Konserwatorka-restauratorka dzieł sztuki. Specjalizacja: konserwacja i restauracja papieru, fotografii i filmu.
Magistra w zakresie konserwacji i restauracji starych druków i grafiki, Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie, Wydział Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki, 2011. Doktorka w dziedzinie sztuki w dyscyplinie sztuki plastyczne i konserwacja dzieł sztuki, Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie, Wydział Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki, 2023.
W latach 2009-2023 zatrudniona w Filmotece Narodowej – Instytucie Audiowizualnym, a od 2012 roku na Wydziale Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki na ASP w Warszawie, w pracowni konserwacji i restauracji fotografii i sztuki dekoracyjnej.
-
Zrealizowane dzieła konserwatorsko-restauratorskie i artystyczne
- Konserwacja i restauracja materiałów fotograficznych Zofii Rydet (Galeria Asymetria), Zofii Chomętowskiej (Fundacja Archeologia Fotografii), Zbigniewa Dłubaka (Fundacja Archeologia Fotografii), Jerzego Lewczyńskiego (Galeria Asymetria), Wojciecha Plewińskiego (Galeria Asymetria), Goshki Macugi (Zachęta Narodowa Galeria Sztuki), Ryszarda Winiarskiego (Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski)
- Konserwacja i digitalizacja szklanych negatywów Antoniego Dobrowolskiego (Polska Akademia Nauk Muzeum Ziemi w Warszawie), wspólnie z Justyną Król
- Konserwacja i digitalizacja szklanych negatywów Wojciecha Migacza oraz atelier zakładu fotograficznego w Kołomyi (Państwowe Muzeum Etnograficzne w Warszawie), wspólnie z Dorotą Dzik-Kruszelnicką
- Konserwacja i opracowanie sposobu digitalizacji taśmy filmowej 9.5mm filmów Zofii Chomętowskiej (Fundacja Archeologia Fotografii)
- Konsultacja filmu „Dom na głowie”, reż. Adam Palenta, konserwacja i opracowanie sposobu digitalizacji amatorskich taśm filmowych 8mm, SUPER8mm i 16mm Wojciecha Zamecznika, z lat 50 i 60-tych. (Fundacja Archeologia Fotografii)
- Opracowanie planu konserwacji oraz przygotowanie do digitalizacji zbioru Stefana Bursche w ramach projektu „Wystawa fotografii Stefana Bersche” (Fundacja Archeologia Fotografii)
- Opracowanie planu konserwatorskiego i konserwacja 47 klisz fotograficznych (1477 klatek negatywu czarno-białego) z Powstania Warszawskiego autorstwa Joachima Joachimczyka oraz przygotowanie do skanowania 7 szpul filmu 16mm z okresu II Wojny Światowej (Muzeum Powstania Warszawskiego w Warszawie)
- Oczyszczenie 200 najbardziej zniszczonych negatywów szklanych i celuloidowych w celu przygotowania ich do digitalizacji i odpowiedniego przechowywania w magazynach Państwowego Muzeum Etnograficznego, wspólnie z Michałem Kożurno
- Konserwacja i oprawa 150 prac fotograficznych i graficznych Wojciecha Zamecznika (Fundacja Archeologia Fotografii), wspólnie z Michałem Kożurno
- Konserwacja i restauracja 700 szklanych przeźroczy stereoskopowych (Muzeum Kinematografii w Łodzi)
-
Lista ważniejszych publikacji
- Supruniuk, M., Archiwum cyfrowe – ochrona czy dostęp?, Narodowy Instytut Audiowizualny [on-line], http://www.nina.gov.pl/digitalizacja/digiprzewodnik/o-digitalizacji/artyku%C5%82//2011/10/27/archiwum-cyfrowe—ochrona-czy-dost%C4%99p-monika-supruniuk
- Supruniuk, M., Ciechańska, M., Problematyka sztuki współczesnej w aspekcie konserwacji dwóch dzieł Zbigniewa Dłubaka – Onona i Desymbolizacje, Notes Konserwatorski 15, Warszawa 2012, s. 21-40
- Supruniuk, M., Rozpoznanie dzieła sztuki jako kryterium decyzji konserwatorskich. Konserwacja i restauracja repliki obiektu «Onona» Zbigniewa Dłubaka, [w:] Studia i Materiały Konferencji Naukowej Studentów Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki, red. I. Michalik, Kraków 2012, s. 80-89
- Supruniuk, M., Issues of conservation and restoration of two photographic works by Zbigniew Dlubak: Onona and Desymbolisation, CeROArt [on-line], http://ceroart.revues.org/3225
- Supruniuk, M., Wysocka E., Kilka praktycznych sposobów jak przedłużyć życie filmu, katalog wystawy Juliana Antonisza pt. Technika jest dla mnie rodzajem sztuki, red. J. Kordjak, Zachęta Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa 2013, s. 232-241. Wersja językowa: polsko-angielska.
- Supruniuk, M., Digitisation and conservation at the National Film Archive in Warsaw, [w:] CoMa 2013: Safeguarding Image Collections, red. H. Arijs, Cambridge Scholars Publishing, Cambridge 2014, s. 188-204. ISBN-13:978-1-4438-6818-1. ISBN-10:1-4438-6818-3.
- Cyfra a Oryginał. Nowe źródło historii. Pod red. Moniki Supruniuk i Justyny Jabłońskiej, Warszawa: Filmoteka Narodowa, 2014. ISBN 978-83-928844-2-2.
- Dzik-Kruszelnicka, D., Supruniuk, M., Ze śkłem trza obycajnie… Konserwacja i restauracja szklanych negatywów ze zbiorów Muzeum Etnograficznego w Warszawie, Notes konserwatorski 16, Warszawa 2015, s. 67-76
- Przybyło-Ibadullajev, M., Sikora, S., Supruniuk, M., Emulsja, Warszawa 2015. ISBN: 978-83-64443-06-0. Wersja językowa: polsko-angielska.
- Supruniuk, M., Poruszyć przeszłość. Konserwacja i restauracja filmu w okresie jego cyfrowej transformacji, [w:] Sztuka, rzemiosło, przemysł z XIX i XX wieku. Zagadnienia konserwatorskie, red. E. Jabłońska, J. Czuczko, Toruń 2016, s. 317-334. ISBN: 978-83-231-3478-7.
- Honouring the Past, Looking into the Future. The 70th anniversary of the Faculty of Conservation and Restoration of Works of Art of the Academy of Fine Arts in Warsaw, red. M. Supruniuk, M. Korsak-Truszczyńska, Wydawnictwo Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, Warszawa 2017, liczba stron 176, ISBN 978-83-65455-95-6
- Supruniuk M., Czy sztuka może podlegać tym samym prawom rynku co smartfon? Kontekstualizm w konserwacji i restauracji nowych mediów, „Sztuka i Dokumentacja”, nr 17, 2017, s. 61-68
- Supruniuk, M., Czarno-biały obraz świata. Problemy ochrony i konserwacji dawnych fotografii [w:] Zarys strategii ochrony i konserwacji dzieł audiowizualnych, red. E. Jabłońska, T. Kozielec, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń 2018, s. 317-328, ISBN: 978-83-231-4034-4
- Supruniuk, M., Kazimierz Prószyński and the ‘Oko’ 12 cm Film Amateur Camera – Obsolete Media Preservation and Presentation Project, “ICAR International Journal of Young Conservators and Restorers of Works of Art”, nr 3, 2019, s. 77-89
- Book and Paper Conservation-Restoration at the Academy of Fine Arts in Warsaw, red. M. Ciechańska, M Grenda-Kurmanow, M. Supruniuk, Wydawnictwo Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, Warszawa 2019, liczba stron 96, ISBN 978-83-66098-74-9
-
Projekty naukowe
- Kierowniczka projektu (2013-2016) grant nr 2013/09/N/HS2/03088 pt. (Nie)zmienność. Konserwacja analogowych mediów sztuki audiowizualnej projekt sfinansowany ze środków Narodowego Centrum Nauki przyznanych na podstawie decyzji numer DEC-2013/09/N/HS2/0308
-
Referaty wygłoszone na międzynarodowych i krajowych konferencjach tematycznych
tytuł referatu: Rozpoznanie dzieła sztuki jako kryterium decyzji konserwatorskich. Konserwacja i restauracja repliki obiektu «Onona» Zbigniewa Dłubaka
konferencja: I Konferencja Naukowa Studentów Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki
miejsce: Krakówtytuł referatu: Poruszyć przeszłość. Konserwacja i restauracja filmu w okresie jego cyfrowej transformacji
konferencja: „Sztuka, rzemiosło, przemysł z XIX i XX wieku, konserwacja i restauracja”
organizator: Uniwersytet Mikołaja Kopernika Instytut Zabytkoznawstwa i Konserwatorstwa
miejsce: Toruńtytuł referatu: „Ochrona najstarszych materiałów filmowych – perspektywa instytucjonalna”, konferencja ekspercka w ramach projektu badawczego „Pionierki z kamerą. Kobiety w kinie i fotografii w Galicji 1896-1945”
organizator: Uniwersytet Jagielloński
miejsce: Krakówtytuł referatu: Strategies for digitization of motion picture film at the National Film Archive in Warsaw, Poland
konferencja: Sound and Image Collections: Current Challenges and Strategies for their Conservation and Long-Term Use
organizator: ICCROM
miejsce: Nairobi, Keniatytuł referatu: Conservation and digitalization of nitrate films collection at the National Film Archive in Poland
konferencja: Issues in the management of photographic collections
organizator: KIK/IRPA
miejsce: Bruksela, Belgiatytuł referatu: 'O Nitrofilmie’
konferencja: Nowe źródło historii. Cyfra a oryginał
organizator: Filmoteka Narodowa
miejsce: Warszawatytuł referatu: Kazimierz Prószyński and OKO: The first Polish amateur movie camera (1914)
konferencja: Orphans 9: The Future of Obsolescence
organizator: New York University
miejsce: Amsterdam, Holandiatytuł referatu: Opieka nad kolekcją archiwalnych materiałów filmowych. Wprowadzenie do zagadnienia
konferencja pt. „Gromadzenie i zabezpieczanie dokumentacji w archiwach zakładowych” X Ogólnopolskie Seminarium Archiwalne
organizator: Stowarzyszenie Archiwistów Polskich
miejsce: Bydgoszcztytuł referatu: Conservation and digitalization of nitrate films collections at the National Film Archive in Poland
konferencja: The 7th Art in the Film Archives I. International Workshop on Restoration, Digitalization and Conservation
organizator: Hungarian National Digital Archive and Film Institute
miejsce: Budapeszt, Węgrytytuł referatu: Nagła śmierć taśmy filmowej. Konserwacja dzieł zapośredniczonych w technice i czasie
konferencja: Historie Nowych Mediów
organizator: Katedra Mediów i Kultury Audiowizualnej Uniwersytetu Łódzkiego
miejsce: Łódźtytuł referatu: Archival Practise of Collecting of Home Movies
konferencja pt. Amateur film in the countries of the Eastern block
organizator: Czech National Film Archive i European Archive Association Inédits (Inédits: Amateur Films/Memory of Europe)
miejsce: Praga, Czechytytuł referatu: Jak zyskać na czasie? Zamrażanie i przechowywanie w niskiej temperaturze fotograficznych materiałów celuloidowych na przykładzie praktyk Fundacji Archeologia Fotografii,
konferencja: V Naukowa Konferencja Konserwatorów Papieru i Skóry. Czarno-biały obraz świata. Problemy ochrony i konserwacji dawnych fotografii
organizator: Uniwersytet Mikołaja Kopernika Instytut Zabytkoznawstwa i Konserwatorstwa
miejsce: Toruńtytuł referatu: Konserwacja analogowych mediów sztuki audiowizualnej na przykładzie urządzenia „OKO”, jednej z pierwszych kamer amatorskich, wynalezionych przez Kazimierza Prószyńskiego,
konferencja: V Naukowa Konferencja Konserwatorów Papieru i Skóry. Czarno-biały obraz świata. Problemy ochrony i konserwacji dawnych fotografii
organizator: Uniwersytet Mikołaja Kopernika Instytut Zabytkoznawstwa i Konserwatorstwa
miejsce: Toruńtytuł referatu: Konserwacja i digitalizacja najstarszych materiałów filmowych w Filmotece Narodowej w Warszawie,
konferencja: SZTUKA KONSERWACJI 1997 – 2017„Konserwacja wobec digitalizacji”
organizator: Biblioteka Narodowa
miejsce: Warszawatytuł referatu: Permanence and change. The conservation of analog media art,
konferencja: The Ulrich Schiessl PhD Colloquium
organizator: ENCORE i Uniwerystet w Pardubicach
Litomyšl, Czechyplakat: The first Polish amateur movie camera (1914),
konferencja: CaRE! Conservation and REstoration Conference 2017
organizator: Wydział Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki, ASP w Warszawie
miejsce: Warszawatytuł referatu: Kazimierz Prószyński and the First Polish Amateur Movie Camera ‘Oko’ (1914), konferencja:
konferencja: BAAC Conference 2017 Second life of heritage collections – management and use of audiovisual content
organizator: Baltic Audiovisual Archival Council, Filmoteka Narodowa – Instytut Audiowizualny
miejsce: Warszawatytuł referatu: (Nie)zmienność. Konserwacja i restauracji time-based media na przykładzie filmu nakręconego aparatem „Oko” Kazimierza Prószyńskiego
konferencja: Sztuka w procesie – o lekkości bytu?
organizator: Galeria Sztuki im. Jana Tarasina
miejsce: Kalisztytuł referatu: ‘National Film Archive – Audiovisual Institute – Center of Competence on Film and AV Preservation and Digitisation’, wspólnie z dr Elżbieta Wysocka
konferencja: The 3rd Central and Eastern European Countries and China Cultural and Creative Industries Forum „Creative Revitalisation”
organizator: Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
miejsce: Łódźtytuł referatu: ‘The Nitrofilm project. Practical solutions for digitization and restoration of optical sound on nitrate film’, wspólnie z dr Jakub Stadnik
konferencja: ARRI Archive Workshop 2018
organizator: ARRI
miejsce: Monachium, Niemcytytuł referatu: A Decade of Changes: Financing, Organization, and Technology. The National Film Archive – Audiovisual Institute as a Competence Centre in the Digitization of Audiovisual Collections, wspólnie z Anna Sienkiewicz-Rogowska,
konferencja: Film:ReStored_04 — The Film Heritage Festival
organizator: Deutsche Kinemathek
miejsce: Berlin, Niemcy -
Organizacja konferencji / udział w wystawach
2015
konferencja: IIC 2015 Student & Emerging Conservator Conference – Making the transition,
zadania: Przewodnicząca Komitetu Organizacyjnego i Moderatorka Konferencji,
miejsce: Warszawa
organizator: IIC (International Institute for Conservation of Historic and Artistic Works) i WKiRDS ASP w Warszawie2016
udział w wystawie “Przed, po i pomiędzy. O decyzjach w konserwacji dzieł sztuki współczesnej”
miejsce: Warszawa
organizator: Zachęta – Narodowa Galeria Sztuki2017
konferencja: Central European Archives – Image and Sound Restoration Practices
zadania: Członkini Komitetu Organizacyjnego i Panelistka
miejsce: Warszawa
organizator: Filmoteka Narodowa w Warszawie2017
konferencja: CaRE! Conservation and REstoration Conference
zadania: Przewodnicząca Komitetu Organizacyjnego
miejsce: Warszawa
organizator: WKiRDS ASP w Warszawie i ICAR (International Journal of Young Conservators and Restorers of Works of Art) -
Stypendia
- 2009 Stypendium Muzeum Auschwitz-Birkenau i Landu Nadrenii Północnej i Westfalii
- 2010 Stypendium MEDIA Programme of the European Union
- 2013 Stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Młoda Polska 2013”
- 2018 – 2021 Stypendium naukowego dla wybitnego młodego naukowca przyznawane przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego
-
Stopień naukowy
Doktor -
Wydział
Wydział Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki