczne w Galerii Zespołu Szkół Plastycznych im. Antoniego Kenara w Zakopanem
- 2012 r. sierpień – indywidualna wystawa Pejzaże i architektury w Galerii(-1) w Centrum Olimpijskim im. Jana Pawła II w Warszawie
- 2012 r. udział w pokonkursowej wystawie I Międzynarodowego Konkursu Artystycznego Pejzaż Współczesny, Częstochowa 2012 r.
- 2013 r. udział w zbiorowej Wystawie Malarstwa Okręgu Warszawskiego ZPAP Aktualności 2013, Warszawa, ul. Mazowiecka 11 a
- 2014 r. sierpień – wrzesień, udział w zbiorowej Wystawie Malarstwa Okręgu Warszawskiego ZPAP Abstrakcja 2014, Warszawa, ul. Mazowiecka 11 a
- 2015 r., kwiecień – maj, udział w zbiorowej Wystawie Malarstwa Okręgu Warszawskiego ZPAP Osobowości Malarskie, Aktualności 2015, Warszawa, ul. Mazowiecka 11 a
- 2015 r., lipiec – indywidualna wystawa Quadretti dalla Valigia, Accademia di Belle Arti di Macerata (Włochy), Galleria di Mirionima
- 2016 r., wrzesień, udział w zbiorowej Wystawie Malarstwa Okręgu Warszawskiego ZPAP Trzy Wymiary, malarstwo na płótnie, Warszawa, ul. Mazowiecka 11 a
- 2017 r., październik, udział w zbiorowej Wystawie Malarstwa Okręgu Warszawskiego ZPAP Wizje, Warszawa, ul. Mazowiecka 11 a
- 2018 r., marzec/kwiecień – Indywidualna wystawa „Okno” w Galerii ABAKUS, Stołecznego Centrum Edukacji Kulturalnej im. Komisji Edukacji Narodowej w Warszawie.
- 2018 r., udział w zbiorowej wystawie wykładowców Wydziału Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki ASP w Warszawie w budynku WKiRDS przy ul. Wybrzeże Kościuszkowskie 37
- 2019 r., październik, udział w wystawie zbiorowej Obraz z pracowni Sekcji Malarstwa OW ZPAP, Warszawa, ul. Mazowiecka 11 a
- 2020 r., udział w zbiorowej wystawie wykładowców Wydziału Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki ASP w Warszawie KALEJDOSKOP, w Galerii Stara Prochownia przy ul. Boleść 2 w Warszawie
-
Stopień naukowy
Dr hab. -
Wydział
Wydział Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki