Międzykatedralna Pracownia „NOVUM” Ochrony i Konserwacji Sztuki Nowoczesnej i Współczesnej
Wobec współczesnych wyzwań cywilizacyjnych podjęto profesjonalną i transdyscyplinarną w założeniu ofertę studiów w zakresie ochrony, konserwacji sztuki nowoczesnej i współczesnej, muzeologii i konserwatorstwa, która odpowiadałaby nowemu rozumieniu dziedzictwa kultury jako dziedzictwa materialnego, niematerialnego i digitalnego.
Ochrona dóbr kultury to kompleksowy proces obejmujący sztukę i naukę. Konserwacja, jako zespół badań identyfikacyjnych, rozpoznania wartości, prewencji i aktywnej konserwacji, restauracji, wystawiennictwa a także niekiedy niezbędnej rekonstrukcji – powinna zapewnić dziedzictwu wszystkich epok, także najnowszemu, maksymalnie długie trwanie, przekaz dla nowych generacji.
Długotrwałe istnienie dziedzictwa sztuk wizualnych
NOVUM wspiera transdyscyplinarnie: badania, rozpoznanie dzieł i ich wartości zarówno materialnych jak i niematerialnych, konserwacja, restauracja, wszelkie re-.. jak rekonstrukcja, emulacja, odtworzenie lub anastyloza, ale tylko wówczas, gdy są niezbędne. Obejmują też upowszechnienie przez edukację i nowoczesną ochronę za pomocą nowych technologii umożliwiających skuteczne prace przy ‘minimum interwencji’, czytelne i komunikatywnie przedstawione. Chodzi o to, aby poprzez właściwą ochronę i konserwację zapewnić możliwe przejście od odbioru sztuki w tradycyjnych dyscyplinach do jej nowych form jak instalacje, performance, syntezy sztuk wizualnych i performatywnych i innych. Ne ograniczamy definicji sztuki traktując ją jako ‘dzieło otwarte’.
Innowacyjność
INNOWACYJNE ZAGADNIENIA OCHRONY I KONSERWACJI-RESTAURACJISZTUKI NOWOCZESNEJ I WSPÓŁCZESNEJ
co w istocie konserwujemy? Idea i materia dla uobecnienia dzieła sztuki;
rejestracja obiektu, wartości dzieła i jego opis;
historia i teoria ochrony oraz konserwacji dzieł sztuki nowoczesnej i współczesnej;
ochrona dziedzictwa kultury i sztuki najnowszej w świetle prawnych aktów, Konwencji UNESCO, ICOMOS, ICOM;
etyka w opiece nad sztuką nowoczesną i współczesną, wartości włączając autentyzm, granice ingerencji konserwatorskiej;
rola artysty w zachowaniu dzieła, model wywiadu i dokumentacji kontekstu powstania dzieła;
budowa techniczna i technika wykonania obiektów, nawarstwienia a zachowanie intencji autorów dzieł;
diagnostyka i analiza przyczyn zniszczeń;
profilaktyka i konserwacja prewencyjna obiektów i sztuki w przestrzeni publicznej;
metodyka ochrony, konserwacji, restauracji i ewentualnie rekonstrukcji;
nowe rodzaje rekonstrukcji- emulacja, odtworzenie;
zachowanie kompleksu idei i materii dzieł sztuki/ integralności spuścizny sztuki;
aranżacja i ekspozycja dzieł sztuki, zachowanie zintegrowanego charakteru dzieła;
wystawiennictwo sztuki współczesnej a zachowanie integralności dzieła i wizerunku zjawiska artystycznego, prace konserwatorsko-kuratorskie;
nowe strategie konserwatorskie wobec dzieła w procesie, syntezy sztuk, interaktywności i sztuki site-specific;
dopuszczalność i warunki emulacji i rekonstrukcji w ochronie sztuki XX/XXI wieku;
re-instalacja dzieł, praca kuriera i opiekuna podczas wystaw;
zachowanie przez dokumentację dzieł efemerycznych, sztuki ziemi, happening i performance;
kompleksowe zadania konserwatorsko-kuratoryjne;
ochrona dzieł w transporcie na wystawy, obowiązki kuriera i udział w re-organizacji wystaw;
dzieła sztuki w przestrzeni publicznej , street-art;
upowszechnienie i promocja zagadnień zachowania sztuki najnowszej oraz generalnie ochrony dziedzictwa kultury.
Praktyka
studia przypadków: rozpoznanie dzieła na drodze badań humanistycznych, identyfikacji i analityki instrumentalnej. Badania kontekstu powstania dzieł, wywiady z artystami dla pełnej identyfikacji ich idei twórczych i zastosowanych metod, materiałów, procesów artystycznych oraz wskazówek dla ochrony i konserwacji-restauracji dzieł;
dokumentacja stanu zachowania dzieł i postępowania konserwatorskiego w zależności od typu obiektu i jego charakteru, specyfika obiektów sztuki nowoczesnej i współczesnej także poza tradycyjnymi dyscyplinami plastycznymi;
nauka dostosowanych do nietypowych obiektów metod zabezpieczania, oczyszczania, konserwacji-restauracji, magazynowania, transportu, re-instalacji i wystawiennictwa prac na wybranych obiektach. Możliwość poszerzania wiedzy i umiejętności studentów podczas prac konserwatorskich w galeriach i muzeach;
realizacja zadań konserwatorsko-kuratoryjnych.
Zatem zapraszamy do ochrony najnowszego dziedzictwa kultury, sztuki nowoczesnej i współczesnej, a także opieki konserwatorsko-kuratoryjnej wyrażonej zarówno w klasyczny sposób w stosunku do najnowszej sztuki autograficznej w tradycyjnych dyscyplinach, jak i sztuki hybrydowej, syntezy sztuk, sztuki alograficznej w nowy sposób, zależnie od nietypowego charakteru obiektów i ich proweniencji.