ORCID: https://orcid.org/0000-0001-7919-5469
Magister w zakresie konserwacji i restauracji książki, grafiki i skóry zabytkowej, Akademia
Sztuk Pięknych w Warszawie, Wydział Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki, 2010,
nagroda Stowarzyszenia Konserwatora Zabytków w konkursie na najlepsze prace studialne,
naukowe oraz popularyzatorskie dotyczące ochrony zabytków i muzealnictwa.
Doktor sztuki w dziedzinie sztuk plastycznych, w dyscyplinie sztuki plastyczne i konserwacja
dzieł sztuki, tytuł pracy: „Konserwacja i restauracja zabytkowych zielników a zachowanie
jakości materiału genetycznego roślin”, Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie, Wydział
Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki, 2022.
Od 2017 roku zatrudniona na Wydziale Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki na ASP
w Warszawie w Katedrze Konserwacji i Restauracji Starych Druków i Grafiki, w Pracowni
Konserwacji i Restauracji Grafiki i Rysunku.
Studia podyplomowe: Nowoczesne techniki analityczne dla konserwacji obiektów
zabytkowych (2012/13, Uniwersytet Jagielloński w Krakowie, Wydział Chemii);
Ziołoznawstwo, (2014/15, Uniwersytet Rzeszowski), Prawo dowodowe i kryminalistyka,
(2021/2022, Uniwersytet Warszawski).
Kursy:
12.2013 Training and Standards in the Care of Botanical Collections
06.2013 SYNTHESYS meeting: Curation of ethnobiological collections
-
Zrealizowane dzieła konserwatorsko-restauratorskie i artystyczne
Praktyki/staże konserwatorskie:
- 07.2005 Biblioteka Uniwersytetu Warszawskiego
- 06.2005 Biblioteka Diecezjalna w Sandomierzu
- 06.2006 Biblioteka Narodowa w Warszawie
- 09.2006 Pracownia konserwacji papieru Tamary Oxenstierny w Sztokholmie
- 09.2006 Państwowe Muzeum Auschwitz-Birkenau
- 07.2007 British Library, Londyn
- 09.2007 Państwowe Muzeum Auschwitz-Birkenau
- 01.2008 Pracownia konserwacji papieru Tamary Oxenstierny w Sztokholmie
Współpraca z instytucjami przy projektach konserwatorskich w latach 2008-2021
Muzeum Rolnictwa w Ciechanowcu, Muzeum Azji i Pacyfiku, Muzeum Teatralne w Warszawie, Zielnik
Wydziału Biologii Uniwersytetu Warszawskiego, Muzeum Narodowe w Krakowie, Biblioteka Główna
Uniwersytetu Przyrodniczego w Lublinie, Muzeum ASP w Warszawie, Muzeum Sztuki Współczesnej w
Warszawie, Zachęta-Narodowa Galeria Sztuki, Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, Instytut Sztuki
PAN, Muzeum Historii Polski, Dom Kultury w Konstancinie, Centrum Kultury Sokół w Nowym Sączu,
Muzeum Regionalne w Stalowej Woli, Galeria Pola Magnetyczne, Galeria Monopol, Galeria Gunia Nowik
Gallery, Fundacja Muzyka Odnaleziona w Warszawie, Ginza Graphic Gallery w Tokio, Muzeum Chopina w
Warszawie, Muzeum Literatury w Warszawie, Muzeum Mazowieckie w Płocku, Muzeum w Łowiczu,
Państwowe Muzeum Etnograficzne w WarszawieWybrane realizacje konserwatorskie:
- 2021
Prace konserwatorskie na rysunkach Krzysztofa Junga, współpraca z Gunia Nowik Gallery - 2019/2020
Digitalizacja manuskryptów i ksiąg drukowanych z kolekcji Muzeum Azji i Pacyfiku. Nadzór konserwatorski i
przygotowanie obiektów do digitalizacji - 2019-2021 Konserwacja trzech zespołów rękopisów z Archiwum rodziny Augustynowiczów-Ciecierskich dla
Muzeum Rolnictwa w Ciechanowcu - 2019
Konserwacja czterech zabytkowych zielników z XVIII i XIX wieku ze zbiorów Zielnika Wydziału Biologii UW, w ramach przygotowania do digitalizacji - 2015/2019
Konserwacja zielnika Izabeli Czartoryskiej (1743) ze zbiorów Muzeum Narodowego w Krakowie, zielnika Matthiasa Boretiusa lub Georga Andreasa Helwinga (1725-44) ze zbiorów Zielnika Wydziału Biologii Uniwersytetu Warszawskiego i zielnika Johanna Friedricha Zeidlera (1732) ze zbiorów Biblioteki Głównej Uniwersytetu Przyrodniczego w Lublinie, w ramach projektu „Ochrona zabytków a etnobotanika. Badania wpływu zabiegów konserwatorskich na materiał genetyczny roślin w zabytkowych zielnikach” (nr 2014/13/N/HS2/03118) - 2014/2015
Konserwacja 13 zielników Michała Fedorowskiego ze zbiorów Zielnika Wydziału Biologii Uniwersytetu Warszawskiego, dofinansowana przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach stypendium Funduszu Promocji Twórczości, http://www.zielnik.biol.uw.edu.pl/wp-content/uploads/2015/01/Fedorowski-opis-popularyzatorski.compressed.pdf - 2014/2015
Konserwacja anonimowego zielnika z 1888 roku ze zbiorów Muzeum Rolnictwa w Ciechanowcu - 2014
Wystawa „Byłem, czego i wam życzę. Henryk Tomaszewski” w Zachęcie-Narodowej Galerii Sztuki (kuratorka: Agnieszka Szewczyk): opieka nad zbiorem ponad 700 obiektów, w tym ok. 500 plakatów pochodzących z prywatnej kolekcji syna artysty oraz Muzeum Narodowego w Warszawie, Muzeum Narodowego w Poznaniu, Muzeum Niepodległości w Warszawie i Muzeum ASP. Zakres obowiązków: nadzór konserwatorski, konsultacje, inwentaryzacja i dokumentacja konserwatorska, prace konserwatorskie (w tym na grupie 30 plakatów), montaż konserwatorski projektów Henryka Tomaszewskiego. - 2013
Wystawa „Tomaszewski, The Poetic Spirit“ w Ginza Graphic Gallery w Tokio (organizacja: Mie Tsutsumi): opieka nad zbiorem 134 obiektów (plakaty datowane 1944-1990, projekty, czasopisma) pochodzących ze zbiorów Filipa Pągowskiego. Zakres obowiązków: przygotowanie obiektów do ekspozycji i transportu lotniczego, dublowanie 91 plakatów w założonym przeze mnie w tym celu czteroosobowym zespole konserwatorskim, inne zabiegi konserwatorskie na wybranych obiektach. - 2012
Konserwacja anonimowego zielnika z XIX w. ze zbiorów Muzeum Rolnictwa w Ciechanowcu - 2012
Wystawa „Sztuka wszędzie. Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie 1904-1944” w Zachęcie-Narodowej Galerii Sztuki (kuratorka: Maryla Sitkowska; współpraca: Agnieszka Szewczyk, Jola Gola). Zakres obowiązków: nadzór konserwatorski, konsultacje, inwentaryzacja i dokumentacja konserwatorska, prace konserwatorskie na wybranych obiektach.
-
Lista ważniejszych publikacji
- Grenda M., Tratteggio retouch and its derivatives as an image reintegration solution in the process of restoration. Case study : restoration of a 20th century lithograph film poster by Stefan Norblin, CeROArt. Conservation, exposition, Restauration d’Objets d’Art, 2010, http://ceroart.revues.org/1700
- Grenda M., The Conservation of Two Oversized Film Posters: Case Study of Image Reintegration Solutions for PaperBased Artefacts. Journal of PaperConservation, vol 13 (2012), no.3 2012, s. 21-26
- Grenda M., Metody reintegracji wizerunku w konserwacji i restauracji obiektów zabytkowych na podłożu papierowym. Próba klasyfikacji [w:] „Metodologia, metoda i terminologia grafiki i rysunku. Teoria i praktyka”,red. J. Talbierska, Warszawa 2014, s. 261-270
- Grenda M., Remedial conservation of a severely deteriorated 19th century bound herbarium, Journal of Natural Science Collections 2015: Volume 2 2015, s. 54-60
- Grenda M., Lost in Reintegration? Different Approaches to Loss in Photographs and Photographic Postcards, CeROArt CeROArt. Conservation, exposition, Restauration d’Objets d’Art, 2015, http://ceroart.revues.org/4556
- Grenda M., Stills and Touches. 2016. Merging Concepts of Authenticity As Understood by a Conservator, the Creators and the Curators of a Private Art [w:] Authenticity in Transition Changing Practices in Contemporary Art Making and Conservation, London: Archetype
- M. Grenda-Kurmanow Challenges of conservation treatment of historic herbaria [w:] Green Museum – How to practice what we preach : 31th Annual Meeting of the Society for the Preservation of Natural History Collections, published by Botanic Garden and Botanical Museum Berlin, Freie Universitat Berlin, Berlin 2016. s. 117-119 DOI: http://dx.doi.org/10.3372/SPNHC2016 ISBN 978-3-946292-05-0
- M. Grenda-Kurmanow Zabytkowe zielniki. Perspektywy badawcze i zastosowanie nieinwazyjnych technik analitycznych [w:] Nauki ścisłe i zabytki. Materiały z konferencji. Kraków 25.09.2015, red. T. Łojewski i B. Krajewska, Wydział Chemii Uniwersytetu Jagiellońskiego, s. 15-25. ISBN 978-83-7638-802-1
- Grenda-Kurmanow, M. 2017. Conservation versus genetics. Challenges of conservation planning for historic herbaria. ICOM-CC 18th Triennial Conference Preprints, Copenhagen, 4–8 September 2017, ed. J. Bridgland, art. 1103. Paris: International Council of Museums
- Grenda-Kurmanow, M. 2017. Editorial. Journal of Paper Conservation, vol 18 (2017), no.2, s. 39. DOI: 10.1080/18680860.2017.1420519
- Grenda-Kurmanow, M. (red.) 2019. Book and paper conservation at the Academy of Fine Arts in Warsaw. Praca zbiorowa, red. M. Ciechańska, M. Grenda-Kurmanow, M. Supruniuk. Warszawa: Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie. ISBN 978-83-66098-74-9
- Grenda-Kurmanow, M. 2019. Conservation and Restoration of Historic Herbaria in regard to the Preservation of DNA Material of Herbarium Specimens. Book and paper conservation at the Academy of Fine Arts in Warsaw. Praca zbiorowa, red. M. Ciechańska, M. Grenda-Kurmanow, M. Supruniuk. Warszawa: Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie, s. 67-69
- Grenda-Kurmanow, M. 2019. „Przegląd środków biobójczych używanych prewencyjnie i interwencyjnie wobec obiektów zabytkowych na przykładzie zbiorów zielnikowych”. Notes konserwatorski, 21, s. 79-120. doi: 10.36155/NK.21.00003
- Grenda-Kurmanow, M. 2019. „Review of biocides used as prevention and intervention measures for historic artefacts, with special regard to herbaria collections”. Notes konserwatorski, 21, s. 121-161. doi: 10.36155/NK.21.00004
- Grenda‐Kurmanow, M. 2021. „Adhesives used in herbaria: Current practice with regard to what we know from written sources on mounting herbarium specimens and conservation”. Taxon, 70, s. 1-15. doi:10.1002/tax.12413
-
Projekty naukowe
2014
Konserwacja zielników M. Fedorowskiego ze zbiorów Zielnika Wydziału Biologii Uniwersytetu Warszawskiego w ramach stypendium Funduszu Promocji Twórczości Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, w roku 2014 (3/FPT/2014).
W ramach projektu stypendialnego przeprowadzono badania XRF we współpracy z Interdyscyplinarnym Centrum Nowoczesnych Technologii w Toruniu. Dzięki skanom XRF wykluczono obecność chlorku rtęci i arszeniku oraz zobrazowano dystrybucję pierwiastków obecnych w skanowanych fragmentach. Ponadto wykonane zostały badania microfading we współpracy z Wydziałem Chemii Uniwersytetu Jagiellońskiego. Badania te wpisują się w rozwijającą się procedurę szacowania światłotrwałości obiektów, mającą na celu określenie indywidualnych realistycznych wytycznych dotyczących ekspozycji obiektu.
Opis całego projektu: http://www.zielnik.biol.uw.edu.pl/wp-content/uploads/2015/01/Fedorowski-opis-popularyzatorski.compressed.pdf
2015-2019
Projekt w ramach programu PRELUDIUM 7 Narodowego Centrum Nauki „Ochrona zabytków a etnobotanika. Badania wpływu zabiegów konserwatorskich na materiał genetyczny roślin w zabytkowych zielnikach”, (nr2014/13/N/HS2/03118) (kierownik projektu)
Opis projektu: W wyniku realizacji projektu uzyskano odpowiedzi na wiele aspektów związanych z ochroną i konserwacją zabytkowych zielników, jak również obraz najstarszych zbiorów zielnikowych w Polsce. W związku z tym wyniki są wielopłaszczyznowe, ponieważ dotyczą kilku dziedzin. W wyniku kwerend przeprowadzonych w formie wizyt w Polsce i za granicą oraz w formie korespondencji z konserwatorami i kuratorami z dziewięciu innych krajów (Holandia, Szwajcaria, Francja, Niemcy, Wielka Brytania, Norwegia, USA, Kanada, Japonia) udało się stworzyć zestawienie środków chemicznych, głównie różnego rodzaju klejów, stosowanych w procesach wytwarzania, konserwacji i naprawie zielników historycznych i współczesnych. Główny nacisk w trakcie kwerend położono na środki chemiczne pozostające w bezpośrednim kontakcie z okazami botanicznymi, stąd zestawienie obejmuje głównie kleje używane do mocowania okazów botanicznych na papierowym podłożu. Kwerenda pokazała również rozbieżność stanowisk poszczególnych specjalistów w odniesieniu do poszczególnych materiałów wymienionych w kwerendzie. Dzięki kwerendom stworzono również zestawienie biocydów organicznych i nieorganicznych używanych w zbiorach muzealnych, głównie o charakterze przyrodniczym, ale obecnych również w kolekcjach innego typu. Analizy przeprowadzone na zabytkowych zielnikach z XVIII wieku pozwoliły wypracować nieniszczącą, holistyczną metodę identyfikacji biocydów w zabytkowych zielnikach, na bazie dwóch komplementarnych metod analitycznych, makrofluorescencji rentgenowskiej (Ma-XRF) oraz chromatografii gazowej z mikroekstrakcją do fazy stałej (GC/MS-SPME). W opracowaniu tego zestawienia zwrócono uwagę na kancerogenny charakter niektórych biocydów i ich status prawny (całkowity lub częściowy zakaz stosowania, w oparciu m.in. o założenia Konwencji Sztokholmskiej). Pozostałe badania analityczne XVIII-wiecznych zielników ze zbiorów Muzeum Narodowego w Krakowie, Biblioteki Głównej Uniwersytetu Przyrodniczego w Lublinie oraz Zielnika Wydziału Biologii Uniwersytetu Warszawskiego pozwoliły na identyfikację technologiczną elementów ich budowy: składów włóknistych papierów, pigmentów i barwników, spoiw i zaprawy w warstwach malarskich zastosowanych jako „utrwalenie” barw okazów. Do identyfikacji wymienionych elementów posłużyły metody mikrochemiczne, makrofluorescencji rentgenowskiej Ma-XRF, chromatografii gazowej (GC/MS), wysokosprawnej chromatografii cieczowej (HPLC), spektroskopii w podczerwieni z transformacją fourierowską (FTIR).
W ramach przygotowań do badań genetycznych udało się wypracować metodę oglądu przekrojów okazów botanicznych w skaningowym mikroskopie elektronowym (SEM), w celu obserwacji powierzchniowych efektów stosowania wybranych substancji na okazach botanicznych. W wyniku poszukiwań właściwej metodyki badania degradacji materiału genetycznego zastosowano autorski program starzenia w komorze klimatycznej. Badania genetyczne przeprowadzone w projekcie obejmowały analizę porównawczą wydajności izolacji materiału genetycznego, zanieczyszczenia próbek związkami organicznymi i białkami, efektywności amplifikacji metodą reakcji łańcuchowej polimerazy (PCR) oraz analizę stopnia degradacji DNA okazów roślinnych na różnych etapach starzenia. Były to pionierskie badania na tego typu obiektach. Badania przeprowadzono na próbkach wykonanych z dwóch gatunków roślin, rzodkiewnika pospolitego (Arabidopsis thaliana) i poziomki zwyczajnej (Fragaria vesca). Wyniki badań pokazały, że interpretacja wyników jest skomplikowana, wieloczynnikowa i powinna być przeprowadzona z dużą ostrożnością. Każdy z gatunków wykazał inną trwałość i wrażliwość na fluktuację warunków środowiskowych, nie zawsze też okazy podobnie reagowały na zastosowanie poszczególnych materiałów nałożonych na próbki. Wnioskiem z badań było bezpiecznych dla materiału genetycznego w okazach. Wnioski z przeprowadzonych badań umożliwiły opracowanie programu konserwacji, w tym decyzję dotyczącą materiałów użytych następnie w konserwacji zabytkowych zielników z polskich zbiorów: zielnika Izabeli Czartoryskiej ze zbiorów Muzeum Narodowego w Krakowie (1746), zielnika Johanna Friedricha Zeidlera ze zbiorów Biblioteki Głównej Uniwersytetu Przyrodniczego w Lublinie (1732) oraz zielnika autorstwa Andreasa Helwinga bądź Matthiasa Ernsta Boretiusa (datowanego na lata 1725-42) ze zbiorów Zielnika Wydziału Biologii Uniwersytetu Warszawskiego.
Opis popularyzatorski: https://www.ncn.gov.pl/finansowanie-nauki/przyklady-projektow/grenda
2019-2020
„Badania i konserwacja zielników Michała Fedorowskiego ze zbiorów Biblioteki Uniwersytetu Warszawskiego”, w ramach stypendium dla Młodych Naukowców, z budżetu Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie (kierownik projektu) (w trakcie realizacji)
Projekt dotyczy pozostałej, sztucznie rozdzielonej spuścizny botanicznej po Michale Fedorowskim, którą stanowi zbiór zielników, będący komplementarnym zbiorem do obiektów posiadanych przez Zielnik Wydziału Biologii UW. W ramach przyznanego dofinansowania zrealizowano analizę lotnych związków organicznych za pomocą chromatografii gazowej z mikroekstrakcją do fazy stałej (GC/MS-SPME), skany makro-XRF, ponadto w trakcie realizacji jest analiza spoiw za pomocą FTIR i analiza składu włóknistego.
2020
„Analiza biocydów z historycznych zielnikach”, projekt badawczy w ramach Polskiego Konsorcjum dla Badań nad Dziedzictwem Kulturowym E-RIHS (koordynator projektu) (w trakcie realizacji)
Opis projektu: Projekt ma na celu stwierdzenie, czy biocydy stosowane w KRA, jako prewencyjna metoda zabezpieczania zbiorów zielnikowych przed owadami, umożliwia wykorzystanie historycznych już zbiorów jako repozytorium materiału genetycznego.Zielniki z zasuszonymi roślinami, jako obiekty, których historia sięga XVI wieku, od samego początku były zabezpieczane przed owadami, będącymi dla nich głównym zagrożeniem. Już w XVII wieku stosowano do tego celu preparaty na bazie rtęci, jak również wiele ekstraktów roślinnych w charakterze repelentów. Gwałtowne zmiany w dziedzinie biocydów nastąpiły w drugiej połowie XX wieku, kiedy środki biobójcze, również te sprawdzone w działaniu w czasie II wojny światowej, zaczęto masowo stosować w rolnictwie, a także- do zabezpieczania zbiorów roślinnych i zbiorów muzealnych. Wiele z nich, co pokazują obecnie badania, należy do substancji szczególnie trwałych i nieusuwalnych. Dopiero od niedawna badany jest wpływ biocydów na materiał genetyczny zawarty w zbiorach muzealnych i zbiorach zielnikowych. Przedmiotem badań jest zespół najcenniejszych obiektów ze zbiorów Zielnika KRA, obejmujący dwa zielniki krakowskich profesorów medycyny, w formie kodeksów pochodzące z XVIII wieku: jeden należący do Jędrzeja Badurskiego, drugi- prawdopodobnie do Jana Szastra (wcześniej przypisywany Antoniemu Camelinowi); a także niezwykle cenne, XIX-wieczne zbiory paprotników profesora Mariana Raciborskiego, w formie okazów zamocowanych na luźnych (nie połączonych) arkuszach.
-
Referaty wygłoszone na międzynarodowych i krajowych konferencjach tematycznych
2010
- 1-3.12.2010 Tytuł wystąpienia: “Próba klasyfikacji metod reintegracji wizerunku w konserwacji i restauracji obiektów zabytkowych na podłożu papierowym”. Konferencja Metodologia, metoda i terminologia grafiki i rysunku. Teoria i praktyka, Warszawa
2011
- 29.08.-2.09.2011. (współautorzy wystąpienia: dr hab. Weronika Liszewska i Julia Miszczuk) Tytuł wystąpienia: “A case study of image re-integration solutions for paper-based artifacts. The conservation of two large-size film posters”. Konferencja XIIth Conference of the International Association of Book and Paper Conservators (IADA)
- 21-22.10.2011. Tytuł wystąpienia: “Brakujący element? Co widzi konserwator dzieł sztuki, gdy patrzy na obraz”. Konferencja Obraz – pojęcie, natura, miejsce, fenomen, Łódź
2013
- 17-19.04.2013. Tytuł plakatu: “Ethical considerations concerning the conservation and restoration of a herbarium from the 19th century”. Konferencja ICOM-CC Paper Conservation: Decisions & Compromises Conference, Wiedeń, Austria
2014
- 28.04.-1.05.2014 Tytuł plakatu: “Report on Pest Management methods used in Polish herbaria and other Polish institutions owning herbaria items- halfway through”. Konferencja Men and Books: From Microorganisms to Megaorganisms, St. Pölten, Austria
- 22-27.06.2014 Tytuł plakatu: “Specimen riddle- treating a 19th century herbarium to enable substantial analysis”. Konferencja SPNHC (The Society For The Preservation of Natural History Collections) 29th Annual Meeting, Cardiff, UK
- 1-2.12.2014 Tytuł wystąpienia: “Stills and Touches. Merging concepts of authenticity of the conservator, creators and curators in a very private gallery”. Konferencja Authenticity in Transition: Changing practices in art making and conservation, Glasgow, UK
- 4-5.12.2014 Tytuł wystąpienia: „Zastosowanie nowoczesnych technik analitycznych do badań zabytkowych zielników na przykładzie zielników Michała Fedorowskiego”. Konferencja Analiza Chemiczna w Ochronie Zabytków, Warszawa
2015
- 12-16.05.2015r Tytuł plakatu: “Expression imposed or superposed. Reintegration of paper-based artifacts according to the custodian’s needs“. Konferencja AIC’s 43rd Annual Meeting Practical Philosophy or Making Conservation Work, Miami, USA
- 18-21.05.2015 Tytuł plakatu: “The Treatment of Michal Fedorowski’s Bound Herbaria” Konferencja The Society for the Preservation of Natural History Collections, SPNHC Annual Meeting; Gainesville, USA
- 25.09.2015 Tytuł wystąpienia: “Zabytkowe zielniki. Perspektywy badawcze i zastosowanie nieinwazyjnych technik analitycznych” Konferencja Nauki ścisłe i zabytki, Wydział Chemii Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków
- 12-16.10.2015 Tytuł wystąpienia: “Conservation treatment solutions for historic herbaria of Michał Fedorowski: Modern analitycal techniques and dessicated plant material“. Konferencja XIIIth Conference of the International Association of Book and Paper Conservators (IADA)
- 23-24.10.2015 Tytuł wystąpienia: „Problemy związane z ochroną i konserwacją zabytkowych zielników“ Konferencja Herbaria i zielarstwo, Uniwersytet Przyrodniczy, Lublin
2016
- 11.03.2016 Tytuł wystąpienia: „Zielniki z punktu widzenia konserwatora. Problemy związane z ochroną i
perspektywy badawcze”, II/2016 spotkanie Polskiego Towarzystwa Nauk Ogrodniczych Oddział w Poznaniu,
Wydział Ogrodnictwa Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu - 26.04.2016 Tytuł wystąpienia: „Problematyka konserwatorska i badawcza zabytkowych zielników”, Konferencja i wystawa konserwatorska z okazji Jubileuszu 25 lat sziałania Ogólnopolskiej Rady Konserwatorów Dzieł Sztuki przy Zarządzie Głównym Polskich Artystów Plastyków, 26-27 kwietnia 2016
- 23.06.2016 Tytuł wystąpienia: “Challenges of conservation treatment of historic herbaria”, Green Museum – How to practice what we preach : 31th Annual Meeting of the Society for the Preservation of Natural History Collections, Berlin, 20-25 czerwca 2016
2017
- 08.09.2017 Tytuł wystąpienia: “Conservation versus genetics. Challenges of conservation planning for historic
herbaria”, ICOM-CC 18th Triennial Conference, Kopenhaga, 4–8 września 2017 - 30.11.2017 [razem z Sylwią Popławską] Tytuł wystąpienia: „Zielnik naukowy a artystyczny w XIX wieku. Problematyka konserwacji i ochrony na przykładzie zielników Michała Fedorowskiego i artystycznych zielników Elizy Orzeszkowej”, Konferencja Zbiory XIX wieczne. Organizacja, terminologia, metodyka badań, konserwacja, Biblioteka Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 29-30 listopada 2017
- 7-8.12.2017 Tytuł plakatu: „Wykorzystanie skaningowej mikroskopii elektronowej do analizy efektów zabiegów konserwatorskich na okazach zielnikowych” konferencja XVII Analiza chemiczna w ochronie zabytków, 7-8 grudnia 2017, Wydział Chemii Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa
2018
- 28.08.2018. Tytuł wystąpienia: „Adhesives and the Herbarium: International Survey and Application of the
Results in Analysis of the Influence of Conservation Materials on DNA of Herbarium Specimens“- prezentacja-
konferencja „Collections and Data in an Uncertain World“ Society for the Preservation of Natural History
Collections (SPNHC), Dunedin (Nowa Zelandia), 26.08.-02.09.2018 - 26.08-02,09.2018. Tytuł plakatu:„Scanning Electron Microscopy as a Tool to Observe the Effects of Simulated Conservation Treatment on Herbarium Specimens“-plakat- konferencja „Collections and Data in an Uncertain World“ Society for the Preservation of Natural History Collections (SPNHC), Dunedin (Nowa Zelandia), 26.08.-02.09.2018
2019
- 18.04.2019. Tytuł wystąpienia: Zatrute dziedzictwo. Zabiegi prewencyjne i interwencyjne z użyciem środków biobójczych stosowane w XIX i XX wieku zbiorach muzealnych i archiwalnych. Zarys problematyki, identyfikacja i dekontaminacja zbiorów, Międzynarodowy Dzień Ochrony Zabytków, Biblioteka Narodowa w Warszawie
- 2.06.2019. Tytuł wystąpienia: „Konserwacja zabytkowych zielników a materiał genetyczny zawarty w okazach roślinnych”, Sympozjum „Genetyka w Muzealnictwie“, 1-2.06.2019, Uniwersytet Medyczny we Wrocławiu
- 21.11.2019. Tytuł wystąpienia: “Conservation-restoration of historic herbaria and preservation of genetic material of herbarium specimens”, The 3rd Ulrich Schiessl PhD Colloquium, KADK School of Conservation, Kopenhaga, 21-22.11.2019
- 6.12.2019 Tytuł wystąpienia: “Zatrute dziedzictwo. Ocena występowania biocydów stosowanych do zabezpieczania obiektów zabytkowych przez szkodnikami na przykładzie zabytkowych zielników”. Analiza chemiczna w Ochronie Zabytków, 5-6 grudnia 2019, Wydział Chemii Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa
2021
- 24.06.2021 Tytuł wystąpienia: „Conservation of 18th century bound herbaria-three visions of ethical treatment” for the 49th AIC Annual Meeting 2021/SPNHC Meeting to be held in Jacksonville, FL, 3.05.-24.06.2021
- 15.12.2021. Tytuł wystąpienia: „Problem zbiorów skażonych środkami biobójczymi. Identyfikacja biocydów na
przykładzie zabytkowych zielników”, VII Konferencja Konserwatorska Zabytki multitechnologiczne – badania,
konserwacja, ekspozycja, 14-15.12.2021
-
Międzynarodowe i krajowe nagrody za działalność artystyczną oraz naukową
- 2021 Nagroda Dziekan WKiRDS za Działalność na Rzecz Promocji i Dorobku Naukowo-Artystycznego Wydziału Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki
- 2019 Nagroda za najlepsze wystąpienie „Konserwacja zabytkowych zielników a materiał genetyczny zawarty w okazach roślinnych“, Sympozjum „Genetyka w Muzealnictwie“, 1-2.06.2019, Uniwersytet Medyczny we Wrocławiu
- 2015 Stypendium FAIC/Tru Vue AIC Annual Meeting International Scholarship od American Institute for Conservation of Historic and Artistic Works – stypendium umożliwiające obecność na konferencji i prezentację podczas konferencji AIC
- 2015 Projekt Ochrona zabytków a etnobotanika. Badania wpływu zabiegów konserwatorskich na materiał genetyczny roślin w zabytkowych zielnikach, finansowany przez Narodowe Centrum Nauki, projekt nr 2014/13/N/HS2/03118, w konkursie PRELUDIUM 7 (36 miesięcy)
- 2014 Stypendium Ministra Kultury Dziedzictwa Narodowego z Funduszu Promocji Twórczości na wykonanie Konserwacji zielników Michała Fedorowskiego ze zbiorów Zielnika Wydziału Biologii Uniwersytetu Warszawskiego
- 2010 Nagroda Stowarzyszenia Konserwatora Zabytków w konkursie na najlepsze prace studialne, naukowe oraz popularyzatorskie dotyczące ochrony zabytków i muzealnictwa
-
Członkostwo w zespołach eksperckich i towarzystwach naukowych
- Członek Best Practice Committee, współautor SPNHCWiki (SPNHC- The Society for the Preservation of Natural History Collections), od 2014 roku
Członkostwo w międzynarodowych organizacjach oraz towarzystwach naukowych/artystycznych
- IADA- International Association of Book and Paper Conservators (członek indywidualny od 2015 roku, członek zarządu IADA (IADA Board, od 2015 roku)
- od 2015- członek Extended Board
- od 2019- członek Executive Board; funkcja: koordynator/sekretarz (Coordinator/Secretary), redaktor newslettera “IADA Bulletin Board”
- SPNHC- The Society for the Preservation of Natural History Collections (członek indywidualny od 2014 roku, członek Best Practice Committee, współautor SPNHCWiki)
- ICON- Institute of Conservation (niegdyś Institute of Paper Conservation, członek indywidualny od 2006)
- 2006-2009 Działalność w Kole Naukowym Studentów Konserwacji w trakcie studiów
- 2006-2011 Założenie i prowadzenie internetowej grupy dyskusyjnej dla konserwatorów „warszawska_konserwa“ na portalu yahoo.com, rozpowszechnianie wiadomości z dziedziny konserwacji zabytków
- 2018. Organizacja (główny koordynator, członek komitetu naukowego, redaktor książki abstraktów, social media) międzynarodowej konferencji naukowej „Conservator’s Conference. Renovated, rebuilt, saved – how they survived WWII. Conservation, preservation and prevention of items from the years 1939-1945” w Muzeum Powstania Warszawskiego (12-13.04.2018, 120 uczestników): http://www.konferencjakonserwatorska.pl/
- 2016-2019. Organizacja (główny koordynator) międzynarodowej konferencji naukowej XIV IADA Congress (23-27.09.2019, 425 uczestników, 17 wystawców), miejsce: Polin-Muzeum Historii Żydów Polskich w Warszawie oraz WKIRDS https://www.iada-home.org/en/media-library/photoalbum/xivth-iada-congress-2019-warsaw.html
- Social media: opieka nad Instagramem WKIRDS (od 2020)
Udział w komitetach redakcyjnych i radach naukowych/redakcyjnych
- Recenzent Notesu Konserwatorskiego, wyd. Biblioteka Narodowa
-
Wystawy i plenery
- Wystawa konserwatorska Ne tempus deleat z okazji Jubileuszu 25 lat sziałania Ogólnopolskiej Rady Konserwatorów Dzieł Sztuki przy Zarządzie Głównym Polskich Artystów Plastyków, 21 kwietnia-10 maja 2016, miejsce: Prom Kultury Saska Kępa, Warszawa- prezentacja plakatów z własnych realizacji
- Wystawa dokonań i projektów badawczych pracowników Wydziału Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki ASP w Warszawie, z okazji XIV IADA Congress (23-27.09.2019), miejsce: WKIRDS, ul. Wybrzeże Kościuszkowskie 37 w Warszawie- prezentacja plakatu
- Organizacja wystawy dokonań i projektów badawczych pracowników Wydziału Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki ASP w Warszawie, podczas konferencji XIV IADA Congress (23-27.09.2019), miejsce: WKIRDS, ul. Wybrzeże Kościuszkowskie 37 w Warszawie
-
Stopień naukowy
Doktor -
Wydział
Wydział Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki