Używamy ciasteczek

Strona dla prawidłowego działania wymaga plików cookies. Szczegóły ich wykorzystania znajdziesz w Polityce Prywatności.

starszy wykładowca na Wydziale Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki ASP w Warszawie

specjalizacja- konserwacja starych druków i grafiki

dylom mgr sztuki, ASP w Warszawie, 1984 r.

W  Katedrze Konserwacji i Restauracji Starych Druków i Grafiki prowadzi zajęcia w ramach Pracowni Technik i Technologii Opraw oraz w Pracowni Konserwacji i Restauracji Grafiki i Rysunku:

  • „Ćwiczenia wprowadzające do konserwacji” dla studentów I r.
  • „Liternictwo” dla studentów II r. specjalizacji konserwacji rzeźby oraz jako zajęcia fakultatywne dla  studentów V r. wszystkich specjalizacji;
  • „Konserwacja i restauracja pastelu” dla studentów V r.

PROJEKTY  NAUKOWE

Projekt badawczy własny NN 105047639 „Zastosowanie metody Bookkeeper do konserwacji akwarel, pasteli i innych zabytków na papierze, wykonanych w technikach wrażliwych na wodę” (2010- 2013)

PUBLIKACJE

  • G.Macander-Melak, W. Sobucki, “ Cyklododekan- cenny środek pomocniczy w konserwacji zabytkowych papierów” , Notes konserwatorski nr 6 (2002), wyd. Biblioteka Narodowa w Warszawie
  • G.Macander-Melak, „Kilka słów o Katedrze Konserwacji i Restauracji Starych Druków ASP w Warszawie”, wydawnictwo Gutenberg nr 1/2005(16)
  • G.Macander- Majkowska „Pergaminowe dokumenty rękopiśmienne”, wydawnictwo okolicznościowe związane z wystawą „Święto baroku”, wyd. Muzeum Pałac w Wilanowie, 2009
  • G.Macander- Majkowska „Pastel-problematyka konserwatorska w odniesieniu do technologii wykonania”, Notes konserwatorski nr 14 (2012), wyd. Biblioteka Narodowa w Warszawie
  • G.Macander- Majkowska „ A pastel portrait on parchment- unique work of art” , Parchment and leather heritage, Wydawnictwo Naukowe UMK Toruń, 2012
  • praca zbiorowa: W.Sobucki, G.Macander-Majkowska, D.Rams, D. Jarmińska „Badania nad odkwaszaniem akwarel”, Notes konserwatorski nr 15 (2012), wyd. Biblioteka Narodowa w Warszawie|
  • praca zbiorowa: W.Sobucki, G.Macander-Majkowska, J.Kurkowska, K.Królikowska-Pataraja, „Próby odkwaszania akwarel”,  Ochrona Zabytków (2014)
  • Macander-Majkowska, Monika Korsak-Truszczyńska „Praktyki studenckie w Bibliotece Polskiej w Paryżu” , Notes Konserwatorski nr 19 (2018), wyd. Biblioteka Narodowa w Warszawie

ZREALIZOWANE DZIEŁA KONSERWATORSKIE

RĘKOPISY

  • inwentarzowa, oprawna w skórę księga rękopiśmienna;  mapa rękopiśmienna ręcznie kolorowana oraz zbiór dokumentów (XIX w.) -z kolekcji Muzeum Rolnictwa im. K. Kluka w Ciechanowcu (1985-1987)
  • zbiór dokumentów (XIX w) – z kolekcji Muzeum Polskiego Ruchu Ludowego w Warszawie (1986-1987)
  •  zbiór listów Stanisława Ignacego Witkiewicza -z kolekcji Instytutu Sztuki PAN (1999-2000)
  • dwa dokumenty rękopiśmienne na pergaminie z pieczęciami, XVII w. , sygn. AB Ee 146 i AB Ee 149, własność Biblioteka Archidiecezji Warmińskiej w Olsztynie (2009)
  • Tableau Studia Dramatycznego  ”Konfraterni Teatralnej ‘39”, rysunek węglem i fotografie na kartonie, wielkość 175 x 130 cm, własność: Muzeum Jana Pawła II i Prymasa Wyszyńskiego w Warszawie (2018)

RYSUNKI, AKWARELE, GWASZE, PASTELE

  • autorstwa polskich artystów, takich jak: A. Gierymski, P. Michałowski,  J. Matejko, W. Weiss, T. Kwiatkowski, J. i R. Malczewski, T. Axentowicz, L. Wyczółkowski, J. Mehoffer,  K. Sichulski S. Wyspiański,   J. , J.  i  W. Kossak,  M.F. Wygrzywalski,  J. Fałat,  Witkacy,  M. Berezowska, Z. Stryjeńska,  M. Abakanowicz   – z kolekcji prywatnych
  • konserwacja i oprawa spuścizny po Stanisławie Sawiczewskim (1866-1943), w postaci      136 rysunków w różnych technikach oraz akwarel i gwaszy – własność Desa Unicum (2006)
  • konserwacja i oprawa kolekcji miniatur ( XVII-XIX w.) ze zbiorów Muzeum Warszawy       (2015 i 2016)
  • konserwacja  obiektu:  Ryszard Winiarski, „Obszar 26”, relief- technika własna, 1969,  własność- Galeria STUDIO w Warszawie (2019)
  • konserwacja i oprawa obiektów : dwóch rysunków R. Zerycha, gwaszu W.Wąsowicza, rysunku sangwiną J. Rembowskiego i pastelu W.Weissa –ze zbiorów Muzeum Kultury Kurpiowskiej w Ostrołęce (2019)

PASTELE

  • NN, dwa XVIII-w. portrety dziecięce w technice pastelu na pergaminie – z kolekcji Stowarzyszenia Historyków Sztuki (1997-1999)
  • F. Pautsch, Portret Karola Frycza, pastel na tekturze – własność Muzeum Teatralne w Warszawie  (2010)
  • Joseph Bardou, portrety rodziny Tepperów  Fergussonów- kolekcja 9.pasteli na pergaminie własność Muzeum Warszawy (2017)
  • NN: Portret króla Jana III, pastel na papierze- własność klasztor oo. Kapucynów w Warszawie (2020)

OBIEKTY PASTELOWE Z KOLEKCJI MUZEUM KRÓLA JANA III W WILANOWIE:

  • Louis Marteau , Portret Jana Klemensa Branickiego, pastel na płótnie (współpraca z dr hab. Marią Lubryczyńską, 2009)
  • L. Marteau, Portret Katarzyny z Potockich Kossakowskiej, pastel na papierze  (2009)
  • L. Marteau(?), Portret Izabeli z Czartoryskich Lubomirskiej, pastel na papierze (2010)
  • L. Marteau, Portret Izabeli Czartoryskiej, pastel na papierze (2016)
  • L .Marteau, Portret Andrzeja K. Czartoryskiego, pastel na papierze (2018)
  • A. Rajecka, Portret Ignacego Potockiego, pastel na papierze (2018)
  • J. Cholewicz, Portret króla Jana III, pastel na papierze (2018)

INNE OBIEKTY Z KOLEKCJI MUZEUM KRÓLA JANA III W WILANOWIE:

  • dwa wachlarze (gwasz i złocenie na papierze i pergaminie) ze stelażem z kości słoniowej ( 2009 i 2012)
  • NN, Portret biskupa T.Potockiego, olej na pergaminie (współpraca z dr hab. Aleksandrą Krupską, 2011)
  • czasza Globusa Nieba , wyd. Reiner Dietrich Arnold, pocz. XIX w., (współpraca z mgr Moniką Korsak- Truszczyńską, 2012)
  • zbiór 15. miniatur na pergaminie zdobiących unikatowy XVII-wieczny kabinet- dar papieża Innocentego XI dla króla Jana III (2014-2015)- depozyt, własność oo. kapucynów w Krakowie
  • zbiór 17. rysunków architektonicznych F.M. Lanciego (współpraca z mgr Moniką Korsak- Truszczyńską, 2021)

RYCINY

  • miedziorytnicze mapy kolorowane oraz miedzioryty i akwaforty artystów takich, jak: Durer, Vasi,  Piranesi, Norblin, Płoński oraz artystów współczesnych- ze zbiorów prywatnych\
  • litografie oraz rysunki Józefa Rapackiego – z kolekcji Muzeum Okręgowego w Żyrardowie
  • litografie (XIX w) i miedzioryty (XVIII w.) – z kolekcji Stowarzyszenia Historyków Sztuki

W LATACH 1998-2005 WSPÓŁPRACA Z TOWARZYSTWEM I MUZEUM im. FRYDERYKA CHOPINA W WARSZAWIE w zakresie konserwacji:

  • rycin (XVIII-w. akwaforty , XIX – w. litografie i staloryty )
  • rysunków (m.in. Hummla , Rodakowskiego i Weissa)
  • akwarel (m.in. Mordasewicza i Kwiatkowskiego)

PLAKATY

  • zbiór z okresu międzywojnia – z kolekcji Muzeum Sejmu Polskiego  (1988-1989)

 

PRACE W ZESPOLE KONSERWATORSKIM:

  • udział w pracach przy konserwacji XIX-w. kartonu do polichromii (rys. węglem)- wł. Muzeum Zamkowego w Malborku (pod kier. prof. dr hab. M. Ciechańskiej, 2004-2005)
  • udział w pracach przy konserwacji tapet z pokoi chińskich w Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie (pod kier. prof. dr hab.  M. Ciechańskiej, 2005-2007)

WYRÓŻNIENIA

Nominacja na Rzeczoznawcę Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego w zakresie opieki nad zabytkami w kadencjach 2005-2008 oraz 2009-2012

REFERATY WYGŁOSZONE NA KONFERENCJACH NAUKOWYCH

„Pastel-problematyka konserwatorska w odniesieniu do technologii wykonania” – konferencja konserwatorska, Biblioteka Narodowa w Warszawie, październik 2009

„Portret pastelowy na pergaminie-dzieło jedyne w swoim rodzaju” – konferencja konserwatorska „Skóra i pergamin”, UMK Toruń, październik 2010

„Studenckie praktyki zawodowe In situ –Sandomierz i Paryż” konferencja  „Konserwacja kolekcji zabytkowych-historia, wyzwania, ograniczenia” UKSW, Warszawa, marzec 2015

PROWADZENIE PRAC MAGISTERSKICH

1997-2013 promotor siedmiu prac magisterskich praktycznych, dwóch w części teoretycznej; recenzent ośmiu prac magisterskich

INNE

Organizacja i prowadzenie wakacyjnych praktyk studenckich na terenie Biblioteki Polskiej w Paryżu (wspólnie z Moniką Korsak-Truszczyńską) w latach 2014, 2015, 2019, 2022 i 2023

UDZIAŁ W  WYSTAWACH I PLENERACH

WYSTAWY INDYWIDUALNE

  • indywidualne wystawy malarstwa w rodzinnym Brwinowie ( 1983, 1991, 2006 i 2022 r.) oraz w Krośnie (Galeria PodCieniami, 2023)

 

WYSTAWY ZBIOROWE

  • Wystawa „Polska sztuka gotycka” w Chicago – 1992 r.
  • Wystawa „Kopia, pastisz, impresja”- Galeria „Praska” w Warszawie – 1995 r.
  • Wystawa „Kopia, pastisz, impresja” w Sztumie – 1997 r.
  • Wystawa „Warsztat, tradycja, teraźniejszość” w Białymstoku – 1999 r.
  • Wystawa „Kopia, pastisz, impresja”, galeria Salon Sztuki „Artibus” w Warszawie – 1999 r.
  • Wystawa i aukcja kopii i pastiszu, galeria „Art. New Media” w Warszawie – 2000 r.
  • Wystawa „Warsztat dawnych mistrzów” w Starej Iwicznej – 2001 r.
  • Wystawa poplenerowa w Gostyniu – 2002 r.
  • Dwie wystawy w kościele środowisk twórczych w Warszawie – 2002 r.
  • Wystawa „Współczesna kobieta w malarstwie polskim i mołdawskim” w Kiszyniowie  2007 r.
  • Wystawa poplenerowa w Studziannej Poświętnem – 2015 r.
  • Jubileuszowa wystawa twórczości wykładowców WKiRDS ASP w Warszawie-2017 r.
  • Wystawa twórczości wykładowców WKiRDS ASP w Warszawie pt „Kalejdoskop”, galeria „Stara prochownia” Warszawa, 2020 r.