Podstawowym zadaniem pracowni są studia nad dawną oprawą książkową i historycznymi technikami introligatorskimi. Istotnym elementem procesu dydaktycznego jest praktyczne przygotowanie do samodzielnego i świadomego rozwiązywania złożonych problemów towarzyszących konserwacji książki i jej oprawy, jak również oprawie dzieł sztuki w szerszym kontekście.
Kształcenie rozpoczyna wprowadzenie do konserwacji, mające na celu przybliżenie wybranych zagadnień z zakresu materiałoznawstwa oraz poznanie różnorodnych form oprawy (passe-partout) i przechowywania obiektów bibliotecznych, muzealnych czy archiwaliów (opakowania/pudełka ochronne).
Poprzez wykłady i ćwiczenia kolejno poruszane są zagadnienia dotyczące typologii i rozwiązań technicznych oprawy książki, ujęte w przekroju historycznym m.in. sposobów szycia bloku książki, konstrukcji wyklejek, kapitałek, technik zawieszania okładek, a także zdobienia opraw m.in. barwienia papierów introligatorskich oraz brzegów kart książki, dekoracji skórzanych okładzin z uwzględnieniem tłoczeń, marmoryzacji, mozaiki, intarsji czy elementów metalowych.
Ćwiczenia praktyczne są przeprowadzane na I, II i V (fakultatywnie) roku studiów. Służą zdobyciu doświadczenia i niezbędnych umiejętności w dalszych studiach konserwatorskich. Studia nad konstrukcją i technikami zdobienia opraw, stanowią także inspirację do rozwinięcia twórczych możliwości w tej dziedzinie.
- Otwórz okno dialogowe, slajd numer: 1
- Otwórz okno dialogowe, slajd numer: 2
- Otwórz okno dialogowe, slajd numer: 3
- Otwórz okno dialogowe, slajd numer: 4
- Otwórz okno dialogowe, slajd numer: 5