Pierwszy sezon 2014 (27 kwietnia – 3 maja)
Motywem przewodnim warsztatów było przenikanie się kompozycji obu części parku, zarówno w znaczeniu przestrzennym, jak i kulturowym. Wynika to z faktu, że park podzielony jest gran,icą państwową na Nysie Łużyckiej, która stanowi integralną część kompozycji założenia. Obiekt obejmuje swym obszarem ponad 800 ha i jest wyjątkowym w skali europejskiej przykładem kunsztu ogrodnictwa krajobrazowego I poł. XIX w. Założony został przez właściciela dóbr, księcia von Pueckler-Muskau. Była to próba stworzenia mikroświata, na który oprócz części rezydencjonalnej składało się miasto i otaczający krajobraz, który został przekształcony zgodnie z założeniami twórcy.
Zmiany polityczne po II wojnie światowej spowodowały nie tylko rozpad kompozycji poprzez jej podzielenie pomiędzy dwa państwa, ale także daleką degradację po stronie polskiej. Rozpoczęta w latach 80. ubiegłego wieku współpraca międzypaństwowa doprowadziła do przywrócenia pierwotnej struktury parku. Współpraca ta była zwiastunem zmian zachodzących w Europie. Dążeniem strony polskiej i niemieckiej była reintegracja historycznej kompozycji. Równie trwałym i widocznym obiektem w sąsiedztwie parku jest jeden z największych w Środkowej Europie bazar, który stanowi rodzaj kontrapunktu dla odrestaurowanego w ostatnich latach pałacu po stronie niemieckiej. Jest miejscem, a zarazem symbolem wzajemnego i bezpośredniego poznawania się mieszkańców z obu stron Nysy Łużyckiej. Gościem warsztatów był Lech Karwowski, dyrektor Muzeum Narodowego w Szczecinie, który przedstawił autorski program spotkań ze studentami.
Wystawa poplenerowa pt.”Muskau Art Project – w poszukiwaniu tożsamości miejsca” odbyła się w jednym z budynków zespołu rezydencjonalnego w Muskau, następnie w Muzeum w Zielonej Górze (czerwiec-lipiec 2014), a na rozpoczęcie roku akademickiego 2014/2015 w budynku Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, ul. Krakowskie Przedmieście 5. W otwarciu wystawy w Warszawie uczestniczyli goście zagraniczni.
Drugi sezon 2015 (24 kwietnia – 3 maja 2015)
Był próbą sportretowania przez studentów mieszkańców Bad Muskau i Łęknicy.
Transformacja polityczna i ekonomiczna przyciągnęły do Łęknicy mieszkańców z innych rejonów Polski i byłych krajów bloku wschodniego, szukających sposobu na odmianę ekonomicznego losu. Dało to szerokie spektrum narodowościowe, interesującą mozaikę ludzi, pracujących w jednym miejscu. Skonfrontowanie ich z mieszkańcami sennego miasteczka po stronie niemieckiej dało interesujący zbiór portretów ludzkich, których uwarunkowania polityczne i ekonomiczne zetknęły w jednym miejscu. Został zrealizowany w postaci portretu zbiorowego, który zaprezentowano jako wielkie tableau w pałacu w Bad Muskau. W warsztatach wziął udział Andrzej Saj, redaktor naczelny czasopisma FORMAT, który przedstawił autorski program spotkań ze studentami.
Wystawa poplenerowa pt. „Atlas Twarzy” odbyła się w jednym z budynków zespołu rezydencjonalnego, w Muskau (maj), następnie w Muzeum w Zielonej Górze (czerwiec-sierpień), a na rozpoczęcie roku akademickiego 2015/2016 w Lutheraneum Kościoła Ewangelicko-Augsburskiego Świętej Trójcy w Warszawie.
W otwarciu wystawy w Warszawie uczestniczyli goście zagraniczni.
Trzeci sezon 2016
Był próbą wzajemnego przybliżenia kultury Polski i Niemiec za pośrednictwem postaci księcia von Pueckler-Muskau i Juliusza Słowackiego.
Punktem wyjścia do działań warsztatowych stał się fragment ośmiu poświęconych niemieckiemu księciu sekstyn „Podróży z ziemi Świętej do Neapolu” napisanych przez Słowackiego, a dotyczących jego podróży na Bliski Wschód w 1836 r. Obie postaci w odstępie kilku miesięcy przemierzyły tę samą trasę. Podążający śladami Puecklera Słowacki, zafascynowany postacią księcia, stworzył literacki zapis ich fikcyjnego spotkania. Pueckler był w epoce postacią szeroko znaną, utożsamianą z duchem romantyzmu. Jego barwne życie towarzyskie oraz twórczość ogrodnicza budziły podziw na salonach całej Europy. Słowackiemu znany był z książki „Listy Umarłego”. Obecnie postać księcia von Pueckler-Muskau nie jest powszechnie znana polskiej opinii publicznej, podobnie jak postać Słowackiego w Niemczech. Przybliżenie tych dwóch wybitnych osobowości w trakcie warsztatów ze studentami było próbą pogłębienia kulturowego zbliżenia społeczności po obu stronach Nysy Łużyckiej na płaszczyźnie kultury wysokiej.
Wystawa poplenerowa pt. „Adieu” odbyła się w jednym z budynków zespołu rezydencjonalnego, a na elewacji Pałacu w Bad Muskau został zrealizowany mapping architektoniczny.
Następnie wystawa była prezentowana w Muzeum w Zielonej Górze, a na rozpoczęcie roku akademickiego 2016/2017 w budynku Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie przy ul. Wybrzeże Kościuszkowskie 39.
W otwarciu w Warszawie uczestniczyli goście zagraniczni.
Katalogi
- „Muskau Art Project – w poszukiwaniu tożsamości miejsca/Auf der Suche nach der Identität des Ortes”, red. Grzegorz Stachańczyk, Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie, Warszawa 2014, ISBN 978-83-63594-59-6
- „Muskau Art Project – w poszukiwaniu tożsamości miejsca/Auf der Suche nach der Identität des Ortes – Atlas twarzy”, red. Grzegorz Stachańczyk, Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie, Warszawa 2015, ISBN 987-83-63594-89-3
- „Muskau Art Project – w poszukiwaniu tożsamości miejsca/Auf der Suche nach der Identität des Ortes – Adieu”, red. Grzegorz Stachańczyk, Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie, Warszawa 2016, ISBN 978-83-65455-25-3