Absolwent Wydziału Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie.
Od 2012 roku jest pracownikiem naukowo-dydaktycznym na WKiRDS w Katedrze Technik i Technologii Malarstwa Sztalugowego. Prowadzi zajęcia w Pracowni Technologii i Pracowni Kopii XVII-XIX w. Stopień naukowy doktora uzyskał w 2018 r. za pracę Technika i technologia obrazów caravaggionistów w oparciu o polskie zbiory muzealne. Praca ta została nagrodzona przez Generalnego Konserwatora Zabytków oraz Stowarzyszenie Konserwatorów Zabytków w konkursie na najlepsze prace doktorskie.
Kierował projektem badawczym z Narodowego Centrum Nauki. Autor licznych artykułów naukowych poświęconych problemom dawnych technik malarskich. Swoje prace badawcze przedstawia na wielu międzynarodowych i ogólnopolskich konferencjach naukowych.
Poza pracą na uczelni zajmuje się konserwacją zabytków, malarstwem sztalugowym i ściennym oraz wykonywaniem kopii obrazów. Specjalizuje się w rekonstrukcjach malowideł. Wykonał malowidła do kościoła pw. św. Anny w Warszawie, kościoła Wszystkich Świętych w Warszawie, kościołów pw. Św. Jana Chrzciciela w Cegłowie oraz Odrzechowej, Muzeum Pałacu Jana III w Wilanowie oraz kopie dla Państwowego Instytutu Wydawniczego i Muzeum Narodowego w Warszawie.
Wykonuje obrazy i kopie do produkcji filmowych m.in. kopie obrazów Władysława Strzemińskiego do filmu Powidoki w reżyserii Andrzeja Wajdy.
Brał udział w kilkunastu wystawach zbiorowych. Miał kilka wystaw indywidualnych m.in. Ewangelia wg. Mateuszaw „Konduktorownia. Regionalna Zachęta Sztuk Pięknych w Częstochowie”.
Dwukrotny stypendysta Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego za osiągnięcia artystyczne i sześciokrotny stypendysta Prezydenta Miasta Częstochowy. W 2015 r. otrzymał Nagrodę Rektorską.
Członek międzynarodowej grupy badawczej RRR Network.
-
Lista ważniejszych dzieł konserwatorsko-restauratorskich
- Projekt badawczo-konserwatorski obrazu ołtarzowego Józefa Buchbindera „Przemienienie Pańskie”, 1908 r., 157×81 cm, technika olejna na płótnie, Parafia rzymsko-katolicka w Cegłowie pw. św. Jana Chrzciciela i św. Andrzeja Apostoła Plac Anny Jagiellonki 21 05-319 Cegłów, wrzesień 2021–kwiecień 2022.
- Kierowanie zespołem, który wykonał kopie 14 obrazów olejnych na płótnie przedstawiających portrety rodu Radziwiłłów na potrzeby ekspozycji stałej w Muzeum, Muzeum Południowego Podlasia w Białej Podlaskiej, ul. Warszawska 12, 21-500 Biała Podlaska, wrzesień–grudzień 2021.
- Rekonstrukcje zniszczonych skrzydeł ołtarza Lazarusa w ramach projektu konserwatorskiego pt. Dopełnienie całości dekoracji malarskiej „Ołtarza Lazarusa”, rewersy skrzydeł ołtarza głównego, prawe skrzydło ze scenami „Kazania” i „Ścięcia”, lewe skrzydło ze scenami „Narodzin” i „Uczty”, Parafia rzymsko-katolicka w Cegłowie pw. św. Jana Chrzciciela i św. Andrzeja Apostoła Plac Anny Jagiellonki 21 05-319 Cegłów, październik 2020–marzec 2021.
- 2020: Kopia obrazu Romana Kramsztyka „Portret Jana Lechonia” wykonana dla Państwowego Instytutu Wydawniczego, 97×70 cm.
- 2019–20: Rekonstrukcja technologiczna trzech wielkoformatowych obrazów ołtarzowych z Kościoła Wszystkich Świętych w Warszawie: Komunia Św. Stanisława Kostki, ol./pł., śr. 159 cm; Zbawiciel na Krzyżu, ol./pł., 251×457 cm; Komunia Apostołów, ol./pł., 200×300 cm. Rekonstrukcje obrazów wykonano w ramach projektu „Rewitalizacja zabytkowego Kościoła pw. Wszystkich Świętych w Warszawie dla zachowania dziedzictwa kulturowego i poprawy dostępności do zasobów kultury” jest to projekt dofinansowywany przez Unię Europejską z PROGRAMU OPERACYJNEGO INFRASTRUKTURA I ŚRODOWISKO 2014-2020. PRIORYTET: VIII Ochrona dziedzictwa kulturowego i rozwój zasobów kultury. DZIAŁANIE: 8.1 Ochrona dziedzictwa kulturowego i rozwój zasobów kultury.
- 2019: Konserwacja obrazu Masakra na Wawrze, Wacław Piotrowski, 1961 r., Muzeum Niepodległości w Warszawie. Muzeum wraz Fundacją na Rzecz Wielkich Historii oraz Urzędem Dzielnicy Wawer zaprezentowało obraz na wystawie w Wawerskim Centrum Historii „Murowanka”. Skład zespołu: Łukasz Wojtowicz, Maria Liadis.
- 2018: Wykonanie obrazu Ścięcie Jana Chrzciciela w manierze Juliana Pankiewicza, do ołtarza głównego w Kościele p.w. Św. Jana Chrzciciela w Odrzechowej technika olejna, deska topolowa, 140x 100 cm.
- 2018: Wykonanie portretów czterech świętych ojców Filipinów do ołtarzy bocznych w Oratorium św. Filipa Neri w Londynie.
- 2018: Wykonanie malowanych elementów scenografii (pastiszy obrazów Jana Matejki
i chorągwi z obrazu „Kazanie Piotra Skargi” i „Rejtan”) do projektu „Historia
w ożywionych obrazach” wyprodukowanego przez Wytwórnię Filmów Dokumentalnych i Fabularnych. - 2017: Wykonanie projektu kolorystycznego i realizacja polichromii na antycznej rzeźbie przedstawiającej „Dianę boginie łowów” na potrzeby ekspozycyjne Galerii Starożytnej Muzeum Narodowego Warszawie
- 2017: Wykonanie analizy technologicznej i oceny stanu zachowania obrazu Erny Rosenstein „Odezwa” na potrzeby wystawy „Documenta 14” w Kassel.
- 2016: Wykonanie kopii 12 obrazów Władysława Strzemińskiego z cyklu „Powidoki światła” do filmu „Powidoki” w reżyserii Andrzeja Wajdy.
- 2016: Wykonanie 12 kopii technologicznych i rekonstrukcji 4 miniatur na pergaminie ze scenami z życia Mojżesza i Józefa Egipskiego z sekretarzyka Jana III Sobieskiego, wymiary ok. 8,5x 14,5 cm miejsce realizacji: Muzeum Pałacu Jana III w Wilanowie.
- 2015: konserwacja 20 obiektów muzealnych (obiekty na papierze, monety, medale, płaskorzeźby, obiekty szklane) z Muzeum Niepodległości na wystawę pt. „Orzeł Biały”.
- 2015: Praca przy konserwacji malowideł w Sali Uczt w Muzeum Pałacu Króla Jana III
w Wilanowie, wykonanie projektów i rekonstrukcji fragmentów malowideł na ścianach płn., płd., praca w zespole w firmie „Modulus” Marcin Chmielewski - 2015: Konserwacja pamiątkowego krucyfiksu Adama Majewskiego z więzienia w X Pawilonie Cytadeli Warszawskiej, wys. 30 cm, chleb, drewno, (współpraca Łukasz Wojtowicz).
- 2015: Wykonanie skrzyniowej oprawy konserwatorskiej do obrazu „Portret młodzieńca”, nr.inw. ŁKr 1323 wykonane w technice pastelu na pergaminie dla Muzeum Łazienki Królewskie w Warszawie.
- 2014: Projekt i wykonanie rekonstrukcji zaginionego obrazu „Matki Boskiej Sokalskiej” do Kościoła Akademickiego św. Anny w Warszawie, tempera na desce cedrowej, 60 x 80 cm.
- 2013–14: Praca przy konserwacji malowideł Jerzego Eleuthera Siemiginowskiego w Pokoju Cichym w Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie, praca w zespole w firmie „Maciej Baran Konserwacja Zabytów”.
- 2012: Wykonanie projektu zaginionej ramy do obrazu Pietera Nasona Portret młodego mężczyzny, Muzeum Narodowe w Warszawie.
- 2011–12: Praca przy konserwacji plafonu w Pokoju Holenderskim w Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie, praca w zespole w firmie „Maciej Baran Konserwacja Zabytów”.
- 2010–11: Praca przy konserwacji malowideł Jerzego Eleuthera Siemiginowskiego w gabinecie Al fresco w Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie, praca w zespole w firmie „Maciej Baran Konserwacja Zabytów”.
-
Lista ważniejszych publikacji
- Bastek G., Jasiński M., Imitar bene le cose naturali według Caravaggia i caravaggionistów, Rocznik Muzeum Narodowego w Warszawie. Nowa Seria, nr 6(42), Warszawa 2022 (przyjęte do publikacji).
- Jasiński M., Techniki malarskie caravaggionistów. Badania obrazów z polskich zbiorów muzealnych, Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie, Warszawa 2021.
- Jasiński M., Paleta i techniki malarskie caravaggionistów – badania na przekrojach warstw malarskich [w:] 75-lecie WKIRDS, red. P. Szymor Warszawa 2022 [przyjęte do publikacji].
- Jasiński M., Petrus M., Malowane rewersy skrzydeł Ołtarza Lazarusa – próba rekonstrukcji zniszczonych kwater z kościoła pw. św. Jana Chrzciciela i św. Andrzeja Apostoła w Cegłowie [w:] Kultura i sztuka perspektywy badawcze, Lublin 2022, s.
- Jasiński M., Problematyka rekonstrukcji malarskiego wystroju wnętrz na przykładzie obrazów ołtarzowych z kościoła pw. Wszystkich Świętych w Warszawie [w:] Kultura i sztuka perspektywy badawcze, red. J. Jędrzejewska, A. Danielewska, Lublin 2021, s. 61- 89.
- Jasiński, M., Analiza technologiczna obrazu Sąd Midasa ze zbiorów Muzeum Lubelskiego w Lublinie – porównanie z warsztatem Gerrita van Honthorsta i innych caravaggionistów utrechckich, [w:] Wokół zagadnień warsztatu artysty Malarza rzeźbiarza architekta, red. E. Doleżyńska-Sewerniak, t. 2, Wydawnictwo Uniwersytetu im. Mikołaja Kopernika, Toruń 2021, s. 123-138.
- Jasiński M., Rewolucja caravaggionistyczna w sposobie budowania obrazu [w:] Wokół zagadnień warsztatu artysty Malarza rzeźbiarza architekta, red. E. Doleżyńska-Sewerniak t.1, Wydawnictwo Uniwersytetu im. Mikołaja Kopernika 2020, s. 77-96.
- Jasiński M., The Painting Techniques and Technology of Caravaggio’s Followers [w:] ICAR International Journal of Young Conservators and Restores of Works of Art, nr.3, 2019, s. 47-61.
- Jasiński M., Cecco del Caravaggio’s Martyrdom of Saint Sebastian. An Investigation into Caravaggisti painting technique [w:] International Journal of Conservation Science, vol. 10, issue 2, 2019, s. 271–278.
- Jasiński M., Legacy of Caravaggio in Naples – technological study [w:] Honoring the past, looking into the future, Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie, 2018, s. 99–116.
- Jasiński M., Nowosielski J., Badania nad podobraziami malarskimi caravaggionistów w oparciu o obrazy z polskich kolekcji muzealnych, Acta Universitatis Nicolai Copernici Zabytkoznawstwo i Konserwatorstwo, nr.48, Wydawnictwo Uniwersytetu im. Mikołaja Kopernika w Toruniu, 2018.
- Projekt (wspólnie z prof. Jerzym Nowosielskim, dr hab. Danutą Stępień prof. ASP, st.wykł. Anną Zalewską Falińską) i opracowanie graficzne katalogu (wspólnie z Marcinem Petrusem) do wystawy Sztuka na chwałę Boga, liczba stron 28, nr. ISBN 978-83-949875-2-7, „AB DRUK” 2018.
- Jasiński M., The canvases used by Caravaggisti and preparation of the ground layer – research based on the paintings in Polish collections [w:] 3rd International Student Conference of Conservation and Restoration of Works of Art, 17-19 marzec, Wydawnictwo Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie, s. 127–136.
- Jasiński M., Sen św. Józefa, Spotkania z Zabytkami, nr.11–12, 2015, s. 53–55.
- Jasiński M., Jeżewska E., Badania technologiczne obrazu Św. Piotr w modlitwie – przykład wczesnego zastosowania żółcieni neapolitańskiej w malarstwie sztalugowym, ASPIRACJE– pismo warszawskich uczelni artystycznych, nr. 3 (41) 2015, s. 60–64.
- Nowosielski J., Jasiński M., Trompe l’oeil ze zbiorów pałacu w Nieborowie. Rekonstrukcja iluzjonistycznego charakteru malowidła w kopii obrazu Pietera Nasona [w:] Nieborów i Arkadia – 70 lat Muzeum. Księga Pamiątkowa (red.) Regina Gromacka, Muzeum w Arkadii i Nieborowie 2015, s. 192–201.
- Jasiński M., Badania dwóch obrazów Jana Lievensa: Młody mężczyzna zapalający żagiew, 1625; Młody mężczyzna z fajką dmuchający na żar, 1625; ze zbiorów Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie, Warszawa 2015.
- Jasiński, Caravagaggisti painitings in Polish collection. Technological research, [w:] „ChemCH2014 3rd International Congress on Chemistry for Cultural Heritage, Vienna 1-5 July 2014”, (red. Rita Wiesinger, Manfred Schreiner), Vienna 2014,
s. 283–287. - Jasinski M., Współczesne drewniane podłoża malarskie a końcowe efekty w kopii malarskiej [w:] „Drewno zabytkowe: badania i konserwacja w XXI wieku”, (red.) Robert Piaseczny, Warszawa 2013, s. 89–91.
- Jasinski M., Portret w iluzjonistycznej ramie, Spotkania z zabytkami, nr. 1-2, 2013, s. 7–9.
- Jasinski M., Kopia obrazu Pietera Nasona „Portret młodego mężczyzny” oraz rekonstrukcja zaginionej ramy. Zagadnienie portretu w iluzjonistycznej ramie oraz problem techniki i technologii obrazów holenderskich i flamandzkich na podobraziach drewnianych [w:] „Studia i materiały konferencji naukowej studentów Konserwacji
i Restauracji Dzieł Sztuki”, t. 1, Kraków 2011, s. 33–44. - Projekt (wspólnie z prof. Jerzym Nowosielskim i dr hab. Danutą Stępień) i wykonanie katalogu do wystawy Międzyuczelnianego pleneru Studziana Poświętne 2014, liczba stron 24, nr. ISBN 978-83-63594-69-5, Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie 2015.
-
Projekty naukowe i artystyczne
- Główny wykonawca projektu badawczego pt. „Techniki malarskie wybranych artystów polskich działających w latach 1860–1939”, zrealizowany w ramach grantów dla młodych naukowców finansowanych przez MNiSW.
Czas realizacji: X 2019 – II 2020.
- Główny wykonawca projektu badawczego pt. „Badania technologiczne obrazów Józefa Buchbindera (1839-1909)” zrealizowanego w ramach badań statutowych „Zastosowanie innowacyjnych środków w dokumentacji, badaniach i konserwacji obiektów zabytkowych” (kierownik badań dr Rafał Nijak).
Czas realizacji: X 2019 – II 2020.
- Główny wykonawca projektu badawczego pt., „Wpływ caravaggionizmu na malarstwo krajów północnej Europy – badania nad techniką malarską finansowanego” zrealizowany w ramach grantów dla młodych naukowców finansowanych przez MNiSW.
Czas realizacji: IX 2018 – IV 2019.
- Główny wykonawca projektu badawczego pt. „Technika i technologia obrazów caravaggionistów w oparciu o polskie zbiory muzealne”, grant naukowy
z Narodowego Centrum Nauki, Preludium V, nr. 2013/09/N/HS2/02116, opiekun naukowy prof. Jerzy Nowosielski,
Czas realizacji: II 2014 – II 2017.
- Udział w projekcie badawczym pt. WIEDZA O DAWNYCH TECHNIKACH MALARSKICH W ASPEKCIE ZRÓWNOWAŻONEGO ROZWOJU (kierownik zadania badawczego –dr hab. Danuta Stępień prof. ASP). W ramach projektu wykonałem zadanie badawcze pt. Badania nad warsztatem malarskim Johanna Carla Lotha
Czas realizacji: X 2016 – II 2017.
- Udział w projekcie badawczo–rozwojowym finansowanym przez NCBiR, Opracowanie dokumentacji konserwatorskiej dotyczącej wzmacniania struktur obiektów zabytkowych o spudrowanej warstwie malarskiej za pomocą ultradźwięków i próżni (NR17000106),
Czas realizacji: IV – XVII 2012.
-
Konferencje i wystąpienia
- Referat Jasiński M., Petrus M., Malowane rewersy skrzydeł Ołtarza Lazarusa – próba rekonstrukcji zniszczonych kwater z kościoła pw. św. Jana Chrzciciela i św. Andrzeja Apostoła w Cegłowie, XIV Interdyscyplinarna Konferencja Naukowa TYGIEL 2022, „Interdyscyplinarność kluczem do rozwoju”, konferencja Lublin/online, 24-27 marca 2022.
- Referat Jasiński M., Problematyka rekonstrukcji malowideł sztalugowych na przykładzie obrazów z kościoła pw. Wszystkich Świętych w Warszawie, XIII Interdyscyplinarna Konferencja Naukowa TYGIEL 2022, „Interdyscyplinarność kluczem do rozwoju”, konferencja Lublin/online 25-28 marca 2021 r.
- Referat Jasiński M., Use of coloured grounds in Caravaggisti painting technique on an example of Cecco del Caravaggio’s Martyrdom of Saint Sebastian, wystapienie na międzynarodowej konferencji Discovering Artists’ Grounds 1550-1700 MoCMA Conference, University of Copenhagen, 13-14 czerwiec 2019
- Poster Jasiński M., Badania fizykochemiczne obrazów Johanna Carla Lotha – rozpoznanie warsztatu weneckiego caravaggionisty, ”Analiza Chemiczna w Ochronie Zabytków XVIII”, 6–7 grudnia 2018.
- Referat Jasiński M., Utrecht Caravaggisti Painting Technique through the study of X-ray, XRF and SEM-EDS Analyses na międzynarodowej konferencji “6th Meeting 'X-ray and other techniques in investigations of the objects of cultural heritage”, Uniwerystet Jagieloński, Wydział Chemii, 19-21maj 2018.
- Referat Jasiński M., Rewolucja caravaggionistyczna w sposobie budowania obrazu na konferencji „Wokół zagadnień warsztatu artysty: malarza, rzeźbiarza, architekta…”, UMK W Toruniu, październik 2017.
Poster na konferencji „CaRE 2017! Conservation and Restoration Conference”, Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie, 11–12 maja 2017. - Referat Painting technique and technology of followers of Caravaggio na sympozjum doktorantów „The Ulrich Schiessl PhD Colloquium”, Litomyšl, 24–25 kwietnia 2017.
- Poster Interdyscyplinarne badania nad techniką i technologią obrazu Cecco del Caravaggio Męczeństwo św. Sebastiana, na konferencji ”Analiza Chemiczna w Ochronie Zabytków XVI”, 1–2 grudnia 2016.
- Poster X-ray Diagnostic on Caravaggesques Paintings: A presentation of research, na konferencji „6th Meeting 'X-ray and other techniques in investigations of the objects of cultural heritage”, 19-21 maj 2016, Kraków.
- Referat Canvases used by Caravagesques and preparation of the gesso layers – research based on paintings in Polish collections, „3rd International Student Conference of Conservation and Restoration of Works of Art”, WKRiDS, ASP w Krakowie, 17-19 marca 2016.
- Poster Jasiński M., Wantuch–Jarkiewicz K., Wachowiak M., Paleta malarska neapolitańskich caravaggionistów – wykorzystanie przenośnego aparatu XRF do uzyskania wstępnych wyników badań składu warstwy malarskiej, poster na konferencji „Analiza Chemiczna w Ochronie Zabytków 2015”, 3–4 grudnia 2015
- Referat Jasiński M., Badania analityczne i historyczne jako niezbędny i nierozłączny element w poznaniu technik malarskich – ich wykorzystanie w kształceniu przyszłych konserwatorów dzieł sztuki, wystąpienie na interdyscyplinarnej konferencja naukowej „Talenty 2015”, 27-29 listopada, Instytut Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego.
- Poster na wystawie towarzyszącej IIC 2015 Student & Emerging Conservator Conference – Making the transition Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie, 15–17 października 2015. Referat na „Festiwalu Nauki 2015” p.t. Jak zostać caravaggionistą – kilka praktycznych porad techniczno-technologicznych, 26 wrzesień 2015, Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie.
- Poster na wystawie „MIK POLSKA SZTUKA KONSERWACJI” w Pałacu Sztuki w Krakowie, dotyczący projektu pt. „Technika i technologia obrazów caravaggionistów w oparciu o polskie zbiory muzealne”, 05.03 – 29.03. 2015.
- Referat Jasiński M., Interdysplinarne badania nad techniką i technologią obrazu „Madonna z Dzieciątkiem i św. Anną” Antiveduto Gramatica ze zbiorów Muzeum Narodowego w Warszawie, na konferencji „Sztuka Konserwacji 2015” w Muzeum Techniki w Warszawie 17 kwietnia 2015
- Poster na wystawie Wydziału Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie p.t. „Między sztuką a nauką”, dotyczący projektu pt. „Technika i technologia obrazów caravaggionistów w oparciu o polskie zbiory muzealne”, 1–30 październik 2014.
- Wystąpienie i poster na międzynarodowej konferencji „ChemCH2014 3rd International Congress on Chemistry for Cultural Heritage”, Tytuł posteru: Caravaggisti Paintings in Polish Collection Technological Research, Wiedeń, 1–5 lipiec 2014.
Współczesne drewniane podłoża malarskie a końcowe efekty w kopii malarskiej, poster na konferencji p.t. „Drewno zabytkowe: badania i konserwacja w XXI wieku” organizowanej przez ICOM-CC, MNW i ASP w Warszawie, listopad 2013. - Portret młodego mężczyzny” Pietera Nasona, jako przykład portretu w iluzyjnej ramie. Zagadnienia techniki i technologii malarstwa siedemnastowiecznej Holandii.” wykład otwarty w ramach wystawy „COMING OUT – najlepsze dyplomy ASP w Warszawie”, listopad 2012.
- Referat Jasiński M., Kopia obrazu Pietera Nasona „Portret młodego mężczyzny” oraz rekonstrukcja zaginionej ramy. Zagadnienie portretu w iluzjonistycznej ramie oraz problem techniki i technologii obrazów holenderskich i flamandzkich na podobraziach drewnianych, I Międzynarodowa Konferencja Studentów na ASP w Krakowie, maj 2011.
-
Stopień naukowy
Doktor -
Wydział
Wydział Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki